یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

آخرین تغییرات مدیریت فرهنگی به سازمان حج و زیارت رسید/ نکته مهم در حکم وزیر ارشاد

141
0

پس از گذشت 6 ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم و در حالی که گمان می‌رفت رشیدیان به خاطر عملکرد مناسب در ماه‌های گذشته ابقا شود، وزیر ارشاد محمدصادق حسینی را به ریاست سازمان حج و زیارت منصوب کرد.

آخرین تغییرات مدیریت فرهنگی به سازمان حج و زیارت رسید/ نکته مهم در حکم وزیر ارشاد

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته ۱۹ بهمن‌ماه طی حکمی محمدصادق حسینی را به عنوان رئیس جدید سازمان حج و زیارت منصوب و با صدور این حکم، بسیاری از فعالان این عرصه را متعجب کرد.

این امر در حالی است که پس از روی کار آمدن اسماعیلی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش‌بینی می‌شد ریاست جدید سازمان حج و زیارت با توجه به حساسیت این سازمان، پیش از این معرفی شود و نخستین گام تحول‌گرا در این سازمان رخ دهد.


محمدصادق حسینی، رئیس جدید سازمان حج و زیارت

تلاش وزیر ارشاد برای تغییرات در سازمان حج و زیارت

وزیر ارشاد چند نفر را به عنوان رئیس سازمان حج و زیارت معرفی کرده بود که با توجه به لزوم هماهنگی با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، برخی از این گزینه‌ها در همان اوایل راه، موفق به جلب نظر و پذیرش مسئولیت نشدند. حتی در ماه‌های گذشته گزینه‌های بسیاری به عنوان رئیس جدید سازمان حج و زیارت مطرح شده بودند که سیدمحمد طباطبایی و حسین اکبری بیش از سایر گزینه‌ها به ریاست این سازمان نزدیک شده بودند. اما بنا بر دلایل مختلفی تغییر در این سازمان رخ نداد؛ تا اینکه با گذشت ۶ ماه از فعالیت دولت سیزدهم و زمانی که بسیاری با توجه به اقدامات مؤثر علیرضا رشیدیان، رئیس سابق سازمان حج و زیارت از زمان روی کار آمدن دولت سیدابراهیم رئیسی، منتظر حکم ابقای او بودند، وزیر ارشاد، محمدصادق حسینی را به عنوان رئیس جدید سازمان حج و زیارت منصوب کرد.

حسینی با وجود اینکه حضور چندانی در حوزه حج و زیارت نداشته، اما مدیریت امور اجرایی مختلفی همچون معاونت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، کارشناسی امور بین­‌الملل مدیریت مرکز نظارت و ارزیابی راهبردی و نظارت بر چگونگی اجرای سیاست‌های کلی نظام در قوای سه‌گانه را تجربه کرده و در مأموریت‌های مختلف نقش فعال داشته است.

نکته جالب در حکم رئیس سازمان حج و زیات

وزیر ارشاد در حکم حسینی به عنوان رئیس جدید سازمان حج و زیارت، علاوه بر پیگیری مطالبات و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگزاران حج و زیارت به‌ویژه نکات مدنظر معظم‌له در پیام‌های سالانه به مناسبت موسم حج و همچنین استفاده از ظرفیت بالای حج و زیارت برای برقراری ارتباط همدلانه و وحدت‌آفرین با کشورهای اسلامی و ایجاد تعامل هدفمند با مسئولان مرتبط با کشورهای زائرپذیر و نهادهای بین‌المللی اسلامی در این حوزه، اهتمام ویژه به حفظ جایگاه و شأن حجاج و زائران ایرانی در کشورهای خارجی را مطرح کرده است.

همچنین ارائه گزارش پیشرفت کارها در هر یک از بندها مستمراً و به صورت فصلی به وزیر ارشاد از دیگر نکات جالبی است که در حکم حسینی به آن اشاره شده است. این امر نشان از اهمیت و جایگاه این سازمان در دولت انقلابی دارد. (حکم وزیر ارشاد برای محمدصادق حسینی را اینجا بخوانید)

 با توجه به تغییرات حوزه زیارت در ایام کرونا، یکی از مهم‌ترین اموری که رئیس جدید سازمان حج و زیارت باید مورد نظر قرار دهد، قرارگیری در مسیر تحول و حرکت به سوی الکترونیکی شدن به ویژه در عرصه سفر به سرزمین وحی است؛ چرا که در ۲ سال اخیر سفر به خانه خدا با تحولات زیادی همراه شده است و دیگر همه زائران باید بر اساس دستورالعمل‌های خاصی به این سفر معنوی مشرف شوند. البته در حوزه سفر به عتبات و سوریه با اقدامات و مذاکرات اخیر رشیدیان، راه هموار شده و سفرهای زیارتی به عتبات و سوریه در حال انجام است.


علیرضا رشیدیان، رئیس سابق سازمان حج و زیارت

اقدامات رئیس سابق حج و زیارت در سه سال فعالیت

علیرضا رشیدیان از آذرماه سال ۱۳۹۷ که به عنوان رئیس سازمان حج و زیارت از سوی وزیر ارشاد دولت دوازدهم منصوب شد، خدمات مختلفی را به ثمر نشاند که انجام حج تمتع سال ۱۳۹۸ و توجه به عزت، کرامت، سلامت و امنیت زائران، پیگیری برای سهولت تشرف به عتبات و ازسرگیری سفر به سوریه و زیارت حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها از مهم‌ترین آنها بود.

  عتبات سوریه حج تمتع
۱۳۹۷ حدود یک میلیون نفر - ۸۲ هزار و ۸۰۰ نفر
۱۳۹۸ کمتر از ۲۰۰ هزار نفر ۱۵۰۰ نفر ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر
۱۳۹۹ - - -
۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۱۵ هزار نفر تاکنون بیش از ۱۴۰ نفر -

یک سال بعد از حضور رشیدیان در سازمان حج و زیارت، کرونا موجب تعطیلی سفرهای زیارتی شد. با این وجود، مسؤولان سازمان حج و زیارت دست از فعالیت برنداشته و سعی کردند با تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی مسیر زیارت کربلا و حتی سوریه را باز کنند که با وجود پیگیری‌های مختلف در اوایل شیوع این ویروس، مسؤولان عراق و سوریه با حضور زائران خارجی مخالفت کردند.

پاییز ۱۴۰۰ و اخبار خوش در حوزه زیارت

در نهایت پاییز سال جاری بهترین اخبار در حوزه زیارت را شاهد بودیم؛ به طوری که نه تنها سفر هوایی به عتبات برقرار شد، بلکه سفر به سوریه نیز پس از یک دهه انتظار، برای عموم از سرگرفته شد. تلاش برای کاهش هزینه‌های سفر به سوریه را نیز باید یکی از اقدامات مهم در حوزه زیارت در دوره رشیدیان دانست.

در ماه‌های اخیر با تصمیم مسؤولان سازمان حج و زیارت سفرهای زیارتی به شیوه نوین در حال انجام است که باید دید رئیس جدید سازمان حج و زیارت برای این سفرها چه برنامه‌ای دارد و چگونه سفرهای زیارتی ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش فارس، سازمان حج و زیارت یکی از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت ارشاد است که در این سازمان مدیرانی همچون محمدحسین رضایی از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۲، سیداحمد زرهانی از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵، مصطفی خاکسار قهرودی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸، علی لیالی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱، سیداحمد موسوی از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۲، سعید اوحدی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵، حمید محمدی از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ و علیرضا رشیدیان از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ و محمدصادق حسینی (به تازگی) در این سمت حضور داشته‌اند.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.