شنبه 08 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

چرا هتل‌های نزدیک به مسجدالحرام اجاره نمی‌شود؟

92
0

یکی از سؤالاتی که برای بسیاری از حجاج ایرانی در مکه مکرمه به ویژه در هنگام تشرف به کعبه معظمه برایشان ایجاد می‌شود، این است که چرا هتل‌های نزدیک به مسجدالحرام اجاره نمی‌شود؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، انتخاب هتل‌های مجاور مسجدالحرام چند مشکل دارد؛ نخست اینکه این هتل‌ها هزینه‌های بسیار سرسام‌آور به حجاج ایرانی تحمیل می‌کند که اکثریت زائران توان پرداخت آن را ندارند. هتل‌های مجاور مسجدالحرام هر 10 روز یک قیمت دارند و در ایام نزدیک به حج تمتع و ایام ذهبیه بسیار گرانتر می‌شود؛ لذا به جهت رعایت صرفه و صلاح زائران هتل‌ها همواره یک مرحله دورتر و در دایره دوم هتل‌های مجاور حرم، اجاره می‌شوند.

 

نکته دوم اینکه هتل‌های مجاور مسجدالحرام فقط به شکل روزانه و هفتگی اجاره می‌شود و امکان اجاره موسمی برای ایران فراهم نیست، در حالی که تمامی هتل‌های حجاج ایرانی در بخش‌های دیگر مکه مکرمه به شکل موسمی و برای تمام ایام حج اجاره می‌شوند.

 

همچنین هتل‌های مجاور مسجدالحرام عمدتاً به شکل گروهی و کاروانی نیز اجاره داده نمی‌شوند و صرفاً به شکل انفرادی می‌توان چند اتاق کرایه کرد.

 

نکته چهارم اینکه هتل‌های نزدیک حرم دارای قوانین و شرایط خاصی برای جذب زائر هستند. از این رو برگزاری مراسم‌ها و تجمعات کاروان‌ها با توجه به مقررات آنها اساساً ممکن نیست. همچنین با توجه به مقررات و معضلات ترافیکی کنار حرم و مسدود بودن راه‌ها در ایام خاص، نمی‌توان هر روزه غذا، میوه و سایر امکانات را به زائران ایرانی در این هتل‌ها رساند.

 

در مکه مکرمه هر کشوری بنابر شرایط و مقتضیات خود تنها در مناطق خاصی از شهر سکنی می‌گزیند، این مسئله باعث می‌شود جدا از مؤلفه‌های اقتصادی، برخی مناطق شهر مکه بافت اجتماعی و جمعیتی خاصی پیدا کنند.

 

هتل‌های محل اسکان حجاج ایرانی در شهر مکه مکرمه در قالب گروه‌های قیمتی مختلف تقسیم شده‌اند؛ در مدینه منوره چهار گروه قیمتی و در مکه مکرمه پنج گروه قیمتی درنظر گرفته شده‌ تا زائران با کیفیت‌های مختلف بسته خدماتی مناسب خود را دریافت کنند.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.