شنبه 28 مهر 1397
EN

توصیه های بهداشتی

توصيه هاي بهداشتي براي زائرين عتبات عاليات 
با عنايت به آغاز فصل گرما و افزايش احتمال شيوع بيماري هاي اسهالي و گرمازدگي بين زائرين خصوصاً كودكان و افراد سالخورده رعايت توصيه هاي ذيل ضروري است:
  • رعايت اصول بهداشت فردي خصوصاً شستشوي دست ها با صابون مايع  بعد از خارج شدن از توالت و قبل از غذا خوردن
  • عدم نگهداري مواد غذايي فاسد شدني
  • عدم مصرف آب آشاميدني غير بهداشتي
  • پرهيز از تهيه و مصرف مواد غذايي از فروشندگان دوره گرد

گرمازدگي در مسافرت:

در هنگام مسافرت به دليل آن كه افراد به مدت طولاني در معرض تابش نور خورشيد و هواي گرم قرار دارند، بيشتر از ديگر مواقع دچار تعريق و تشنگي مي شوند. در چنين شرايطي كودكان و سالمندان بيشتر از افراد جوان و ميانسال نياز به مراقبت دارند. بنابراين بهترين كار در هنگام مسافرت اين است كه تشنگي كودكان و سالمندان را از طريق خوراكي (محلول آب و شكر و نمك) جبران كنيم.

البته بهترين روش آن است که علاوه بر نوشيدن آب، در هنگام سفر چند عدد خيار و نمك در اختيار كودكان قرار دهيم تا از طريق آن تشنگي و كمبود آب و نمک بدن خود را جبران كنند. اين اقدام باعث مي شود تا پايان سفر هيچ عارضه اي براي كودكان و سالمندان پيدا نشود. لازم به يادآوري است كساني كه دچار بيمارهاي عصبي و قلبي هستند نيز به هنگام مسافرت يا قرار گرفتن در محيط هاي گرم، از روش‌هاي بالا بهره ببرند، چون اين افراد نيز مستعد بروز گرمازدگي هستند.

  • افراد برای پیشگیری از گرمازدگی و هنگامی که برای مدت طولانی در محیط گرم قرار می‌گیرند، بهتر است مایعات کافی بنوشند و قبل، حین و بعد از فعاليت مایعات را فراموش نکنند.
  • در فصل تابستان نباید برای مصرف آب، منتظر تشنه شدن شد و در مواقع تعریق شدید نوشیدن آب، بیش از حد نیاز توصیه می‌شود.
  • استراحت در ساعات گرم روز و محدود کردن ساعات قرارگیری در معرض آفتاب بهترین راهکار برای جلوگیری از گرمازدگی است.
  • افراد زمانی که در بیرون منزل هستند از کلاه های نقاب ‌دار با لبه پهن استفاده کنند و در هوای گرم لباسهای نازک، نرم و روشن بپوشند. همچنین لباسهای پنبه‌ای برای فصل گرما بهترین نوع لباس هستند چون هم هوا از بین منافذ آن می‌گذرد و هم عرق بدن می‌تواند تبخیر شود.
  • افراد در منزل پنجره‌ها را باز و یا از تهویه هوا استفاده کنند و بهتر است در هوای گرم غذای کم و سبک بخورند.
  • در بین روز و در مواقعی که هوا گرم و مرطوب است، نباید فعاليت زيادي انجام داد.
  • در صورت اجبار به فعاليت در هوای گرم، حتی‌الامکان در صبح یا عصر که هوا خنک‌تر است انجام شود.
  • شربت خاك شير و شربت آبليمو داراي خاصيت خنك كنندگي بوده و براي گرمازدگي مفيد است. علاوه بر اين شربت ها، دوغ نيز براي تأمين املاح بدن در افراد گرمازده، فرآورده مناسبي به شمار مي رود.

اميد است با رعايت نكات بالا سفر خوشي داشته باشيد.

نظرسنجی