یکشنبه 09 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

انتقاد سفیر ایران در عراق از تخلفات گسترده کاروان‌های آزادبر

96
0

سفیر ایران در عراق در دیدار با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن انتقاد از تخلفات گسترده و مسائل و مشکلات فراوان کاروان‌های آزادبر گفت: بیشترین مشکلات زائران عتبات مربوط به زائران انفرادی و آزادبرها است.

به گزارش روابط عمومی حج و زیارت استان البرز به نقل از ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی که برای انعقاد تفاهم‌نامه با بعثه حج عراق به این کشور سفر کرده است با سفیر ایران در عراق دیدار و گفتگو کرد.

بررسی راهکارهای تسهیل سفر زائرین ایرانی به عتبات عالیات و تقدیر از خدمات سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد در این زمینه، ثبت دفتر نمایندگی دائم سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در عراق، تدابیر امنیتی برای کاروان های زیارتی عتبات، ساماندهی کاروان های ایرانی عتبات و اجباری شدن بیمه درمانی زائرین از مهمترین محورهای این دیدار بود.

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب با اشاره به اهمیت، جایگاه و حساسیت عراق در سیاست فرهنگی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران، تلاش های وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق را در زمینه ارائه خدمات به زائران و  لغو روادید بین دو کشور ستودنی و قابل تقدیر خواند.

وی ابراز امیدواری کرد که با پیگیری‌های سفیر ایران، به زودی شاهد بازگشایی مرزهای زمینی و ورود زائران عتبات عالیات به کشور عراق باشیم.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: با توجه به تغییر سیاست‌های فرهنگی و شیوه های اجرایی اعزام زائران به عتبات عالیات، بر آن شدیم تا با حضور میدانی و استفاده از پتانسیل و ظرفیت همه دستگاه‌ها، فرایندهای خدمات‌دهی به زائران را تعالی بخشیم و بدون شک در این مسیر سفارت و سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در عراق نقشی مهم و تعیین‌کننده دارند.

در ادامه این دیدار، ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: با توجه به استمرار زیارت در طول سال و دامنه، گستره و تنوع مخاطبان آن، حرمین شریفین، مناسبت‌ها همچنین تأثیر زیارت در نهادینه شدن سبک زندگی و معارف ائمه (علیهم السلام) در جامعه، شایسته توجه بیشتری از سوی همه نهادها و دستگاه های فرهنگی حاکمیتی و دولتی است.

سفیر ایران در عراق با انتقاد از تخلفات گسترده و مسائل و مشکلات فراوان کاروان های آزادبر، اظهارداشت: بیشترین مشکلات زائران عتبات مربوط به زائران انفرادی و آزادبرها است و درمورد زائرانی که به طور قانونی و توسط سازمان حج و زیارت اعزام می‌شوند، چون یک فرایند سازمان یافته و مدیریت شده است و یک نهاد پاسخگو در این زمینه وجود دارد، هم از نظر امنیتی و هم از نظر مسائل کنسولی کمترین مشکل را داریم.

مسجدی به رایزنی ها برای بازشدن مرزهای زمینی بین ایران و عراق اشاره کرد و افزود: توافقات اولیه با کشور میزبان برای بازگشایی مرزهای زمینی انجام شده است و به محض ابلاغ و اجرای این توافقات از طرف دولت عراق، اطلاع‌رسانی در این زمینه صورت خواهد گرفت و تا زمانی که ابلاغ رسمی از طرف دولت عراق صادر نشده است، زائران از مراجعه به مرزهای زمینی خودداری کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد از شرایط مساعد عراق و اشتیاق مردم این کشور برای پذیرایی از زائران ایرانی خبر داد و اظهار داشت: خدمت به زائران اباعبدالله الحسین و ائمه معصوم (علیهم السلام) افتخاری بزرگ و توفیقی مضاعف است و همه همکاران سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق همچون گذشته و با افتخار دوشادوش بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت مهیای خدمت رسانی به زائران عتبات عالیات هستند.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.