شنبه 29 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

اربعین حسینی (ع) تسلیت باد

207
0
اربعین آمد و اشکم ز بصر می آید / گوییا زینب محزون ز سفر می آید/

باز در کرب و بلا شیون و شینی برپاست / کز اسیران ره شام خبر می آید . .

بیستم صفر 1440 هجری قمری (8 عقرب) اربعین شهادت حضرت امام حسین (ع) امام سوم شیعیان جهان و یاران باوفای ایشان در صحرای کربلا است.
در دهمین روز از ماه محرم سال 61 هجری قمری، امام حسین (ع) به همراه 72 نفر از یاران با ایمان و وفادار خویش در برابر سپاه یزید قرار گرفتند و در یک رویارویی نابرابر، مظلومانه به شهادت رسیدند و خاندان آن حضرت نیز اسیر شدند.
هر سال چهل روز پس از سالگرد این واقعه، در مراسم بزرگداشتی به نام اربعین (به معنی چهلم) ، بار دیگر خاطره حماسه عاشورا در یادها زنده می شود و مقام والای ایثار و شهادت امام حسین (ع) در راه احیای معارف بلند اسلام و سیره پیامبر(ص) ، گرامی داشته می شود.
همچنین بنابر روایتی مقارن با چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) ، سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان ، کاروان اهل بیت پیامبر(ص ) پس از افشای ماهیت ضداسلامی یزید و حقانیت قیام امام حسین (ع) ، به سرزمین کربلا رسید.
بنابر همین روایت، خاندان امام حسین (ع) در آنجا با صحابی بزرگ پیامبر ، جابربن عبدالله انصاری و عده ای دیگر از یاران امام (ع) مواجه شدند که برای زیارت قبر امام حسین (ع) آمده بودند و با سوز و گدازی حسرتبار، یاد آن امام شهید را گرامی داشتند.
میلیون‌ها زائر از سراسر جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران در این روز برای حضور در مراسم اربعین حسینی (ع) وارد شهر کربلا در جنوب عراق می شوند.
حضرت امام حسین (ع) در بیان واقعه کربلا، در راه مکه به کربلا و تا هنگام شهادت به صراحت تاکید کردند: "مقصود من از حرکت؛ افشای حکومت ضد اسلامى یزید و برپاداشتن امر به معروف و نهى از منکر و ایستادگى در برابر ظلم و ستمگرى است و جز حمایت قرآن کریم و زنده نگه داشتن دین اسلام ناب محمدى هدفى ندارم".

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.