شنبه 22 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

از پرداخت وام کرونایی به کارگزاران و دفاتر زیارتی تا آموزش مجازی زائران به صورت بومی در برخی مناطق

103
0

مدیر کل دفتر راهبری و نظارت بر امور کارگزاران سازمان حج و زیارت از اقدامات و تلاش های صورت گرفته برای پرداخت تسهیلات کرونایی به کارگزاران و دفاتر خدمات زیارتی در سالی که گذشت خبر داد و گفت: اقدامات متعددی در راستای تسهیل امور کارگزاران، دفاتر زیارتی و زائران انجام گرفته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ طی یکسال اخیر بروز بحران جهانی کرونا، مشکلات متعددی برای تمامی کشورها بدنبال داشته که از آن جمله می توان به آسیب های اقتصادی و اجتماعی و...اشاره کرد.
یکی از همین آسیب ها، تعطیلی سفرهای زیارتی طی ماههای گذشته بوده که بسیاری از مشتاقان این سفرهای معنوی(اعتاب مقدسه و حج) و همچنین دست اندرکاران(کارگزاران) را با دغدغه های زیادی مواجه کرده است.
در این میان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به عنوان متولی کارهای اجرایی و فرهنگی زائران ، این بحران و تهدید را به فرصتی بی بدیل برای بهبود روند خدمت رسانی به جامعه هدف خود تبدیل کرده و با روحیه ای تازه نفس ،چشم انداز پیش رو برای از سرگیری اعزام های زائران را تبیین نموده اند.
در همین راستا اقدامات بسیار کاربردی در جهت ارتقا سطح خدمت رسانی به زائران و جامعه هدف یعنی کارگزاران و دست اندرکاران اجرایی و ...، با نگاه بهبود وضعیت جاری و روند اجرایی سفرهای زیارتی انجام گرفته که بی شک منتهی به پویایی ،پیشرفت و استحکام برنامه های مدنظر خواهد شد.
به همین مناسبت بخشی از برنامه های معاونت ها و ادارات کل پرتلاش این سازمان که منجر به بهبود روند اجرایی با نگاه آسیب شناسی در سنوات گذشته و ارتقا خدمت در سنوات پیش رو خواهد شد، معرفی می شود.
اداره کل دفتر راهبری و نظارت بر امور کارگزاران سازمان حج و زیارت به عنوان یکی از بخش های تاثیرگذار در خصوص عملکرد کارگزاران و بدنبال آن زائران، توانسته در ماههای اخیر و با توجه به تجربیات شایان گذشته و چشم انداز پیش رو گام های موثری بردارد و تهدیدها را به فرصت تبدیل نماید.
سعید کوزه گران مدیر کل دفتر راهبری و نظارت بر امور کارگزاران سازمان حج و زیارت در گفت گویی به تشریح و تبیین بخشی از این اقدامات که شامل اختصاص تسهیلات کرونایی به دفاتر و همچنین کارگزاران و عوامل اجرایی زیارتی، تهیه و ایجاد انتخابات الکترونیکی کمیته های بدوی کارگزاران استانها، تدوین و تهیه نظام نامه جامع آموزش و پژوهش(کارکنان ، زائرین و کارگزاران)، راه اندازی سیستم مدیریت آموزشی تمام مکانیزه و راه اندازی آموزش مجازی کارگزاران، ایجاد ساز و کار و ابزار آموزش مجازی زائرین بصورت بومی، فراخوان گروههای آموزش و پژوهش افراد واجد الشرایط و نخبه خانواده عظیم کارگزاران، ایجاد کمیته های استانی آموزش کارگزاران و زائرین، پیگیری و انجام مقدمات اولیه جهت تولید مجله علمی - آموزشی حوزه حج و زیارت، ایجاد بستر لازم و فراخوان جهت مشارکتهای خداپسندانه خادمین حج و زیارت با خدمت در پخت و توزیع غذا به درب منازل بیماران کرونایی، آنالیز بانک اطلاعات کارگزاران سازمان حج و زیارت «جهت برنامه ریزی نیروی انسانی، توانمند سازی نیروهای موجود ، جذب و گزینش نیروهای کارگزاری مورد نیاز»، شناسایی و نگه داشت کارگزاران فعال و .... می شود، پرداخت و این برنامه ها را به سبب ارتقا هر چه بهتر خدمات به جامعه هدف عنوان کرد که در نهایت تمامی این راهبردها و چشم اندازها به رضایتمندی زائران منتج خواهد شد.

**عمده وظایف اداره کل کارگزاران چیست؟
سازمان حج و زیارت برای خدمت رسانی هر چه بهتر به زائران و تسهیل امور مربوطه، از همکارانی به نام کارگزاران استفاده می کند که این افراد ارتباط مستقیمی با زائران خواهند داشت.
کارگزاران نیز به دو گروه شامل اشخاص حقیقی و دفاتر تقسیم می شوند که این افراد در راستای برنامه های سازمان حج و زیارت در خدمت رسانی به زائران فعالیت می کنند.
اداره کل دفتر راهبری و نظارت بر امور کارگزاران سازمان حج و زیارت نیز به عنوان بخشی که با کارگزاران مرتبط است وظایف متعددی را برعهده دارد؛ نظارت بر روند فعالیت و خدمت رسانی و تدوین آیین نامه ها و دستور العمل انتخاب کارگزاران و تدوین شرح وظایف این عزیزان و تسهیل امور مرتبط با کارگزاران و نیز نظارت و راهبری این افراد به همراه آموزش زائران و کارگزاران از جمله فعالیت ها و وظایف این اداره کل محسوب می شود.
**اختصاص تسهیلات کرونایی به دفاتر زیارتی و کارگزاران
در حدود 2 هزار و 500 دفتر خدمات زیارتی دارای مجوز در سطح کشور وجود دارد که سازمان حج و زیارت حمایت از دفاتر زیارتی، کارگزاران و عوامل اجرایی را از جمله وظایف خود می داند.
بنابراین با توجه به چالش هایی که بعد از شیوع کرونا به سبب تعطیلی سفرهای زیارتی برای این دفاتر و کارگزاری ها روی داد ، اقداماتی در خصوص کاهش دغدغه ها و کمک و حمایت آنان دنبال گردید.
ریاست محترم سازمان و دست اندرکاران ذیربط برای کاهش این خسارت و زیان دفاتر خدمات زیارتی و کم شدن بار مشکلات آنان مباحثی را در دو محور کاهش هزینه‌ها و اعطای تسهیلات در دستور کار قرار داده و پیگیری کردند.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.