شنبه 08 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

تلاقی شکر و حسرت زائر در روزهای پایانی سفر حج

86
0

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به توصیه آیت‌الله ری‌شهری به قرائت مناجات شاکرین در پایان سفر حج اظهار کرد: انسان در ایام پایانی حج دو حالت دارد؛ یک چهره خداوند متعال را بر توفیق انجام سفر حج شکرگزاری می‌کند و چهره دیگر احساس تأسف از پایان فرصت و جمع شدن سفره این سفر معنوی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت عصر دوشنبه (3 مردادماه) در دیدار کارکنان بعثه مقام معظم رهبری، با گرامیداشت یاد و خاطره خادمان ضیوف الرحمان بیان کرد: در آخرین روزهای سفر حج دو حالت برای انسان ایجاد می‌شود. زنده‌یاد مرحوم آیت‌الله ری‌شهری حالت عرفانی داشتند و با مناجات شاکرین به درگاه الهی می‌رفتند و خداوند را بر انجام حج شکرگزاری می‌کردند.

 

وی افزود: چهره دیگر این است که انسان تأسف می‌خورد سفره حج از مقابل او جمع می‌شود و ای‌کاش استفاده بیشتری از این فرصت معنوی میبرد. مناجات شاکرین قدردانی از لطف الهی است و حالت دوم بیشتر مشابه مناجات تائبین است و با متنبه شدن، انسان از خداوند به جهت کاستی‌ها عذرخواهی کند.

 

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: حج امسال با تمام سال‌های قبل متفاوت بود. اساساً نمی‌توان یک پیش‌بینی دقیقی از حج هرسال داشت، چرا که در هر سال با مسائل جدیدی از سوی کشور میزبان روبرو می‌شویم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در پایان با بیان اینکه حضور بنده در آخرین ساعات حج به توفیق الهی و همت مسئولان نظام محقق شد، گفت: امیدوارم آنچه در عملیات حج انجام شد، مرضی رضای پروردگار و امام عصر(عج) قرار بگیرد.

 

در این جلسه آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری نیز در سخنانی اظهار داشت: انسان در آغاز این سفر معنوی با تمهید مقدمات و با علاقه و انرژی خاصی در سرزمین وحی برای انجام واجب شرعی و خدمت به حجاج بیت‌الله الحرام حضور می‌یابد.

 

وی افزود: شما علاوه بر داشتن خصائص حجاج، ویژگی پذیرش مسئولیت برای زائران خانه خدا و حرم نبوی و اهل بیت(ع) را دارید. تلاش و فعالیت شما و بی‌خوابی‌هایتان در راستای دغدغه‌مندی انجام درست عملیات حج، اجری به مراتب بالاتر از حجاج برایتان فراهم می‌کند.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام حسین(ع)، اظهار کرد: حضرت‌ می‌فرمایند بدانید که خواسته و حوائج مردم از شما جزو نعمت‌های خداوند بر شماست، بدون احساس خستگی از رجوع مردم ، شاکر این نعمت باشید تا خداوند متعال همچنان شما را مشمول این الطاف قرار دهد.

 

محمدحسین خوشنویس، معاون توسعه مدیریت و منابع بعثه مقام معظم رهبری نیزدر سخنانی بیان کرد: حج امسال تفاوت‌های زیادی با سال‌های گذشته داشت. جمعه 20 خردادماه که قرار بود اولین پرواز انجام شود، تا ظهر ویزای همکاران صادر نشده بود و روند یأس و ناامیدی وجود داشت.

 

وی افزود: با تماسی که با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت داشتم، ایشان با خونسردی و آرامش خاطر گفتند به یاد دوران دفاع مقدس، ذکر صلوات بفرستید. 15 دقیقه بعد بود که اولین روادید صادر شد و در ادامه شاهد حضور اولین کاروان حجاج و عوامل در سرزمین وحی بودیم.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع بعثه با اشاره به تاثیر دو ساله حج بر فضای کشور و ناامیدی شماری از منتظران انجام حج، اظهار داشت: با توجه به شناختی که از اوضاع سیاسی و اقتصادی عربستان داشتیم تصور نمی‌کردیم که علی‌رغم برخی مشکلات، حج روان و آرام انجام شود ولی خوشبختانه با کمترین مشکل برگزار شد و  امیدواریم برخی مسائل موجود در حج امسال نیز با ارزیابی و برنامه‌ریزی منسجم در سال‌های آتی برطرف شود.

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.