یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

حج بهترین فرصت برای خودسازی زائران است/حج باید همانند نماز برگزار شود/ لزوم نظارت دقیق روحانیون بر اعمال حجاج

178
0
حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب با تنی چند از آیات اعظام و مراجع تقلید کشورمان دیدار و در خصوص موضوعات مرتبط با حج و زیارت گفت و گو کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت به نقل از روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری؛ حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب با تنی چند از آیات اعظام و مراجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد.



**امیدواریم امسال حج آرام و با برکتی داشته باشیم



حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله العظمی سید علی سیستانی، امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب ضمن تبریک انتصاب وی به نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: خوشبختانه حضرتعالی در دوره های مختلف مدیریتی موفقیت های خوبی داشته اید و حضور شما در جایگاه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت فرصت خدمت رسانی بهتر و بیشتر به زائران ایرانی را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: خدا را شاکر باشید که توفیق حاصل شد تا در این جایگاه حضور یابید و امیدواریم با قدرت و قوت برای زائران بیت الله الحرام خدمت کنید و ان شاالله امسال سفری آرام و با برکت را برای حجاج ایرانی همچون گذشته شاهد باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی خاطرنشان کرد: حضور در جایگاه سرپرستی حجاج ایرانی مسئولیت بسیار سنگینی است؛ اما ارزش خدمتگزاری را دارد و توفیقی بزرگی است که نصیب هرکسی نمی شود لذا بایدقدردان این فرصت معنوی بود و از آن برای خدمت رسانی به زائران بهره گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین نواب در این دیدار اظهار امیدواری کرد تا با برنامه ریزی های بسیار مطلوبی که توسط بعثه مقام معظم رهبری و خادمان حجاج در حج و زیارت صورت گرفته است، حج امسال آرام و همراه با موفقیت برگزار شود.



**روحانیان بر اعمال حجاج نظارت دقیقی داشته باشند

آیت الله العظمی جعفر سبحانی نیز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: حج یک فریضه عظیمه است که خداوند منان برای مسلمانان قرار داده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه حضور زائران و حجاج در سرزمین وحی در گذشته بسیار دشوار بود، افزود: بسیاری از مردم در گذشته با مشقت فراوان به حج و عمره مشرف می شدند تا این فرائض الهی را به جای آورند؛ اما اکنون اعزام زائران در مقایسه با گذشته بسیار راحت و روان شده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه اهمیت اعمال حج را یادآور شد و تصریح کرد: انتظار می رود که روحانیان بیش از گذشته بر اعمال و مناسک زائران نظارت داشته باشند، چون یکی از مهم ترین بخش های اعزام زائران انجام درست مناسک حج است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب نیز در این دیدار گفت: از گذشته نظارت بر اعمال و مناسک زائران وجود داشته است و با توجه به تاکید مرجعیت این موضوع با جدیت بیشتر دنبال خواهد شد تا زائران در این خصوص هیچ مشکلی نداشته باشند.



** حج باید همانند نماز برگزار شود

آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی، امروز در دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، جایگاه حج را از دیدگاه اسلام بسیار مهم برشمرد و اظهار کرد: حج باید همانند نماز برگزار شود.

ایشان خطاب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: این سمت شایسته را که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به حضرتعالی محول شد، تبریک می‌گوییم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در حج دو مبنای مهم وجود دارد که باید به آن به خوبی پرداخته شود، افزود: یکی اینکه بر اساس آنچه به ما محول شده به وظیفه خودمان عمل کنیم و دیگر اینکه پیام‌رسان انقلاب و خون شهدا باشیم و این مهم‌ترین رکن کار به شمار می‌آید.

این مفسر قرآن کریم به تفاوت برگزاری حج بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و پیش از آن اشاره کرد و یادآور شد: تفاوت این دو حج در این است که ما می‌خواهیم پیام انقلاب و خون شهدا را به جهانیان منتقل کنیم و این رسالت بزرگی است که بر دوش ما نهاده شده و باید از آن به خوبی بهره بگیریم.

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی تصریح کرد: کعبه، حج و عمره با سخنرانی‌های امام راحل شناخته شد و این انقلاب اسلامی بود که توانست حج را تفسیر کند و اصل اسلام از کنار کعبه برخاست، وقتی هم که حضرت مهدی (عج) ظهور می‌کنند بر دیوار کعبه تکیه کرده و می‌فرمایند «انا بقیه‌الله» و قیام‌شان جهانی می‌شود.

ایشان با بیان اینکه مردم دنیا تشنه حرف ایران هستند، یادآور شد: ایران توانست طاغوت را به زانو در بیاورد به همین دلیل اکنون جهان تشنه حرف ایران است و این جایگاه به برکت اسلام حاصل شد. اینکه در داخل ایران باشیم و بخواهیم پیام اسلام را منتقل کنیم، چنین موضوعی حاصل نمی‌شود مگر اینکه بخواهیم آن را از کنار کعبه انجام دهیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه بعثه مقام معظم رهبری در حج وظیفه سنگینی جهت تبیین و نشر معارف اسلامی برعهده دارد، تصریح کرد: جایگاه بعثه در حج همچون نظیر امامت جمعه و جماعت نیست، ما باید از محکماتمان در این جایگاه سخن بگوییم و بعثه کاری کند که همه مردم در طول سال از این فرصت معنوی استفاده کنند و تنها محدود به زمانی خاص نشوند.

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم دیگر در حوزه حج این است که باید موضوع حج را از مسائل سیاسی بین دو کشور جدا کنید، چون ما باید هر سال به مکه برویم، بنابراین اگر کسی رفت و سفارت عربستان را آتش زد ما آن را تقبیح می‌کنیم، زیرا هر چیزی راهی دارد.

استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم یادآور شد: حج باید برگزار شود و نباید مسائل سیاسی را در آن دخالت داد، زیرا حج از جایگاه دینی برخوردار است و تعطیل‌بردار نیست و امیدواریم که امسال حج را به خوبی اقامه کنید و مشمول دعای شهدا شوید، بنابراین هدفتان این باشد که کعبه و مکه و مزار ذوات اقدس را احیاء کنید و این شدنی است.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب، توصیه‌های آیت‌الله جوادی آملی را در امور حج و زیارت بسیار مهم برشمرد و گفت: روحانیان همیشه در کاروان‌ها از آثار علمی حضرتعالی به‌ویژه در حوزه اسرار و معارف حج استفاده می‌کنند و برخی از این کتاب‌ها از متون درسی روحانیان حج به شمار می‌آید.



**حج بهترین فرصت برای خودسازی زائران است

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار سرپرست حجاج ایرانی، حج را بهترین فرصت برای خودسازی زائران دانست و خواستار زمینه‌سازی برای بهره برداری هر چه بهتر از این فرصت معنوی شد.

ایشان تصریح کرد: حضور زائران ایرانی در سرزمین وحی فرصت بسیار مناسبی است که باید از این موقعیت به خوبی بهره گرفت.

این مرجع تقلید تصریح کرد: به برکت وجود مبارک اهل‌بیت علیهم‌السلام جای جای سرزمین وحی ارزشمند است و باید از حضور زائران به درستی استفاده کرد تا پیام اسلام به سایر مردم جهان منتقل شود.

استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم، خواستار بهره‌مندی هر چه بیشتر از تجربیات گذشته در حوزه حج شد و ادامه داد: ظرفیت عظیمی در حج وجود دارد که نباید از آن غفلت کرد و کاری کنید که با برنامه‌ریزی مناسب این موقعیت برای تمامی زائران فراهم شود.

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی تاکید کرد: حج بهترین فرصت برای خودسازی زائران است و باید برای زائران این فرصت را فراهم کنیم تا به درستی اعمال و مناسک‌شان را انجام دهند و با دست پر به موطن خود برگردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب نیز در این دیدار ضمن تقدیر از توصیه‌های مرجعیت از تلاش‌های گسترده بعثه مقام معظم رهبری به منظور فراهم شدن فرصت مناسب جهت انجام مناسک و همچنین انجام برنامه‌های فرهنگی و معنوی برای زائران ایرانی در سرزمین وحی خبر داد.





نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.