حجّ و
عمره، دو بازار از بازارهاى آخرتند. واردشوندۀ به آنها، از ميهمانهاى خداوند
متعال است. اگر خداوند او را زنده و باقى نگه دارد، باقىاش نگه مىدارد، در حالى
كه عارى از گناه گشته و اگر هم او را بميراند، داخل بهشتش مىسازد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني
حج، مدتي است اصل و ضرورت رفتن به حج تمتع ناخواسته توسط برخي افراد مورد تشكيك
قرار ميگيرد؛ به خصوص پس از اتفاقاتي كه در حج دو سال گذشته رخ داد و سبب شد تا
شماري از حجاج ايراني و غيرايراني به شهادت برسند. پرواضح است كه زايران خانه خدا
فقط به دستور الهي سرتعظيم فرود آورده رهسپار دياري خشك و بيآب و علف ميشوند كه
يادآور توحيد و اقتدا به ابراهيم خليل و انبيايالهي است.در سال جاري به همت مسئولان جمهوري اسلامي ايران مقدمات سفر حجاج با
عزت و كرامت فراهم شد. حضور
نمايندگان مكتب اهل بيت (ع) در ميان مسلمانان جهان اسلام بهترين تبليغ عملي و زينتبخش
آن خواهد بود و صد البته مظلوميت 464 شهيد منا و 12 شهيد حادثه جرثقيل مسجدالحرام
با صداي بلند واگويه خواهد شد.درحال حاضر
يك ميليون و ۳۰۰ هزار نفر از پدران و مادران ايراني سالهاست در انتظارند تا واجب
الهي خود را انجام دهند، فرهيختگان و رسانهها ميبايست زمينههاي فكري بدرقه
پرشور و معنوي زايران ايراني را در مرداد 96 فراهم سازند.جالب است
بدانيم، در دو كتاب وسائل الشيعه و مستدرك الوسائل بيش از ۹۱۵۰ حديث درباره جايگاه
و احكام حج وجود دارد كه نشاندهنده اهميت آن در دين اسلام است. در اينجا بدين
مناسبت جملاتي از كلام ائمه اطهار (عليه
السلام) در اين باره تقديم ميشود:
به محض
نيّت حج، باب رحمت مفتوح مىشود
از امام
باقر (عليه السلام) روايت شده است كه ايشان فرمودند: شخصى كه عازم حج است و به
انجام كارهاى مقدّماتى پرداخته است (در طول مدّت فراهم كردن مقدمات سفر)، در هر
قدمى كه بر مىدارد و كارى از كارهاى مربوط به حج را انجام مىدهد، خداوند، ده
حسنه برايش مىنويسد و ده سيّئه از او مىآمرزد و ده درجه (از درجات اخروى) براى
او بالا مىبرد، تا آن ساعتى كه از امور مقدّماتى فارغ گردد و از خانه خارج شود و
قدم در راه گذارد و به بهرههاى عالىتر برسد.
حجّاج از نظر بهره برابر نيستند
همچنين روايت
شده است: حاجيان كه باز مىگردند سه دستهاند: دستهاى از آتش آزاد مىشوند، دستهاى
از گناهان خود خارج مىگردند مانند، روزى كه از مادر تولّد يافتهاند، و دستۀ سوّم
با مصونيّت مال و عيال بر مىگردند و اين كمترين بهرهاى است كه عايد شخص حاجّ مىشود.
حج،
بازار آخرت است
آمده است:
حجّ و عمره، دو بازار از بازارهاى آخرتند. واردشوندۀ به آنها، از ميهمانهاى
خداوند متعال است. اگر خداوند او را زنده و باقى نگه دارد، باقىاش نگه مىدارد،
در حالى كه عارى از گناه گشته و اگر هم او را بميراند، داخل بهشتش مىسازد.
حُجّاج، ميهمانان خدا هستند
نيز نقل
شده استحاجى و معتمر (عمره بجاآورنده) ميهمان خدا هستند. اگر سؤال كنند (درخواستى
نمايند)، عطاشان فرمايد و اگر دعا كنند و او را بخوانند، اجابتشان كند و اگر از
كسى شفاعت كنند، شفاعتشان را بپذيرد و اگر هم سكوت كنند و چيزى نخواهند، (ميزبان
كريم) خود، ابتدا، بذل عنايت مىفرمايد و در ازاى هر درهم، هزار هزار درهم عوض مىدهد. »
نگاه به كعبه هم رحمتانگيز است
از امام
حسين (عليه السلام) نقل شده است: هر كه به كعبه نگاه كند (مادام كه چشمش به كعبه
است)، مرتّب حسنهاى برايش نوشته مىشود و سيّئهاى از او محو مىشود تا (لحظهاى)
كه چشمش را از كعبه برگرداند، و در روايت ديگرى آمده است: هر كه نظر به كعبه كند،
حسنهاى برايش نوشته مىشود و دهگناه ازاو محومىگردد.
پيرامون
كعبه، باران رحمت و مغفرت مىبارد
از امام
صادق (عليه السلام) است كه فرمودند: پيوسته خداوند متعال در اطراف كعبه ۱۲۰ رحمت
نازل مىفرمايد. ۶۰ رحمت از آن براى طوافكنندگان است و ۴۰ رحمت براى نمازگزاران و
۲۰ رحمت براى نظركنندگان به كعبه.
چه مبارك عملى است، طواف خانۀ حق
مردى بر
امام كاظم (عليه السلام) وارد شد. امام از او سؤال فرمودند: به عزم حج آمدهاى؟
عرض كرد: بله.
فرمودند:
آيا مىدانى براى آدم حج كننده چه فضيلتى است؟
پاسخ داد:
خير، حضرت فرمودند: كسى كه به حج بيايد و بر گرد و بيت را طواف كند و دو ركعت نماز
بجاآورد، خدا مىنويسد براى او ۷۰ هزار حسنه و محو مىكند از او ۷۰ هزار سيّئه و
بالا مىبرد براى او ۷۰ هزار درجه و مىپذيرد شفاعت او را دربارۀ ۷۰ هزار خانواده
و قضا مىكند براى او ۷۰ هزار حاجت و مىنويسد براى او ثواب آزاد ساختن ۷۰ هزار
بنده كه قيمت هر بندهاى ۱۰ هزار درهم باشد.
البته
بايد متوجّه بود كه ترتّب اين همه فضيلت و ثواب بر حج، مشروط به شرايطى است كه
بايد فرد حج گزار به تمامي آنها عمل كرده و پايبند باشد.