شنبه 08 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

۲۹ آذر، برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم

121
0

رئیس مرکز امور قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به صورت حضوری و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی خبر داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آقای مهدی قره شیخلو رئیس مرکز امور قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه درنشست خبری چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم

 

با اشاره به برگزاری این دوره از رقابت‌ها از روز دوشنبه ۲۹ آذرماه گفت: مسابقات در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شود که نوبت صبح از ساعت ۹ تا ۱۲ به مسابقات خانم‌ها اختصاص دارد و در نوبت بعد از ظهر از ساعت ۱۸ تا ۲۳ مسابقات برادران برگزار می‌شود.

 

وی درباره رشته‌های مسابقات قرآن کریم گفت: مسابقات امسال در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، تفسیر عمومی قرآن کریم، اذان و مدیحه‌سرایی برگزار می‌شود، همچنین مسابقات خانم‌ها امسال در همین رشته‌ها به جر رشته‌های اذان و مدیحه‌سرایی برگزار می‌شود.

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه برگزیدگان این مسابقات نماینده کشور در مسابقات بین‌المللی جهان اسلام هستند، گفت: امسال جوایز مسابقات حدود دو برابر شده اتفاقی که سال گذشته هم رخ داد و امسال نفرات اول رشته‌های و قرائت ۳۵ میلیون تومان دریافت می‌کند، همچنین در مجموع مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به برگزیدگان اهدا می‌شود.

 

افتتاحیه دوشنبه و اختتامیه جمعه با حضور وزیر ارشاد

 

قره‌شیخلو درباره آیین افتتاحیه مسابقات گفت: آیین افتتاحیه رقابت‌ها از ساعت ۱۸ تا ۲۲ روز دوشنبه با حضور رئیس سازمان اوقاف برگزار و مسابقات پس از این مراسم شروع می‌شود، همچنین آیین اختتامیه روز جمعه باحضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

 

وی از برگزاری مسابقات کتابت و خوشنویسی قرآن کریم در کنار این رقابت‌ها خبر داد و گفت: فراخوان سومین دوره مسابقه کتابت و خوشنویسی قرآن پیش از این اعلام شده و داوری آثار هم برگزار شد و در اختتامیه مسابقات نفرات برتر معرفی و تحلیل می‌شوند.

 

برگزاری دو مسابقه مردمی با جوایز ارزنده

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف از برگزاری دو مسابقه مردمی خبر داد و گفت: امسال مسابقه فرهنگ قرآنی از طریق سیمای قرآن و رادیو قرآن برگزار می‌شود و هر شب به ۲۴ برگزیده جوایزی اهدا خواهد شد، همچنین مسابقه انتخاب نفرات برتر مسابقات هم دیگر بخش مردمی رقابت‌ها است که نفراتی که برگزیدگان مسابقات را درست تشخیص دهند جایزه نقدی یک میلیون تومانی دریافت می‌کنند.

 

قره شیخلو به برگزاری مسابقات امسال با حضور علاقه‌مندان به قرآن اشاره کرد و گفت: امسال با نیمی از ظرفیت سالن با حدود ۳۰۰ نفر می‌توانیم مسابقات را برگزار کنیم و همه تلاشمان را برای رعایت دقیق پروتکل‌ها به کار می‌بندیم.

 

وی درباره همزمانی مسابقات کشوری قرآن کریم با برخی مسابقات دیگر گفت: در این باره ما زمان‌بندی مراحل شهرستانی، استانی و سراسری را همان زمان ثبت‌نام یعنی حدود یک سال قبل اعلام کرده بودیم، همچنین از طریق ستاد عالی مسابقات با دیگر نهادها مکاتبه کردیم تا تاریخ‌های خودشان را اعلام کنند و مسابقات همپوشانی نداشته باشد اما این اتفاق رخ نداد و تداخل زیاد شد.

 

قره‌شیخلو درباره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: فراخوان مسابقات اعلام شده و شرکت‌کنندگان با حضور در مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها به اجرا پرداخته و فیلم اجرای آنها هم برای ما ارسال شده است.

 

برگزاری مقدماتی مسابقات بین‌المللی در دی‌ماه و مرحله نهایی اسفند‌ماه

 

وی ادامه داد: مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ۱۲ تا ۱۵ دی‌ماه به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود و مرحله نهایی اسفند‌ماه برگزار خواهد شد، البته تلاش ما این است که در صورت موافقت ستاد کرونا مرحله نهایی را به صورت حضوری در تهران برگزار کنیم.

 

کسب ۲۰۰ رتبه در مسابقات بین‌المللی قرآن جهان اسلام توسط جوانان ایرانی بی‌نظیر است

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره اهمیت مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: این رقابت‌ها در سال‌های پس از انقلاب از سوی کشورمان بسیار جدی گرفته شده و جوانان ما بیش از ۲۰۰ رتبه بین‌المللی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب در مسابقات کشور ما در کشورهای مختلف کسب کردند که این تعداد در دنیا بی نظیر است.

 

وی درخصوص برگزاری مسابقات در مشهد گفت: سال ۹۹ قرار بود مسابقات در مشهد مقدس برگزار شود و این موضوع با توجه به آمادگی استان‌های مختلف برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در دستور کار قرار گرفت و مورد تأکید رئیس سازمان اوقاف هم بود، اما با شیوع کرونا مسابقات به تعویق افتاد و نهایتاً رقابت‌ها را در تهران و به صورت غیرحضوری برگزار کردیم.

 

وی ادامه داد: امسال هم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در تهران برگزار می‌شود زیرا شرایط کرونا در ایام اسفندماه معلوم نیست و نمی‌توانیم برنامه‌ریزی برای برگزاری در شهری دیگر داشته باشیم، اما اگر سال آینده شرایط فراهم باشد مسابقات حتماً در شهری به جز تهران برگزار می‌شود.

 

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.