ﺳﻪشنبه 18 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

فتوای مراجع تقلید درباره رعایت نکردن قوانین برای حضور در پیاده‌روی اربعین

78
0

با توجه به نزدیک شدن به اربعین حسینی و اقدام برخی هموطنان در خروج غیر قانونی از مرزها، مراجع تقلید در توصیه‌ها و فتاوای خود بر رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و عراق در برگزاری مراسم اربعین حسینی(ع) تأکید کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، حضرات آیات عظام، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله شبیری زنجانی، آیت‌الله علوی گرگانی، آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله جوادی آملی در موضوع زیارت اربعین و برگزاری آن به بیان نظرات و احکام شرعی آن پرداخته‌اند که به شرح زیر است:

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

 

{نباید} بعضی‌ها خارج از مقررات بخواهند بلند شوند و راه بیفتند و حرکت کنند، نه، طبق همان مقرراتی که دولت اسلامی معین کرده است، دوستان ما در دولت نشسته‌اند، فکر کرده‌اند، مقرراتی و ضوابطی برای این کار در نظر گرفته‌اند، این ضوابط حتما مراعات بشود؛ جوری نباشد که کسانی خارج از این ضوابط بگویند «برویم، همین طور حرکت کنیم»، این جوری مطلوب نیست؛ این ضوابط را حتما بایستی رعایت کنند.

 

حضرت آیت‌الله سیستانی

 

از لوازم این زیارت آن است که زائر علاوه بر یادآوری جان فشانی‌های امام حسین(ع) در راه خداوند متعال، تعالیم دین حنیف از جمله نماز، حجاب، اصلاح، گذشت، بردباری و ادب و قوانین آمد و شد و دیگر مفاهیم پسندیده را رعایت نماید تا زیارتش گامی در مسیر تربیت نفس برای پذیرش این امور و تثبیت آثار آن تا زیارت‌های بعدی باشد.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی

 

خلوص نیت، کمک به در راه‌ماندگان، سعه صدر در برگزاری مراسم، اقدامات فرهنگی، اقامه نماز، رعایت حجاب و رعایت قوانین و مقررات در برگزاری مراسم اربعین مورد توجه مسئولان مواکب و زائران امام حسین (ع) قرار گیرد... نماز‌ها اول وقت خوانده شود و خواهران حجاب را رعایت کنند. از خرافاتی که موجب وهن این مراسم می‌شود، خودداری شود.

 

 

همچنین به این سؤال‌ها که:

 

۱-با توجه به نزدیک بودن ایام پیاده‌روی اربعین آقا اباعبدالله الحسین(ع)، آیا زیارت اربعین ا ختصاص به خود روز اربعین دارد یا ایام قبل و بعد از اربعین که نزدیک به روز اربعین است را نیز شامل می‌شود؟

 

۲-حکم رعایت نکردن قوانین دو کشور، چون اخذ ویزا و پرداخت خروجی و ... از سوی بعضی زوار که بعضا موجب بی‌نظمی شده و نیز تبعات امنیتی به دنبال دارد، چه می‌باشد؟

 

اینگونه پاسخ داده‌اند:

 

حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی

 

۱. ثواب خاص زیارت اربعین برای کسی است که در همان روز حضرت سیدالشهدا(ع) را زیارت کند، ولی کسانی که در این ایام موفق به زیارت نمی‌شوند، به ثواب تعظیم شعائر الهی نایل می‌شوند و از آن جا که برای جلوگیری از ازدحام، زیارت خود را قبل یا پس از این روز انجام می‌دهند، ان‌شاء‌الله پاداش و ثواب زیارت روز اربعین هم به آن‌ها عنایت شود.

 

۲. جایز نیست.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی

 

در صورتی که بعضی از زوار محترم در اثر ازدحام زیاد نتوانند روز اربعین زیارت کنند، مانعی ندارد که به جای آن، قبل یا بعد آن زیارت کنند.

 

زوار محترم لازم است قوانین و مقررات هر دو کشور را رعایت کنند، برای موفقیت همه آن‌ها دعا می‌کنیم، همیشه موفق باشید.

 

حضرت آیت‌الله نوری همدانی

 

بلی اختصاص به خود روز اربعین دارد. ولی اگر قبل یا بعد از اربعین هم انجام شود، ثواب خود را دارد.

 

لازم است بر اساس مقررات حکومت اسلامی عمل شود و معیار‌ها رعایت گردد.

 

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی

 

۱. ایام نزدیک به اربعین چه قبل و چه بعد، ثواب زیارت اربعین را دارد، گرچه زیارت اربعین در خود روز اربعین ثواب بیشتری دارد.

 

رعایت نکردن قوانین دو کشور ایران و عراق حرام و چه بسا موجب ضمان هم خواهد بود.

 

حضرت آیت‌الله جوادی آملی

 

زیارت اربعین به همان روز خاص مربوط است، لکن اگر قبل از اربعین به جهت رفع مشکل در ازدحام جمعیت، زیارت را به جای آورند، ثواب زیارت را می‌برند.

 

عدم رعایت قوانین، شرعا جایز نیست.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.