یکشنبه 09 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

راهنمایی 24 ساعته حجاج در ایام تشریق / گمشده‌ای بالای دوساعت نداشتیم

84
0

مسئول راهنمایان حجاج ایران با بیان اینکه تاکنون مشکل حادی در عملیات راهنمایی حجاج به وجود نیامده است، گفت: راهنمایان زائران ایرانی 24 ساعته مشغول خدمت‌رسانی در مکه، عرفات و منا هستند و تاکنون هیچ اعلام مفقودی یا حتی گمشده در زمان بالا نداشتیم.

 

سعید کوزه‌گران، مسئول راهنمایان حجاج ایرانی، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی حج، اظهار کرد: همکاران واحد راهنمایی متشکل از سه گروه همکاران سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در امور حج، ذابحین قربانیان حجاج و کارگزاران مجموعه هتل‌ها و کاروان‌ها هستند. این افراد از زمان حضور حجاج ایرانی در مکه مکرمه، مشغول خدمت‌رسانی و راهنمایی حجاج ایرانی هستند.

 

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی ذابحین،‌ ذبح قربانی حجاج در عید قربان است، گفت: ذابحین تا قبل از روز عید قربان در ایام تشریق و از روز یازدهم جزو راهنمایان حجاج هستند که با همکاران ما در اطراف حرم شیفت راهنمایی هستند و در روز عید قربان، وظیفه ذبح قربانی را انجام می‌دهند.

 

کوزه‌گران با اشاره به طول خدمات راهنمایان در ایام تشریق تصریح کرد: راهنمایان زوار از صبح روز 8 ذی‌الحجه که اصطلاحاً روز ترویه است و حجاج اهل سنت به عرفات مشرف می‌شوند تا غروب 12 ذی‌الحجه، مشغول انجام عملیات در ایام تشریق هستند.

 

مسئول راهنمایان حجاج ایرانی با بیان اینکه واحد راهنمایی چهار دفتر مجزا در عرفات و چهار دفتر منا دارد، اظهار کرد: در چادر مرکزی راهنمایان در عرفات و منا، همکاران به شکل سیستمی پاسخگوی زائرانی هستند که نیاز به اطلاعات سایر زائران دارند.

 

وی افزود: با تشرف حجاج ایرانی به عرفات در هشتم ذی‌الحجه، راهنمایان زائران ایرانی طبق جانمایی‌هایی از قبل انجام شده در عرفات و سپس در منا حاضر می‌شوند و به صورت 24 ساعته در حدفاصل چادر زائران ایرانی و غیرایرانی حضور می‌یابند. شیفت‌های ما در عرفات 4 ساعته و در منا به دلیل حجم بالای کار و تعداد نیروها، 6 ساعته است.

 

کوزه‌گران با بیان اینکه تاکنون مشکل حادی نداشتیم، گفت:  تمام راهنمایان حجاج نقشه‌هایی به شکل کاغذ، pdf یا جانمایی GPS در اختیار هر مجموعه در عرفات و منا و عوامل کاروان‌ها و حجاج قرار می‌دهند تا حجاج ایرانی بتوانند با نقشه یا از طریق ابزارهای هوشمند مسیریاب به‌راحتی به چادرهایشان بروند.

 

وی تصریح کرد: راهنمایان حجاج چه در پایان شب هشتم در سرزمین عرفات و چه بعد از پایان عملیات منا در روز یازدهم و خروج تمام زائران به پایش چادرها می‌پردازند و بعد از اطمینان از اینکه هیچ زائری در چادرها جانماده است، در قالب آخرین نفرات از منا خارج می‌شوند.

 

مسئول راهنمایان حجاج ایرانی با بیان اینکه تا امروز (11 ذی‌الحجه) هیچ اعلام مفقودی یا حتی گمشده در زمان بالا نداشتیم، اظهار کرد: تمام گمشدگان در زمان کمتر از 2 ساعت به محل اسکان‌هایشان معرفی شدند. همچنین بر حسب وظیفه به‌جاماندگان حجاج در این مسیرها نیز تا نزدیک کاروان‌ها خدمت‌رسانی شد. جای دارد از زحمات بی‌دریغ این افراد که در دمای بالا و زیر آفتاب سوزان خدمت‌رسانی می‌کنند، تقدیر شود.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.