پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
EN

اقدامات عفاف و حجاب

Text/HTML

«  باسمه رب الکعبه  »

 

گزارش فعالیتهای مدیریت حج و زیارت استان البرز

عفاف و حجاب 

حجاب برای زن، به معنای ذلت نیست؛ بلکه به معنای عصمت و حفظ زن است و نه فقط عصمت وحفظ زن، بلکه عصمت وحفاظت زن و مرد هر دوست.حجاب به معنای چادر نیست؛ اما چادر در نزد ما ایرانی ها که زن های ما از قدیم داشتند، بهترین نوع حجاب است. «مقام معظم رهبری »

 

حجاب یکی از مهمترین فضایل اخلاقی است، زنان مسلمان از صدر اسلام تاکنون حجاب داشته اند که در آیات و روایات قرآنی، حدود و مرز حجاب مشخص شده است؛ می توان گفت علل پیدایش حجاب ریشه در سلامت روح و روان و اخلاق بشریت دارد. با توجه به مبانی فقه اسلامی، حجاب مختص خانم ها نیست، مثلاً آیه سی ام سوره نور اشاره به حجاب مردان می کند. برای هر قشری از خانم ها حجاب مخصوص ذکر شده که آیات نازل شده در این زمینه تکلیف را مشخص می کند.

کارگروه و اعضای ستاد صيانت از حقوق شهروندي- عفاف و حجاب حج و زیارت استان البرز:

آقایان:

  1. محمد حسن سامعی ، مدیر حج و زیارت استان البرز
  2. علیرضا صادقیان ، عضو کارگروه
  3. یدالله حسنی ، عضو کارگروه
  4. مهدی حسین پور، عضو کارگروه

 

در راستای احترام و تکریم ارباب رجوع این مدیریت که زایران اعتاب مقدسه می باشند، همکاران و پرسنل خدوم این سازمان از ادبیات بسیار محترمانه و غیر تحکم آمیز در تمامی مکاتبات اداری(اطلاع رسانی، دعوت نامه ها، آگهی ها، ابلاغ ها، هشدارها و ...) استفاده می کنند، و در مسیر خدمترسانی و در هر شرایط(قبل، حین و بعد ازسفرهای زیارتی) نهایت رعایت ادب و نزاکت در گفتار و رفتاررا با زایران معزز رعایت می نمایند.

 

تنظیم منشور و روز شمار به مناسبت هفته عفاف و حجاب جهت  آگاهی پرسنل ودرج در سایت خبری (alborz.haj.ir )حج و زیارت استان :

- عفاف و حجاب يکي از موضوعات اصلي و بنيادين در برنامه ريزي هاي سازمان حج و زيارت مي باشد که رعايت آن جهت تقويت و نهادينه کردن فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه ضروري است.

لذا در اين راستا يکي از سر فصلهاي آموزشي مندرج کتاب عناوين و سرفصلهاي آموزشي در کلاسهاي توجيهي زائرين اعتاب مقدسه بويژه زائرين حج تمتع، رعايت و توجه به حجاب کامل و برتر(چادر) و اهميت آن است که از منظر يک زائر ايراني مي بايست الگوي زائرين جهان باشد بسيار حائز اهميت است.کتاب راه‌هاي تقويت فرهنگ حجاب در حج و زيارت به همت حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت که پيرامون اهميت حجاب و پوشش در قرآن و سيره امامان معصوم عليهم السلام، حجاب و تحول و راه هاي گسترش حجاب منتشر شده که به تناسب بين زائرين خانم توزيع مي گردد.

  •  در کلاس بايدها و نبايدها بالاخص در اردوي جامع آموزشي زائرين حج تمتع استان البرز که براي اولين بار در سطح کشور با هدف ارتقاء آموزه هاي اخلاقي، زيارتي، اسلامي و فرهنگي زائرين برگزار مي شود، نمونه‌هايي از پيامدهاي مثبت حجاب و منفي بي‌حجابي و حجاب از ديدگاه روان‌شناسي توسط اساتيد متعهد و مجرب بيان مي شود.

 

توصیه ها و رعایت دستورالعملهای بهداشتی، امنیتی، عفاف و حجاب:

  1. پرسنل این مدیریت و کارگزاران زیارتی از دستور العمل ها ،ابلاغيه هاوبخشنامه هاي رسيده از ادارات كل در خصوص برنامه هاي صيانت از حقوق شهروندي مطلع هستند.
  2. برگزاري جلسات اخلاق حرفه اي واسلامي براي كاركنان ويا شركت دادن آنان در كلاسهاي اخلاق،جلسات تخصصي وهمايش هاي ادارات كل بمنظور آشنايي با تخلفات اداري وارتقاي سلامت اداري
  3. با كاركنان متخلف  ارشاد و برخورد مناسب می شود و در صورت تكرار ، به هيأتهاي رسيدگي به تخلفات اداري معرفي می شوند.
  4. پيشنهادات و شكايات از طريق تلفن ، پيامك ، صندوق شكايات ، تلفن گويا و ... و رسيدگي به آنها دريافت می گردد.
  5. كاركنان كوشا در اجراي طرح تكريم ارباب رجوع وموفق در اجراي برنامه هاي صيانت از حقوق شهروندان تشويق می شوند.
  6. ميز خدمت در ورودي اداره با بكارگيري کارشناس متعهد و با انگيزه به منظور پاسخگويي مناسب به مراجعين و راهنمايي آنان فعال است.
  7. نظارت مستمر بر حسن رفتاركاركنان با ارباب رجوع صورت می پذیرد .
  8. كاركنان به برنامه هاي صيانت از حقوق شهروندان وتهيه ونصب منشور اخلاقي وحرفه اي واجرايي نمودن آن توجيه و راهنمايي می شوند..

بازرسي از دفاتر زيارتي:

  • بازرسي‌هاي صورت گرفته از شرکتها و دفاتر خدمات زيارتي تحت پوشش، توسط تيمي متشکل از ستاد صيانت جهت رعايت کامل حجاب اسلامي کارکنان دفاتر يادشده و اختصاص امتياز به اين موضوع در صورت عدم توجه به نکات فوق، موضوع در کميته تخلفات حج و زيارت استان مطرح و منجر به تذکر يا تعليق مجوز دفتر خاطي خواهد شد.
  • الزام دفاتر زيارتي مبني بر تنظيم اساسنامه و ايجاد كانتر زيارتي جدا و كاربر زيارتي محجبه و مورد تاييد سازمان
  • ابلاغ حدود پوشش كاركنان زن به صورت مستمر طي بازرسي هاي بعمل آمده
  • ارائه بروشورهاي تبليغاتي و مذهبي توسط خود سازمان به دفاتر زيارتي
  • الزام نصب شماره شكايت مردمي، شرح كامل خدمات ، جداول قيمتي ،دستورالعملهاي ثبت نام ،لوح زيارتي و ساير اطلاع رساني هاي مورد نياز عموم در دفاتر زيارتي واختصاص امتياز به اين مهم
  • اختصاص امتياز2+ تا1-فضاي معنوي و فرهنگي و رعايت حجاب و عفاف در دفتر زيارتي
  • اختصاص امتياز2+ تا1- پوشش و حجاب اسلامي چادر
  • اختصاص امتياز2+ تا1- حسن خلق و رعايت اخلاق اسلامي از طريق نظر سنجي از ارباب رجوع
  • اختصاص بيش از 10 امتياز از 60 امتياز اصلي تخصيص سهميه به رعايت حجاب و عفاف و رضايتمندي ارباب رجوع
  • نظر سنجي از ميزان رضايتمندي زائرين از دفاتر زيارتي و برخورد مناسب با ايشان به صورت مداوم و دقيق
  • الزام دفاتر زيارتي مبني بر پذيرايي از زائرين ،امكانات رفاهي زائرين،صندلي انتظار و ...
  • تخصیص امتیاز خاص و همچنین افزایش سهمیه آندسته ازدفاتر خدمات زیارتی است که نسبت به ارائه خدمات و تجهیز امکانات رفاهی زائرین و ارباب رجوع(شهروندان ولایتمدار استان البرز)در محل دفتر خود اقدام نموده باشند.
  •  
  • کلاسهای آموزشی مدیران عامل و همچنین کلاس آموزشی کاربران رایانه دفاتر خدمات زیارتی استان البرز
  •  
  • نصب بنر عفاف و حجاب در محیط داخلی ساختمان اداری 
  •  
  • ستون عفاف و حجاب در سایت اطلاع رسانی حج و زیارت البرز(Alborz.haj.ir)

لینک نمونه اطلاع رسانی عفاف و حجاب در سایت اطلاع رسانی

https://alborz.haj.ir/%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C/%D8%B9%D9%81%D8%A7%D9%81-%D9%88-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8/%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%D8%B9%D9%81%D8%A7%D9%81-%D9%88-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8

برگزاری آزمون  ترویج عفاف و حجاب برای کلیه کارکنان (سالی یکبار)

درج شعار ، احادیث در مورد عفاف و حجاب در صفحه اول اتوماسیون اداری جهت اطلاع و آگاهی کارکنان و وکارگزاران امور زیارتی استان .

ارسال پیامک تبریک به کلیه همکاران و کارگزاران امور زیارتی استان به مناسبت هفته عفاف و حجاب .

بارگزاری پیام تبریک و مطالب درخصوص عفاف و حجاب درسایت خبری (alborz.haj.ir )جهت گرامیداشت هفته عفاف و حجاب .

 بارگزاری پیام تبریک و مطالب در خصوص عفاف و حجایب در کانال های اطلاع رسانی مدیریت حج وزیارت استان جهت گرامیداشت هفته عفاف و حجاب 

 

                                                                                         مدیریت حج وزیارت استان البرز