یکشنبه 09 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

تاکید رییس سازمان حج و زیارت بر لزوم استفاده مستمر از آموزش و پژوهش برای ارتقا کارآمدی و بهره وری

98
0

رییس سازمان حج و زیارت، نقش آموزش و پژوهش در افزایش بهره‌وری و توانمند سازی مجموعه را متناسب با اهداف سازمان به منظور خدمت رسانی مطلوب تر و شایسته تر ضرورتی همیشگی خواند.

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛علی رضا رشیدیان در نخستین جلسه شورای راهبری آموزش و توانمندسازی آموزش و پژوهش با تبریک هفته پژوهش گفت: هر سازمانی که دارای مسئولیت اجرایی است، برای حفظ پویایی، بروزرسانی، افزایش کارآمدی و بهره وری خود نیازمند پژوهش نه به صورت مقطعی بلکه به طور مستمر است.
وی، برنامه ریزی و انجام پژوهش های کاربردی در راستای اهداف و اولویت های سازمان حج و زیارت را اقدامی هدفدار، سازمان یافته و سامانمند دانست و تاکید کرد: اهمیت پژوهش از آن جهت است که بتوانیم به نسبت به رفع اشکالات، ارتقای کیفیت خدمات،کاهش هزینه ها و نیز افزایش سرعت و دقت در کارهای اجرایی برسیم.
رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: طی یکی دو سال اخیر در ایام شیوع کرونا فرصتی پدید آمد که سازمان حج و زیارت در قالب 20 کارگروه مشخص ، طی 20 هزار نفر ساعت کار مستمر نسبت به اصلاح فرآیندهای اجرایی خود اقدام نماید و اینک اگر در ادامه این مسیر این نگاه پژوهش محور و مستمر نیز حاکم نباشد این اهداف اصلاحی مصوب نیز به درستی و شایسته محقق نخواهد شد .
رشیدیان با تاکید بر ضرورت توجه به اهدافی که سازمان حج و زیارت برای آن تشکیل شده است ،گفت : از جمله این اهداف تسهیل امر زیارت است و ارزشهای دینی، فرهنگی و اخلاقی را در جامعه با بهره گیری از ظرفیت زیارت گسترش دهد و امر اعزام زائران حج و سایر سفرهای زیارتی را مورد اهتمام قرار دهد بنابراین باید به این موضوعات و اهداف توجه شود.
وی افزود:از سویی سازمان باید بر اساس سیاست‌ها و راهبردها نسبت به حفظ وظیفه متولی گری خود اقدام کند یعنی هدف گذاری، برنامه ریزی، هدایت، کنترل، نظارت و برخورد با تخلف را همراه با اصلاح و بهبود روش‌ها محور عمل قرار دهد.
رشیدیان ادامه داد: رشیدیان ادامه داد: سازمان حج و زیارت در این راستا تصدی‌گری ها را نیز کاهش داده و باید برای تصدی گری بخش های غیر دولتی و غیرحاکمیتی برنامه‌ریزی و اقدامات موثری داشته باشد .
وی تصریح کرد : چنانکه بهره گیری از ظرفیت ۲۵۰۰ دفترزیارتی و بیش از ۶۰ هزار کارگزار گزینش شده می تواند در راستای تحقق این برنامه ریزی موثر باشد.
وی کار بازنگری و اصلاح فرآیندهای اجرایی را در راستای ارتقای کیفیت کار، کاهش هزینه ها، سرعت و دقت در خدمات زیارتی و .. دانست و تاکید کرد: کاهش دغدغه ها و بهبود روند خدمات رسانی از جمله راهبردها و سیاست ها کلان سازمان حج و زیارت است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون کتاب اصلاح فرآیندهای اجرایی آماده شده و به مرحله چاپ رسیده است ، گفت : این کتاب به عنوان الگو و نقشه راهی برای عملیات اجرایی حج و زیارت خواهد بود و همه دست اندرکاران باید در جریان فرآیندهای اجرایی قرار گرفته و نقش خود را برای اجرای راهبردها و سیاست های کلان مبتنی بر اهداف سازمان ایفا نمایند.
وی در ادامه با اشاره به شورای راهبری آموزش و توانمندسازی آموزش و پژوهش سازمان گفت: این شورا باید به نحوه اجرای برنامه ها نیز توجه داشته باشد زیرا اگر قرار باشد برنامه ای نوشته شود و مجری مشخص نباشد عملا این برنامه ها و سیاست ها بی فایده است.
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص فرآیندهای اجرایی نیز گفت : اگر قرار است کاری برون سپاری شده و توسط کارگزاران انجام شود باید افراد در حوزه فعالیتی و خدمتی خود اطلاعات و مطالب لازم را دریافت کنند .
وی توضیح داد :حتی باید افراد از آموزش ها و امکانات مورد نیاز خود نیز آگاهی یافته و بدانند چه آموزش هایی ضرورت دارد تا آن را دریافت کنند.
رشیدیان افزود: اگر به موضوع هماهنگی و تعامل بین بخش های مختلف خصوصاً در برنامه ریزی ها توجه نکنیم اصلاح فرآیندهای اجرایی که در این مدت زحمات زیادی برای آن کشیده شده ابتر و ناقص می ماند.
وی تصریح کرد : از اینرو باید سازمان با توجه به این هدف گذاری و سیاست‌های کلان در اصلاح فرآیندها در رابطه با بودجه ریزی هم به سمت بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد با هدف ارتقای کارآیی و افزایش بهره وری و اثر بخشی هزینه ها با ارائه نتیجه مشخص برود.
وی با اشاره به نقش پژوهش در تقویت فرآیندهای اجرایی گفت: پژوهش منجر به تداوم و پویایی سازمان زنده شده و در شرایط اجرایی و عملیاتی نیز این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: زمانی در موضوع آموزش و پژوهش موفق می شویم که این مهم به تمام بدنه در همه زمینه ها تسری یابد.
وی گفت : باید به سمتی برویم که این دو موضوع مهم یعنی آموزش و پژوهش برای بهبود عملکرد افراد و بهره وری بیشتر انجام گیرد.

رشیدیان تاکید کرد : سیاستهای آموزشی نباید صرفا در زمینه ارتقا شغلی و گرفتن پست باشد بلکه یک ضرورتی دایمی است و باید نیازهای پژوهشی در حوزه اجرایی را شناسایی و در عرصه اجرا و تحقق آن اهتمام کنیم .
وی بیان کرد: باید بخش های مختلف نیازهای پژوهشی خود را مشخص ، تدوین و اعلام نموده و در خصوص آن نیز ابراز نظر نمایند .
رشیدیان در ادامه با بیان اینکه آموزش نیروها موجب حفظ حقوق مردم و زائران می شود، گفت: موضوع گسترش آموزش مجازی بویژه در حوزه اجرایی اقدامی شایسته است اما به شرط آنکه هدف کلی رعایت شود ؛ این آموزش برای دست اندرکاران و کارکنان متناسب با ماموریت های اجرایی شان تعریف شود. آموزشهایی که می تواند موجب ارتقا کیفیت کارها شود.
همچنین در این جلسه معاون توسعه و منابع انسانی و مدیرکل امور کارگزاران توضیحاتی در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه آموزش و پژوهش ارائه کردند.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.