جمعه 10 فروردین 1403
EN

Text/HTML

عنوان:شناخت محتوای عبادی، سیاسی و اجتماعی حج و وظایف مسلمانان

تاریخ:۱۳۵۸/۰۷/۰۷

محل:قم

موضوع:شناخت محتوای عبادی، سیاسی و اجتماعی حج و وظایف مسلمانان

مناسبت: مسلمین ایران و جهان

 

 

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم

 

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ‌اللّه‌ِ جَمیعاً وَلاتَفَرَّقُوا[۱]

 

تحیت فراوان و درود بی‌پایان به جمیع مسلمین جهان در مشارق ارض و مغارب آن. سلام گرم بر حجاج بیت‌اللّه‌الحرام ـ وفَّقهم‌اللّه‌ تعالی. قابل انکار و محتاج به تذکر نیست که اسلام بزرگ، دین توحید و شکنندۀ شرک و کفر و بت‌پرستی‌ها و خودپرستی‌هاست.

 

دین فطرت و رهایی‌بخش از قید و بندهای طبیعت و وسواس شیاطین جنّ و اِنس در نهان و ظاهر است و دینِ سیاستِ مُدُن[۲]و راهنمای صراط مستقیمِ لاشرقیه و لاغَربیه است. دینی است که عباداتش توأم با سیاست، و سیاستش عبادت است. اکنون که مسلمین کشورهای مختلف جهان به سوی کعبۀ آمال و حج بیت‌اللّه‌ رو آورده و این فریضۀ عظیم الهی و کنگرۀ بزرگ اسلامی در ایامی متبرکه و در مکانی متبرکه بر پاگردیده است، مسلمانان مبعوث از قِبَل خداوند تعالی باید علاوه بر محتوای عبادی، از محتوای سیاسی و اجتماعی آن بهره‌مند شوند، و به صِرْف صورت قناعت نکنند. همه کس می‌داند که برپا نمودن چنین کنگرۀ عظیمی برای هیچ مقامی و هیچ دولتی امکانپذیر نیست. و این امر خداوند متعال است که این گردهمایی بزرگ را فراهم آورده، مع‌الأسف مسلمین در طول تاریخ نتوانستند از این نیروی آسمانی و کنگرۀ اسلامی استفادۀ شایانی به نفع‌اسلام و مسلمین بنمایند. جهات سیاسی زیادی در اجتماعات، جماعات و جُمَعات، و خصوصاً اجتماع گرانبهای حج می‌باشد؛ که از آن جمله اطلاع بر گرفتاریهای اساسی و سیاسی اسلام و مسلمین است، که با گردهمایی روحانیون و روشنفکران و متعهدان زائر بیت‌اللّه‌الحرام ممکن است طرح، و با مشورت از راه حل‌ها مطلع، و در بازگشت به کشورهای اسلامی در مجتمعهای عمومی گزارش داده، و در رفع آنها کوشا شوند. و از جمله وظایف در این اجتماع عظیم، دعوت مردم و جوامع اسلامی به وحدت کلمه و رفع اختلافات بین طبقات مسلمین است؛ که خطبا و گویندگان و نویسندگان در این امر حیاتی اقدام نمایند؛ و کوشش کنند در به وجود آوردن جبهۀ مستضعفین؛ که با وحدت جبهه و وحدت کلمه و شعار «لا اله الا اللّه‌» از تحت اسارت قدرتهای شیطانی اجانب و استعمارگران و استثمارگران بیرون آیند، و با اُخوت اسلامی بر مشکلات غلبه پیدا کنند.

 

خواهران و برادران عزیز! در هر کشوری که هستید از حیثیت اسلامی و ملی خود دفاع کنید؛ و بی‌پروا در مقابل دشمنان خود، یعنی امریکا و صهیونیزم بین‌المللی و ابرقدرتهای شرق و غرب، بدون هیچ ملاحظه‌ا‌ی، از ملت‌ها و کشورهای اسلامی دفاع کنید؛ و مظالم دشمنان اسلام را برملا کنید.

 

برادران و خواهران مسلمان من! آگاهید که تمام منافع مادی و معنوی همگی ما را ابرقدرت‌های شرق و غرب می‌برند؛ و ما را در فقر و وابستگی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی قرار داده‌اند. به خود آیید و شخصیت اسلامی خود را بیابید. زیر بار ظلم نروید. و هوشیارانه نقشه‌های شوم جهانخواران بین‌المللی را ـ که در رأس آن امریکاست ـ افشا کنید.

 

امروز قبلۀ اول مسلمین[۳]به دست اسرائیل، این غدۀ سرطانی خاورمیانه افتاده است. امروز برادران فلسطینی و لبنانی عزیز ما را با تمام قدرت می‌‌کوبد و به خاک و خون می‌کشد. امروز اسرائیل با تمام وسائل شیطانی تفرقه‌افکنی می‌کند.بر هر مسلمانی لازم است که خود را علیه اسرائیل مجهز کند. امروز کشورهای افریقایی مسلمان ما زیر یوغ امریکا و سایر اجانب و سرسپردگان آنان دست و پا می‌زنند. امروز افریقای مسلمان صدای فریاد مظلومانۀ خود را هر چه بیشتر بلند می‌کند. فلسفۀ حج باید جوابگوی این فریادهای مظلومانه باشد. گردش به دور خانۀ خدا نشان دهندۀ این است که به غیر از خدا گِرد دیگری نگردید. و رَجْم[۴]عَقَبات، رجم شیاطین اِنس و جن است. شما با رجم با خدای خود عهد کنید تا شیاطین انس و ابرقدرت‌ها را از کشورهای اسلامی عزیز برانید. امروز جهان اسلام به دست امریکا گرفتار است. شما برای مسلمانان قاره‌های مختلف جهان پیامی از خداوند ببرید؛ پیامی که به غیر از خدا، بردگی و بندگی هیچ کس را نداشته باشید.

 

ای مسلمانان جهان و ای پیروان مکتب توحید! رمز تمام گرفتاریهای کشورهای اسلامی، اختلاف کلمه و عدم هماهنگی است و رمز پیروزی، وحدت کلمه و ایجاد هماهنگی است. که خداوند تعالی در یک جمله بیان فرموده:وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ‌اللّه‌ِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا. «اعتصام به حبل‌اللّه‌» بیان هماهنگی جمیع مسلمین است. همه برای اسلام و به سوی اسلام و برای مصالح مسلمین، و گریز از تفرقه و جدایی و گروه گرایی ـ که اساس همۀ بدبختیها و عقب افتادگیهاست. از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین و وحدت کلمۀ مسلمانان جهان را خواستارم. والسلام علی ائمة‌المسلمین و عباداللّه‌الصالحین.

 

روح‌اللّه‌ الموسوی الخمینی

 

 

 

۱ـ سورۀ آل عمران، آیۀ ۱۰۳: «و همگی دست در ریسمان خدا زنید و پراکنده نشوید».

 

۲ـ جمع مدینه، شهرها.

 

۳ـ مسجدالاقصی.

 

۴ـ سنگباران.