ﺳﻪشنبه 04 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

زائران حج ۹۹ در سال ۱۴۰۰ اعزام می‌شوند

540
0
در نشست خبری سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت اعلام شد: زائرانی که برای حج امسال ثبت نام کردند در صورتی که انصراف ندهند در سال ۱۴۰۰ به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و آقای علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت درباره تحولات مرتبط با حج و برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و اجرایی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در هفته حج، امروز(چهارم تیرماه) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در آغاز این نشست طی سخنانی از ادامه روند آموزش‌های زائران و کارگزاران حج خبر داد و گفت: این آموزش‌ها متوقف نخواهد شد و هفته‌ای دو بار برای آماده‌سازی زائران ادامه می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه با توجه به آسیب های سال های گذشته برخی برنامه‌ریزی‌ها درحج اصلاح شده است، افزود: از عربستان خواسته ایم که در زمان رفت زائران به جمرات تغییراتی ایجاد کند و مسیر رفت و آمد زائران را در منی تا جمرات مسقف کند. درباره برگزاری دعای کمیل نیز پیشنهادهایی به کشور میزبان ارائه کرده ایم که برخی را عربستان تأیید کرده و در مذاکرات بعدی حج بر روی دیگر خواسته‌ها تأکید خواهیم کرد.
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با بیان اینکه اگر عربستان قادر به برگزاری حج در حد سالهای گذشته نبود، می‌توانست این فریضه واجب را با درصدی از جمعیت زائران مسلمان از سراسر جهان برگزار کند، اظهار داشت: مسئولان عربستان بدلیل هراس از شیوع کرونا نتوانستند به چنین تصمیمی برسند.
وی افزود: طرف عربستانی می توانست این مراسم معنوی و عبادی را با حتی یک درصد از سهمیه هر کشور برگزار کنند و بدین ترتیب عطر این مراسم عبادی، فضای معنوی حج را در میان مسلمانان منتشر می کرد.
وی اضافه کرد: تصور کنید ورود دو و یا چند حاجی به هر شهرستان عطر جدیدی در آن منطقه پدید می‌آورد همچنانکه شاهدیم امروز در حرم امام رضا (ع) امکان تردد زائر در داخل حرم وجود ندارد ولی صحن‌ها باز است و مردم از این معنویت بهره مند می شوند.


در ادامه این نشست آقای رشیدیان رئیس سازمان حج وزیارت نیز با اشاره به لغو حج از سوی عربستان، گفت: زائرانی که برای حج امسال ثبت نام کردند در صورتی که انصراف ندهند در سال ۱۴۰۰ به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.


وی گفت: تمام پول دریافتی از زائران به حساب بانک مرکزی واریز شده است و ما درصدد هستیم این پول نزد بانک مرکزی حفظ و برای حج آینده باقی بماند تا حجاج در سال آینده پول بیشتری برای دریافت ارز پرداخت نکنند. همچنین خواستار برگزاری جلسه شورای عالی حج هستیم تا این موضوع مطرح و تصویب ‌شود و پول ارز برای حج آینده باقی بماند.
وی گفت: برای حج امسال ۷۲ هزار و ۹۱۴ نفر و هر زائر مبلغ ۲۵ میلیون تومان در قسط اول واریز کرد که یک میلیون تومان ودیعه اولیه، حدود دو و نیم میلیون تومان سود این ودیعه و بقیه وجه را نیز مردم در یک قسط پرداخت کردند و قسط دوم هنوز پرداخت نشده است.
وی افزود: تمام این مبلغ به حساب بانک مرکزی واریز شده است تا با توجه به شرایط اقتصاد جهانی و تغییرات قیمت ارز، وجه زائران از نوسانات ارز در امان و ارز مصوب امسال، برای حج آینده ذخیره بماند.
آقای رشیدیان در پاسخ به این سوال که با فردی از زائران امسال که خواستار بازپس گرفتن پول خود و انصراف از حج باشد، چگونه رفتار خواهد شد، گفت: پول را پس می‌دهیم و نفر بعدی جایگزین وی برای حج آینده خواهند شد واگر این فرد بخواهد باردیگر اعزام شود هزینه حج او براساس قیمت جدید خواهد بود البته ما در تلاش هستیم ارز امسال با قیمت کنونی را برای حج سال آینده نگه‌ داریم زیرا از نظر مالی به نفع حجاج است.
وی در خصوص قسط دوم هزینه حج ۹۹ نیز گفت: ما خواستار پرداخت این وجه از سوی مردم و خرید مابقی ارز لازم برای حج هستیم تا برای حج ۱۴۰۰ ذخیره شود.
برپایه این گزارش در این نشست خبری، حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با تأکید بر اینکه برای بهینه برگزار شدن حج ۹۹ تمامی برنامه ریزی ها و اقدامات لازم انجام شده بود، اظهار داشت: با پایان حج ۹۸ برنامه‌ریزی برای حج پیش رو آغاز و در آذرماه گذشته با سفر رئیس سازمان حج و زیارت و هیئت همراه به عربستان تفاهم نامه حج به امضاء رسید و در مورد قراردادهای مسکن، حمل و نقل، تغذیه و تدارکات و ... تفاهم صورت گرفت.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: آموزش‌های زائران و کارگزاران در شهرهای با وضعیت قرمز و زرد به صورت غیرحضوری و در فضای مجازی و در شهرهای با وضعیت سفید به صورت حضوری انجام شد تا حجاج برای این سفر معنوی آماده شوند.
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه ما باید پاسخگوی زائرانی باشیم که برخی ۱۴ سال در نوبت حج قرار دارند، گفت: دو نامه به عربستان با محور اعلام آمادگی برای همکاری در زمینه برگزاری بهتر حج در شرایط شیوع کرونا ارسال شد که کشور میزبان پاسخ نداد.
وی افزود: با توجه به اینکه عمده مناسک حج در فضای باز برگزار می‌شود و مسجد‌النبی که فضای بسته دارد با توجه به گستردگی این مسجد، امکان رعایت فاصله‌گذاری در این مکان وجود داشت و به نظر می رسید امکان داشت حج به صورت محدودتر برگزار شود. عربستان نیز شایسته بود در چند ماه گذشته طی دوره های زمانی اطلاعیه‌هایی در خصوص حج منتشر می‌کرد تا زائران کشورهای مختلف برنامه‌ریزی کنند اما متأسفانه این کار را نکرد.
آقای رشیدیان هم با بیان اینکه قراردادهای حج منعقد و درآنها ذکر کرده‌ بودیم که اگر حج از سوی عربستان لغو شد، زیان مالی متوجه طرف ایرانی نخواهد شد، گفت: پس از شیوع کرونا اولویت اول برای حضور زائران ایرانی در حج حفظ سلامت حجاج بود لذا به عربستان پیشنهاد کردیم پروتکل سلامت را به قراردادهای حج اضافه کند و ما نیز دستورالعمل‌های لازم در این زمینه را برای بخش‌های مختلف تهیه کردیم.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا تا آخرین فرصت منتظر اعلام نظر عربستان بودید و به صورت داوطلبانه برای حفظ سلامت زائران از حج انصراف ندادید؟ گفت: براساس قراردادها اگر ما انصراف می‌دادیم از نظر مالی زیان می‌دیدیم ولی اگر عربستان حج را لغو می‌کرد زیانی متوجه ما نمی‌شد.
حجت‌الاسلام نواب نیز در پاسخ به این سؤال که سامانه جمع‌آوری ایده‌های فرهیختگان و مردم در خصوص حج چه زمانی راه‌اندازی می‌شود؟ گفت: این سامانه کار شده است و در آینده رونمایی خواهد شد. البته طی این مدت نیز ایده‌های روحانیون و مردم دریافت ‌شده است.
در ادامه این نشست رئیس سازمان حج و زیارت درباره اقدامات انجام شده برای نقد کردن چک‌‌های شهدای حادثه سقوط جرثقیل در مسجد‌الحرام اظهار داشت: این چک‌ها سال گذشته به خانواده‌های شهدا و مصدومان تحویل داده شد و خود آنها باید مسائل مربوط به نقد کردن چک‌ها را پیگیری می‌کردند. با این حال سازمان حج و زیارت موضوع نقد کردن این چک‌ها را درتعامل با وزارت امور خارجه کشورمان و با همکاری سفارت سوئیس در ایران دنبال می کند و در همین رابطه قرار است با سفیر سوئیس در ایران نشستی برگزار کنیم و امیدواریم این مسئله حل شود.
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت هم در ادامه این گفتگو درباره وضعیت برگزاری مراسم اربعین درسال جاری، به تشکیل نشست کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین با حضور نمایندگان ۲۰ دستگاه و نهاد مختلف در روز گذشته در سازمان حج اشاره کرد و گفت: افزایش شیوع ویروس کرونا در عراق موجب شد حرم های مطهر در کربلا روز گذشته برای چند ساعت تعطیل و قرنطینه شوند.
وی افزود: اگر شرایط به نحوی باشد که زائران ایرانی نتوانند امسال در مراسم اربعین شرکت کنند، تلاش خواهد شد که موکب‌هایی از ایران در عراق برای خدمت‌رسانی به زائران این کشور مستقر شوند.
آقای رشیدیان هم با اشاره به اینکه سناریوهای مختلفی درباره مراسم اربعین مطرح شده است، ادامه داد: اگر ویروس کرونا کنترل نشد و امکان حضور گسترده مردم در این مراسم ممکن نبود، پیشنهاد شده است که نمایندگانی از شهرهای مختلف در این مراسم به صورت محدود حضور یابند. البته این امر منوط به آمادگی کشور عراق است.
وی درباره شرایط اعزام زائران به سوریه نیز گفت: وضعیت کرونا در کشور سوریه از برخی کشورها بهتر است. ستاد ملی کرونا نیز مصوب کرده است با اجرا و رعایت پروتکل‌هایی بین وزارت بهداشت ایران و کشورهای میزبان امکان اعزام زائران ایرانی و ورود مسافران کشور مقابل فراهم شود.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.