شنبه 15 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

همایش آموزش کارگزاران حج تمتع 97 استانهای قزوین- البرز وزنجان با حضور رئیس سازمان حج و زیارت برگزار شد.

270
0
به گزارش روابط عمومی حج و زیارت استان البرز همایش کارگزاران حج تمتع 97 با حضور محمدی معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت، رضایی معاون امور حج و زیارت، حمیدرضا محمدی مدیر کل امور کارگزاران، حاجی ابراهیمی نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری منطقه تهران، مدیران حج و زیارت استانهای البرز، قزوین و زنجان، مدیران کاروان، مجموعه و عوامل استانهای زنجان، البرز و قزوین به میزبانی مدیریت حج و زیارت استان قزوین در محل سالن شهدای جهادکشاورزی استان قزوین از ساعت 17 الی 20 روز سه شنبه مورخ 97/3/1 برگزار شد.

در این همایش پس از تلاوت آیاتی چند از کلام ا.. مجید و سرود ملی، کلانتری مدیر حج و زیارت استان ضمن خوش آمدگویی به میهمانان و اعلام سین برنامه همایش، از رئیس سازمان حج و زیارت درخواست نمودند ترتیبی اتخاذ گردد تا حتی الامکان تمدید مجوز زیارتی استانها به خود استانها واگذار گردد همچنین برای مسئولین آموزش استانها نیز جلسه آموزشی در سطح منطقه ای و کشوری برگزار شده تا آنها با آخرین تغییرات آموزشی کارگزاران آشنا شوند. ایشان برگزاری کلاسهای بازآموزی برای روحانیون کاروانها را نیز از نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری منطقه تهران نیز خواستار شدند.

در ادامه محمدی معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت به ایراد سخنرانی پرداختند . ایشان بیان داشتند با توجه به اینکه با رایزنیهای انجام شده با وزارات حج عربستان مقدمات حج سالجاری نسبت به حج سال گذشته زودتر شروع شده است لازم است مدیران کاروانها تمام تلاش خود را بکار گیرند تا با توجه به برگزاری مطلوب حج 96 و انتظار بیشتر زائرین و سخت تر شدن شرایط، حجی بهتر از گذشته انجام پذیرد.

محمدی در خصوص شرایط ثبت نام در کاروانهای حج گذشته بیان داشتند با توجه به اینکه زائرین در سال گذشته با نگرانی از عدم امنیت در کاروانها ثبت نام می کردند ولی بحمدا.. در سالجاری با اطمینان خاطر و اینکه سال گذشته حجی آبرومند برگزار شد در کاروانها ثبت نام نمودند و انتظارات و توقعات آنان نیز بالاتر رفته و امسال توجیهی برای عدم کارایی وجود ندارد و لازم است مدیران کاروانها با تمام توان جهت برگزاری حجی بهتر از سال گذشته تلاش کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت مسئولیت اصلی کاروان را از ابتدا تا انتهای سفر مدیران دانسته و بیان داشتند مدیران و روحانیون کاروانها حلقه وصل زائرین با سازمان و بعثه هستند و اجرای دستورالعملها و برنامه ریزیهای سازمان که با نشستهای کارشناسی به جمع بندی می رسد، با مدیران کاروانها است و بایستی طبق بخشنامه ها و دستورالعملها نسبت به توجیه زائرین اقدام نموده تا ثمره تمامی دست اندرکاران حج به بار بنشیند.

ایشان در خصوص توجیه زائرین در کلاسهای آموزشی بیان داشتند با توجه به اینکه 99 درصد زائرین سالجاری سال اولی هستند و سفر حج با عمره مفرده قابل قیاس نیست لازم است طبق دستورالعمل و کتابچه شرح وظایف عمل نموده و که در این خصوص شیوه انتقال مفاهیم نیز به عهده مدیر کاروان است.

محمدی موضوع امنیت را از اصل ترین موضوعات سفر حج سالجاری دانسته و بیان داشتند لازم است مدیران کاروانها در جلسات آموزشی توضیحات لازم را در این خصوص به زائرین ارائه نمایند.

معاون وزیر در خصوص وسایل ممنوعه زائرین بیان داشتند لازم است مدیران کاروانها در جلسات آموزشی زائرین را به عدم همراهی لپ تاپ توجیه نموده تا در هنگام ورود به عربستان در مبادی ورودی باعث معطلی کاروان نگردد همچنین از بردن مواد مخدر که باعث برگشت زائرین در کشور و دستگیری در کشور عربستان می شود و داروهای ممنوعه بدون نسخه پزشک مکتخصص علی الخصوص داروهای حاوی مواد مخدر خودداری نمایند زیرا مرکز پزشکی حج و زیارت داروهای لازم را در طول سفر در اختیار آنان قرار می دهد.

محمدی در ادامه به وضعیت اسکان زائران در شهر مدینه و تخریب هتل‌های اطراف مسجدالنبی (ص) افزود: در مکه وضعیت هتل ها مناسب است، مشکلی برای اسکان وجود ندارد، اما در مدینه، از چهار سال پیش طرح توسعه مسجدالنبی (ص) شروع شده و با تخریب هتل های منطقه مرکزی، مدینه با کمبود جدی هتل مواجه شد که البته این مشکل همه کشورها را درگیر کرده و مدت زمان اقامت زائران را به حداقل رسانده است. در گذشته زائران ۱۰ تا ۱۵ روز در مدینه اقامت داشتند، اما اکنون نهایت زمانی که درنظر گرفته شده شش روز است که لازم است مدیران کاروانها حتما زائرین را در این خصوص توجیه نموده تا زائرین در طول سفر اعتراضی به این مسئله نداشته باشند. .وی تصریح کرد: با ساخت هتلهای منطقه دارالهجره در 3 کیلومتری مسجدالنبی مدینه این مشکلات تا حدودی برای سالهای بعد از بین می رود.

ایشان در خصوص وضعیت پروازها افزودند: با توجه به امکانات فرودگاه جده و مدینه سفر حج امسال نسبت به سال گذشته طولانی تر بوده و لازم است مدیران علی الخصوص پروازهای مدینه قبل که طول سفرشان بیشتر از مدینه بعد می باشد توضیحات لازم را در این خصوص به زائرین ارائه دهند تا زائرین تا زمان ایان تشریق دچار مشکلات و بیماری نگردند.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین به موضوع اقامت در سرزمین‌های منا و عرفات اشاره کرده و افزود: چادرهای منا و عرفات گنجایش این تعداد زائر را ندارد و حجاج باید کمبود و تنگی جا در عرفات و منا را تحمل کنند و می طلبد مدیران کاروانها زائرین را توجیه کنند که علی الرغم تمامی تلاشهای دست اندرکاران حج امکانات و فضای بیشتری نمی توان به آنها اختصاص داد هر چند امکانات نسبت به سالهای قبل بهتر شده است.

محمدی در خصوص زمانبندی جمرات و قربانی افزودند طبق هماهنگی با وزارت حج عربستان خروج زائرین از عرفات بایستی طبق برنامه ریزی انجام شده باشد و مدیران، زائرین را طبق برنامه اعلامی به مزدلفه و از آنجا نیز به منا اعزام نمایند همچنین برنامه قربانی نیز با جمرات هماهنگ شده و لازم است این برنامه توسط مدیران اجرا گردد.

ایشان در خصوص شعار سالجاری که از طرف مقام معظم رهبری به سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است بیان داشتند با برنامه ریزی و هماهنگی انجام شده با فروشگاههای مجازی، زائرین می توانند خرید سوغاتی خود را با محوریت کالای ایرانی از این فروشگاهها تهیه نموده و وقت و هزینه خود را در بازارهای عربستان هدر ندهند که این امر هم موجب تحقق شعار سال شده و موجب جلوگیری از خروج ارز از کشور می گردد.

ایشان زمان اخذ ویزای زائرین را اواخر خردادماه اعلام نموده و بیان داشتند امسال نیز همانند سال گذشته ویزاها به صورت الکترونیکی انجام می شود .

در ادامه همایش حاجی ابراهیمی نماینده بعثه مقام معظم رهبری منطقه تهران دقایقی در خصوص نحوه تخصیص روحانیون کاروانها و معین و معینه ها پرداخته و بیان داشتند برای اولین بار، امسال روحانیون کاروانها همزمان با مدیران کاروانها اعلام شدند و انتخاب معین و معینه کاروان نیز با توجه به ثبت نام زائرین مرد و زن در اسرع وقت اعلام شد و کاروانهایی که معین و معینه آنها اعلام نشده است در اسرع وقت اعلام می گردد.

ایشان تبدیل برنامه فرهنگی کاروان از ستاد محوری به خُرد محوری خبر دادند و بیان داشتند تغییر اساسی در مدل اجرای برنامه فرهنگی ایجاد شده و کاروان بصورت مجموعه محوری، برنامه فرهنگی خود را اجرا می نمایند و روحانیون کاروانها نیز در این راستا مورد ارزیابی قرار گرفته و بازرسین فعالیت آنان را مورد ارزیابی قرار می دهند.

در پایان نیز رضایی معاون حج و زیارت و حمیدرضا محمدی مدیرکل کارگزاران به سوالات مطرح شده از طرف کارگزاران اعم از وضعیت اسکان، حمل و نقل، شرح وظایف مدیر مجموعه و . ... پاسخ دادند.

رضایی اطلاع رسانی به زائرین را فقط از طریق پیام رسان داخلی گپ برشمردند و بیان داشتند لازم است مدیران کاروانها نسبت به توجیه این موضوع و نصب پیام رسان گپ در جلسات آموزشی توضیحات لازم را به زائرین ارائه نمایند.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.