پنجشنبه 28 شهریور 1398
EN

شرایط نقل و انتقال اسناد حج و عمره

اطلاعیه 

سازمان حج و زیارت به منظور فراهم نمودن بستری برای واگذاری یا دریافت اسناد حج تمتع، سامانه ای تحت عنوان "سامانه تشرف" به آدرس اینترنتی https://tasharof.haj.ir راه اندازی نموده است که واگذارکنندگان و دریافت کنندگان اسناد حج تمتع می توانند با مطالعه راهنمای مربوطه از این سامانه استفاده نمایند.

سازمان حج و زیارت بعنوان متولی امور حج و زیارت و تنها مرجع دارای صلاحیت صدور مجوز نقل و انتقال بمنظور فراهم شدن امکان استفاده حداکثری از بسترهای اینترنتی در ثبت درخواست، کاهش مراجعات حضوری، تسهیل و تسریع در انجام درخواست، کاهش نقش واسطه ها، امکان شناسایی و استفاده حداکثری از ظرفیتها در موضوع واگذاری و یا تهیه اولویت های تشرف به حج تمتع، برای آنانی که به دلائل و ملاحضات مختلفی قصد واگذاری و یا تهیه اینگونه اولویتها را دارند اقدام به راه اندازی این سامانه نموده است.

این سامانه از روز یکشنبه 22 اردیبهشت 98 فعال خواهد گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ محمد تقی قادری مدیر کل دفتر بودجه ، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان حج و زیارت درباره برنامه های سازمان متبوعش برای ارائه خدمات الکترونیکی به مردم اظهار کرد: سازمان حج و زیارت جزء یکی از سازمانهای پیشرو در ارائه خدمات الکترونیکی به مردم است و این مهم در حوزه های حج تمتع، عمره مفرده، اربعین حسینی و عتبات عالیات به خوبی انجام می گیرد.

وی درباره راه اندازی سامانه میز خدمت الکترونیکی برای متقاضیان حج و زیارت کشور گفت: سامانه میز خدمت از امروز یکشنبه 22 اردیبهشت ماه آغاز به کار می کند و برنامه های مناسبی برای رفاه حال متقاضیان و زائران تدارک دیده شده است.

مدیر کل دفتر بودجه ، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه راه اندازی میز خدمت موجب تسهیل امور متقاضیان و مراجعه کنندگان به سازمان حج و زیارت خواهد شد، گفت: میز خدمت تمامی درخواست ها و پرسش های متقاضیان را به صورت الکترونیکی پاسخ می دهد و موجب تسهیل امور متقاضیان و زائران می شود.

قادری توضیح داد: به عنوان مثال اگر ودیعه گذاران حج تمتع یا عمره مفرده در اسناد ودیعه گذاری خود با مشکلی مواجه می شدند باید به صورت حضوری به دفاتر حج و زیارت استان ها مراجعه می کردند که با راه اندازی میز خدمت، اینگونه مراجعات نیز انجام نمی گیرد و تمامی برنامه ها و درخواست های متقاضیان به صورت الکترونیکی انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه سامانه میز خدمت الکترونیکی سازمان حج و زیارت در راستای مصوبات دولت در حوزه دولت الکترونیک طراحی و راه اندازی شده است، گفت: تمامی کسانی که درخواست خدمات مرتبط با حج تمتع، عمره مفرده، عتبات عالیات و اربعین را دارند می توانند به سامانه میز خدمت الکترونیکی به آدرس mizekhedmat.haj.ir مراجعه و در اسرع وقت پاسخ مربوطه را از کارشناسان ذیربط دریافت کنند.

مدیر کل دفتر بودجه ، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان حج و زیارت توضیح داد: متقاضیان بعد از ورود به سامانه و ارائه اطلاعات لازم، درخواست یا پرسش خود را در خصوص حج تمتع، عمره مفرده، عتبات عالیات و اربعین مطرح می کنند و کارشناسان مربوطه نیز پاسخ را به صورت الکترونیکی تحویل متقاضی می دهند.

**چگونگی فعالیت سامانه واگذاری اولویت های تشرف حج تمتع

قادری در ادامه به آغاز به کار سامانه «واگذاری اولویت های تشرف حج تمتع» اشاره کرد و گفت: این سامانه نیز از امروز ۲۲ اردیبهشت ماه آغاز به کار خواهد کرد.

وی با بیان اینکه راه اندازی این سامانه موجب کوتاه شدن دست واسطه گران و سودجویان فیش های حج تمتع خواهد شد، توضیح داد: اگر فردی به استطاعت رسیده و قصد تهیه اولویت تشرف را دارد یا اینکه فردی از استطاعت خارج شده و قصد واگذاری اولویت خود را داشته باد، می تواند با مراجعه به این سامانه به راحتی درخواست خود را ثبت و پیگیری نماید.

مدیر کل دفتر بودجه ، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: تاکنون سامانه ای برای این منظور راه اندازی نشده بود و متقاضیان به دلالان و سودجویان مراجعه می کردند که گاها تخلفاتی نیز صورت می گرفت اما این سامانه به همه تخلفات و سودجویی های واسطه گران پایان داده است.

وی توضیح داد: کسانی که می خواهند اولویت تشرف خود را در معرض واگذاری قراردهند و کسانی که می خواهند اولویت تشرف تهیه کنند، باید به این سامانه به آدرس tasharof.haj.ir مراحعه کنند.

مدیر کل دفتر بودجه ، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان حج و زیارت تصریح کرد: بعد از مشخص شدن واگذار کننده و دریافت کننده اولویت تشرف و انتخاب کارگزار، دفتر خدمات زیارتی منتخب، با افراد تماس گرفته و بقیه فرآیند واگذاری انجام می گیرد.

قادری تاکید کرد: دفاتر خدمات زیارتی فقط نقش تسهیل و انجام ضوابط قانونی صادره از سازمان را دارند و به طور حتم در این رابطه پای واسطه گران و سودجویان کوتاه می شود.

وی خاطرنشان کرد:راه اندازی سامانه های میز خدمت الکترونیکی و واگذاری اولویت تشرف در راستای ارائه تسهیلات به متقاضیان محترم و خدمات الکترونیکی صورت گرفته است.

مدیر کل دفتر بودجه ، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان حج و زیارت تصریح کرد: سازمان حج و زیارت یکی از پیشرو ترین سازمان ها در حوزه خدمات دولت الکترونیک محسوب می شود و راه اندازی این سامانه های الکترونیکی نه تنها موجب رضایتمندی مردم خواهد شد بلکه از ترددهای غیر ضرور بین شهری و درون شهری و سایر معضلات مربوطه می کاهد.

**رتبه سازمان حج و زیارت بابت خدمات الکترونیکی

قادری با بیان اینکه تمامی خدمات سازمان به صورت الکترونیکی ارائه می شود، اظهار کرد: بر اساس ارزیابی سازمان اداری و استخدامی کشور در سال 96 در رابطه با موضوع ارائه خدمات الکترونیکی، سازمان حج و زیارت در میان 57 دستگاه کشوری رتبه سوم را کسب کرده است.

دستور العمل نقل و انتقال قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع

آشنایی با نحوه‌ی نقل و انتقال قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع

درشرایطی که با توجه به ازدحام افراد در صف اعزام به حج تمتع امکان نام‌نویسی مجدد وجود ندارد و ازسوی دیگر اینکه عدم آگاهی لازم ودیعه‌گذاران حج تمتع و نیز آنهایی که قصد تهیه اینگونه قبوض را دارند از شرایط نقل و انتقال، همواره موجب سوء‌استفاده سودجویان از احساسات مذهبی مردم برای کسب منافع شده است، لذا سازمان حج و زیارت چکیده‌ای از ضوابط و دستورالعمل جاری نقل و انتقال قبوض حج تمتع را که به کارگزاران زیارتی نیز ابلاغ شده است، با ذکر جزئیاتی از روند آن به شرح ذیل اعلام می‌دارد:

1- کلیه دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع می‌توانند با مراجعه به یکی از دفاتر زیارتی مجاز در سطح استان و شهرستان محل سکونت خود نسبت به ارائه درخواست و اعلام انتقال قبوض خود اقدام نمایند.

2- دفاتر زیارتی چنانچه دارنده قبض وفق ضوابط راساً جهت واگذاری فردی را در نظر نداشته باشد کارگزار نسبت به هماهنگی و معرفی فرد انتقال گیرنده از بین متقاضیان در شهر وشهرستان محل سکونت وی وفق ضوابط و رعایت دستورالعمل اقدام می‌نماید.

3- حضور همزمان انتقال گیرنده و دهنده بهمراه اصل مدارک (اصل شناسنامه، کارت ملی و قبض ودیعه‌گذاری) جهت انجام تشریفات انتقال از قبیل: تکمیل برگه درخواست و تنظیم تفاهم نامه و ... الزامی است.

4- با توجه به فرآیند نقل و انتقال قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع و روان‌سازی کلیه مراحل آن و وجود دفاتر زیارتی در شهر وشهرستان محل سکونت افراد، این دفاتر بعنوان امین و مشاور هموطنان عزیز در امور نقل وانتقال قبوض، آماده ارائه خدمات لازم به هموطنان دراسرع وقت درچارچوب ضوابط ابلاغی (بدون نیاز به هیچگونه مراجعه‌ای از سوی متقاضیان به دفاتر مدیریت‌های حج و زیارت استانها) خواهند بود.

5- به متقاضیان تأکید می‌شود از مراجعه به مراکزی غیر از دفاتر مجاز زیارتی، افراد واسطه و سودجو که خارج از فرآیندی که به آن اشاره شد و یا با تنظیم وکالت نامه - که در صورت فوت شخص انتقال‌دهنده ابطال خواهد شد- اقدام به خرید و فروش قبوض ثبت نامی حج می‌نمایند، جداً خودداری نموده و هرگونه درخواست را تنها از طریق دفاتر زیارتی مجاز در نزدیکی محل سکونت خود دنبال و پیگیری نمایند و به واسطه بهره‌مندی از سود بالاتر در فروش و یا تخفیف بیشتر، فریب سودجویان و آگهی های تبلیغاتی را برای واگذاری و یا تهیه قبض در دیگر استانهای محل سکونت خود را نخورده و در اینخصوص صرفاً در قالب مراتب فوق اقدام نمایند.

6- هرگونه هماهنگی، توافق و حتی تنظیم وکالت نامه‌ در خصوص انتقال قبوض خارج از دستورالعمل‌های جاری سازمان حج و زیارت، هیچ تضمینی در پذیرش و تأیید روند انتقال قبوض را بدنبال نداشته و به لحاظ ماهیتی نیز قابل ابطال بوده و توسط این سازمان قابل پیگیری نخواهد بود و ضمن آنکه مشکلات عدیده‌ای را به انحای مختلف می‌تواند برای هریک از متقاضیان بعداً به دنبال داشته باشد.

7- هرگونه تغییری در روند نقل و انتقال قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع در قالب اطلاعیه‌های سازمان حج و زیارت، از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان و نیز پرتالهای استانی و دیگر رسانه ها اعلام خواهد شد.

 

 

نقل وانتقال اولویت های تشرف عمره

آشنایی با نحوه‌ی نقل و انتقال اولویت کارتهای ثبت‌نامی عمره

در شرایطی که با توجه به ازدحام افراد در صف اعزام به عمره مفرده امکان نام‌نویسی مجدد وجود ندارد و ازسوی دیگر اینکه عدم آگاهی لازم این ودیعه‌گذاران و نیز آنهایی که قصد تهیه اینگونه قبوض را دارند از شرایط نقل و انتقال، همواره موجب سوء‌استفاده سودجویان از احساسات مذهبی مردم برای کسب منافع شده است، لذا سازمان حج و زیارت چکیده‌ای از ضوابط و دستورالعمل جاری نقل و انتقال اولویت کارت های ثبت‌نامی عمره را که به کارگزاران زیارتی نیز ابلاغ شده است، با ذکر جزئیاتی از روند آن به شرح ذیل اعلام می‌دارد:

  1. کلیه دارندگان کارتهای ثبت‌نامی عمره مفرده می‌توانند با مراجعه به یکی از دفاتر زیارتی مجاز در سطح استان و شهرستان محل سکونت خود نسبت به ارائه درخواست انتقال اولویت خود اقدام نمایند.
  2. دفاتر زیارتی چنانچه دارنده کارت ثبت نامی عمره (وفق ضوابط) راساً جهت انتقال اولویت خود فردی را درنظر نداشته باشد کارگزار نسبت به هماهنگی و معرفی فرد انتقال گیرنده (از بین متقاضیان سطح شهر وشهرستان مربوطه) وفق ضوابط و رعایت دستورالعمل اقدام می‌نماید.
  3. حضور همزمان انتقال گیرنده و دهنده بهمراه اصل مدارک (اصل شناسنامه، کارت ملی و قبض ودیعه‌گذاری) جهت انجام تشریفات انتقال از قبیل: تکمیل برگه درخواست و تنظیم تفاهم نامه و ... الزامی است.
  4. با توجه به فرآیند نقل و انتقال  اولویت کارتهای ثبت‌نامی عمره مفرده و روان‌سازی کلیه مراحل آن و وجود دفاتر زیارتی  مجاز در شهر و شهرستان های محل سکونت افراد، این دفاتر بعنوان امین و مشاور هموطنان عزیز در امور نقل وانتقال قبوض، آماده ارائه خدمات لازم به هموطنان دراسرع وقت درچارچوب ضوابط ابلاغی (بدون نیاز به هیچگونه مراجعه‌ای از سوی متقاضیان به دفاتر مدیریت‌های حج و زیارت استانها) خواهند بود.
  5. به متقاضیان تأکید می‌شود از مراجعه به مراکزی غیر از دفاتر مجاز زیارتی، افراد واسطه و سودجو که خارج از فرآیندی که به آن اشاره شد و یا با تنظیم وکالت نامه - که در صورت فوت شخص انتقال‌دهنده ابطال خواهد شد- اقدام به خرید و فروش قبوض ثبت نامی حج می‌نمایند، جداً خودداری نموده و هرگونه درخواست را تنها از طریق دفاتر زیارتی مجاز در نزدیکی محل سکونت خود دنبال و پیگیری نمایند و به واسطه بهره‌مندی از سود بالاتر در فروش و یا تخفیف بیشتر، فریب سودجویان و آگهی های تبلیغاتی را برای واگذاری و یا تهیه اولویت تشرف در دیگر استانهای محل سکونت خود را نخورده و در اینخصوص صرفاً در قالب مراتب فوق اقدام نمایند.
  6.  هرگونه هماهنگی، توافق و حتی تنظیم وکالت نامه‌ در خصوص انتقال قبوض خارج از دستورالعمل‌های جاری سازمان حج و زیارت، هیچ تضمینی در پذیرش و تأیید روند انتقال قبوض را بدنبال نداشته و به لحاظ ماهیتی نیز قابل ابطال بوده و توسط این سازمان قابل پیگیری نخواهد بود و ضمن آنکه مشکلات عدیده‌ای را به انحای مختلف می‌تواند برای هریک از متقاضیان بعداً به دنبال داشته باشد.
  7. هرگونه تغییری در روند نقل و انتقال اولویت های کارت های ثبت نامی عمره در قالب اطلاعیه‌های سازمان حج و زیارت، از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان و نیز پرتالهای استانی و دیگر رسانه ها اعلام خواهد شد.

 

 

 

 

 

نظرسنجی