یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

اعمال شب و روز اول شعبان

90
0

روزه به ویژه در روز اول ماه شعبان، صدقه و گفتن ذکر «اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ» از مهم‌ترین اعمال توصیه شده ماه شعبان است.

 

روز جمعه(۱۳ اسفند ماه) اولین روز از ماه رسول خدا(ص)، ماه شعبان المعظم است. در خصوص جایگاه و عظمت این ماه همین بس که حضرت رسول(ص) در خصوص ماه شعبان فرموده‌اند: «شعبان ماه شریفی است و آن ماه من است، حاملان عرش آن را بزرگ می‌شمارند و حق آن را می‌شناسند، آن ماهی است که در آن همچون ماه رمضان، روزی بندگان زیاد می‌شود».

 

روزه گرفتن در اولین روز ماه شعبان از توصیه‌ شده‌ترین اعمال است. امام صادق (ع) فرموده‌اند: هر که روز اول شعبان را روزه بگیرد، بى‌تردید بهشت بر او واجب می‌شود.

 

همچنین سید بن طاووس به نقل از حضرت رسول(ص) ثواب بسیارى براى کسى که سه روز اوّل ماه شعبان را روزه بگیرد و در شب‌هاى آن، دو رکعت نماز به‌جاى آورد، با این ترتیب که در هر رکعت سوره «حمد» یک بار، و سوره «قل هو اللّه احد» یازده بار خوانده شود، روایت کرده است.

 

روزه به طور کلی و به ویژه در روزهای دوشنبه و پنج شنبه در این ماه بسیار توصیه شده است.

 

استغفار در ماه شعبان

 

در کنار روزه استغفار در ماه شعبان نیز بسیار توصیه و گفته شده است که هر که در هر روز این ماه هفتاد مرتبه استغفار کند مثل آن است که هفتاد هزار مرتبه در ماه‌های دیگر استغفار کرده است پس هر روز ۷۰ مرتبه بگوید: اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ.

 

صدقه دادن

 

در روایت آمده است: به امام صادق(ع) عرض کردم: یابن رسول اللّه، بهترین اعمال در این ماه کدام است؟ فرمود: صدقه دادن و استغفار. هر کس در ماه شعبان صدقه دهد، خداوند متعال، صدقه او را پرورش می‌دهد همچنان که شما شتربچه‌ای را پرورش می‌دهید و در قیامت به صاحبش می‌رسد، در حالی که به اندازه کوه اُحُد بزرگ شده باشد. در روایت دیگری از امام رضا(ع) آمده است که صدقه در این ماه سبب نجات از آتش دوزخ است.

 

نماز در ماه شعبان

 

نماز در ماه شعبان فضیلت زیادی دارد. هر کس در هر پنجشنبه ماه شعبان، دو رکعت نماز بگذارد، در هر رکعت بعد از سوره حمد صد مرتبه، سوره توحید را بخواند و پس از سلام، صد بار صلوات بفرستد، خداوند هر حاجتی از حاجت‌های دینی و دنیوی که داشته باشد، برآورده سازد و هر کس آن روز را روزه بدارد، خداوند جسدش را بر آتش دوزخ حرام کند.

 

خواندن مناجات شعبانیه و صلوات شعبانیه

 

امیرمؤمنان علی(ع) و فرزندانش در ماه شعبان مناجات شعبانیه را می‌خواندند و همه ائمّه معصومین(ع) بر آن مداومت داشتند. صلوات شعبانیه نیز از جمله اعمال مشترک ماه شعبان است که توصیه شده هر روز وقت ظهر و نیمه شب صلوات این صلوات که از امام سجاد(ع) نقل شده است خوانده شود.

 

تقرب جستن به پیامبر اکرم(ص)

 

تقرب جستن به پیامبر اکرم(ص) و ذکر گفتن از دیگر اعمال توصیه شده این ماه است. از جمله ذکرهای توصیه شده در این ماه این ذکر است که هزار بار بگوییم: «لا الهَ الَّا اللَّهُ، وَ لانَعْبُدُ الَّا ایَّاهُ، مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ، وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ؛ معبودی جز خدا نیست، و نپرستیم جز او را درحالی که عبادت را برای او خالص می‌کنیم، گرچه مشرکان را خوش نیاید».

 

اعیاد ویژه این ماه از جمله نیمه شعبان نیز اعمال مستحبی خاص خود را دارند که برای مطالعه بیشتر می‌توانید به مفاتیح‌الجنان مراجعه کنید.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.