شنبه 29 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

واكنش مراجع تقليد به قتل عام شيعيان نيجريه

298
0

حضرات آيات، نوري همداني، علوي گرگاني، صافي گلپايگاني از مراجع عظام تقليد كشورمان با صدور بيانيه‌اي حمله به شيعيان نيجريه و قتل عام آنان را محكوم كرده، آزادي فوري شيخ زكزاكي، رهبر شيعيان اين كشور و برخورد قاطع حكومت نيجريه با فرقه ضاله بوكوحرام را به به جاي كشتار مردم خواستار شدند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در درگيري‌هاي بامداد يكشنبه گذشته كه پس از حمله ارتش نيجريه به حسينيه «بقية الله» در شهر زارياي نيجريه و منزل شيخ ابراهيم زكزاكي رخ داد،‌ علاوه بر همسر و پسر «شيخ زكزاكي» و چندين تن از سران «جنبش اسلامي نيجريه» بيش از 300 تن از شيعيان به شهادت رسيدند. به مناسبت اين واقعه دردناك برخي مراجع عظام تقليد با صدور بيانيه‌اي از اين حادثه دلخراش اعلام انزجار كرده و خواستار آزادي فوري شيخ آيت‌الله نوري همداني:شيخ زكزاكي بايد فوراً مداوا و آزاد شود

آيت‌الله حسين نوري همداني با صدور پيامي كشتار شيعيان نيجريه را محكوم كرده و خواستار مجازات عاملان اين جنايات دردناك شدند و از دولت اين كشور آفريقايي خواست به جاي فشار به مسلمانان و شيعيان، توان خود را معطوف مبارزه با بوكوحرام و تكفيري‌ها كند.

متن پيام وي به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

با تأسف فراوان اين روزها شاهد حوادث ناگوار در كشور نيجريه كه حاكي از سخت گيري و حملات شديد به شيعيان و دبيركل جامعه اسلامي آن كشور جناب آقاي شيخ ابراهيم زكزاكي هستيم.

ما ضمن محكوم كردن اين اقدام، بر ضرورت حفظ حقوق مسلمانان و شيعيان و لزوم مجازات عناصر خودسر نظامي و آزادي و مداواي فوري شيخ زكزاكي و ديگر آسيب‌ديدگان تاكيد مي كنيم و حفظ وحدت مسلمانان را در شرايط كنوني در مقابله با گروه‌هاي تفرقه‌انگيز تكفيري، سلفي و بوكوحرام را لازم مي‌دانيم و از دولت نيجريه مي‌خواهيم تمام تلاش خود را براي مبارزه با دشمنان اصلي خود يعني بوكوحرام قرار بدهد.

والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته


*آيت‌الله علوي گرگاني: خون اين افراد مظلوم دامنگير حكومت نيجريه مي‌شود

آيت‌الله محمدعلي علوي گرگاني در محكوميت قتل عام شيعيان نيجريه و شهادت فرزند و همسر حجت‌الاسلام والمسلمين زكزاكي بيانيه‌اي به اين شرح صادر كردند:

بسمه تعالي

قال الله تعالي «و ما نقموا منهم الا أن يؤمنوا بالله العزيز الحميد»

جنايت ارتش نيجريه و شهادت تعداد قابل توجهي از شيعيان مظلوم نيجريه در كنار جسارت و شهادت همسر و فرزند جناب مستطاب حجت‌الاسلام و المسلمين آقاي زكزاكي مايه تأسف و تألم شديد شد.

حكومت نيجريه بايد بداند كه اين گونه رفتارها كه به تحريك گروه‌هاي ضد شيعي همچون وهابيت و صهيونيست انجام مي‌گيرد، هيچ تأثيري جز بدتر شدن اوضاع اين كشور و آلوده شدن مملكت نيجريه به درگيري‌ها و كشمكش‌هاي بيشتر نخواهد داشت و خون اين افراد مظلوم دامنگير حكومت مي‌شود.

لذا توصيه مي شود فريب تحريك‌ها و آزارهاي مخالفين شيعه را نخورده و ارتش و پليس نيجريه ضمن آزاد كردن هر چه سريعتر آن عالم محترم، تمام همّ و غم خود را صرف مبارزه با خونريزي‌هاي گروه‌هاي شبه نظامي همچون بوكوحرام كرده و با شيعيان اين كشور با احترام و به دور از سوء ظن و بدبيني رفتار كند.

در پايان بار ديگر ضايعه مولمه شهادت فرزند و همسر جناب مستطاب حجت‌الاسلام و المسلمين آقاي زكزاكي را تسليت گفته و اميد است كه خداوند به ايشان صبر و اجر جزيل عنايت فرمايد.

*آيت‌الله صافي گلپايگاني: نيجريه به جاي برخورد با فرقه ضاله بوكوحرام شيعيان مظلوم را به قتل مي‌رساند

همچنين آيت‌الله لطف‌الله صافي گلپايگاني در حاشيه ديدار با حجت‌الإسلام مجتبي كلباسي مسئول ستاد مركزي مؤسسات و مراكز مهدوي با اشاره به شهادت تعداد زيادي از شيعيان مظلوم در نيجريه و پاراچنار و ابراز تأسف شديد از سكوت مجامع بين المللي و اسلامي بيان داشت: شيعيان مظلومي كه هيچ خطري براي كشورهاي اسلامي ندارند و صادقانه و مظلومانه و مسالمت‌آميز در اين كشورها زندگي مي‌كنند، اين چنين به دست اجانب گرفتار شده و شهيد مي‌شوند و مجامع بين المللي و اسلامي هم در مقابل اين جنايات سكوت اختيار مي‌كنند. بايد همه دنيا اين جنايات زشت را محكوم كنند و خصوصاً كشورهاي اسلامي براي جلوگيري از چنين فجايعي، اقدامات لازم و مناسب را انجام دهند.

معظم‌له ضمن ابراز تأسف از عملكرد دولت نيجريه افزود: كشور نيجريه به جاي اينكه فرقه ضاله بوكوحرام را - كه در اين چند سال اين همه جنايت كرده و انسان‌هاي زيادي را به قتل رسانده است- قلع و قمع كند، با اينها همكاري كرده و شيعيان مظلوم را به قتل مي‌رساند و متأسّفانه اين جنايت براي آنها عادي شده است. قلب مقدس امام زمان(عج) از اين جنايات و حوادث غير انساني ناراحت و غمگين است. بايد كاري كنيم كه آن وجود مقدّس از اعمال و رفتار ما خوشحال شده و غم و غصه آن حضرت را تا حد امكان رفع كنيم.
زكزاكي رهبر شيعيان نيجريه و برخورد قاطع حكومت نيجريه با فرقه ضاله بوكوحرام شدند.

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.