ﺳﻪشنبه 18 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

مخبر: سفر اربعین باید ارزان، آسان و ایمن باشد

73
0

وزیر کشور در کنگره بین المللی سلامت در اربعین حسینی با بیان اینکه اربعین، طلوع جدیدی در مکتب اهل بیت است، جمعیت هلال احمر را پیامبر سلامتی و همواره همراه مردم در عرصه‌های مختلف توصیف کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج؛ احمد وحیدی روز شنبه (5 شهریورماه) در نخستین کنگره بین المللی سلامت در اربعین حسینی که در سالن رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: اربعین امروز نمود جهانی پیدا کرده و هر سال این مراسم نسبت به سال گذشته با شکوه بیشتری برگزار می شود. در برهه ای از زمان که برخی به دنبال این هستند تا با فریب کاری بر جهان مسلط شوند، اربعین این فرصت را ایجاد کرده است تا مردم به سمت تعالی و رستگاری گام بردارند.

 

وی افزود: اربعین بزرگ ترین هنگامه فرهنگی، مذهبی و سیاسی است که امروز شاهد برگزاری آن هستیم. اربعین اصولا سلامت بخش است و می تواند اضطراب ها و سرگشتگی ها را از بین ببرد.

 

وزیر کشور با اشاره به این که اربعین به روح و روان بشر آرامش می دهد، ادامه داد: شرکت کنندگان در مراسم عظیم اربعین با فداکاری و به دور از هرگونه حب و بغض پا در این عرصه می گذارند. همه بلایا در اربعین رنگ می بازد و این دست آورد مهم این مراسم است برای بشر امروز که در مشکلات مختلف گرفتار شده است.

 

وحیدی با تاکید بر این که هلال احمر در همه زمینه ها در کنار مردم است، گفت: در مراسم مهم اربعین نیز هلال احمر در کنار مردم است و با تمام توان خدمت رسانی می کند. دکتر کولیوند و تمامی کارکنان هلال احمر در ماه های اخیر با تمام توان در میدان بوده اند و من نیز از نزدیک شاهد تلاش های این عزیزان بودم که با رشادت به یاری مردم رسیده اند.

 

وی افزود: اربعین مراسمی بزرگ است که میلیون ها نفر از سراسر جهان در آن شرکت می کنند و امید است تا مردم با سلامت کامل این سفر را انجام دهند و مشخصا ایمنی زائران، مساله اساسی و مهم برای ماست.

 

وزیر کشور ضمن بیان این که نحوه کمک رسانی در مراسم امری مهم است، خاطرنشان کرد: مدیریت جمعیت های انبوه یک وظیفه بزرگ است که در مراسم اربعین باید در داخل و خارج از کشور انجام شود و این وظیفه ای خطیر است که بر عهده جمعیت هلال احمر قرار گرفته است. این وظیفه به بهترین خلق خدا ارائه می شود و بسیار ارزشمند و بی بدیل است. امروز هلال احمری ها همچون حاملان پیغام عاشورا در اربعین وظیفه ای سنگین برعهده دارند و هلال احمر پیامبران سلامت هستند و با عمل خود می توانند اشاعه دهنده پیغام عاشورا و اربعین باشند.

 

احمد وحیدی تصریح کرد: باید مراقبت ها در مراسم اربعین حسینی به گونه ای باشد تا در عرصه مقابله با بیماری ها خللی ایجاد نشود. خوشبختانه هم افزایی خوبی در میان مسئولین ایرانی و عراقی شکل گرفته است و با این همکاری می توان مراسم باشکوهی در اربعین برگزار کرد.

 

 

 

اربعین حسینی جلوه‌ای بی‌نظیر در عصر کنونی است

 

نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال‌احمر نیز در این کنگره بین المللی بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای خدمت‌رسانی به زائران حسینی تاکید کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین معزی با اشاره به ابعاد گسترده اربعین حسینی به اهمیت جایگاه زیارت امام حسین(ع) و در راستای آن اربعین حسینی تاکید کرد. وی با اشاره به آیات و روایات در خصوص اربعین حسینی تصریح کرد: طبق روایات زیارت اربعین حسینی نشانه‌های ایمان به شمار می‌آید. این زیارت اگر با شناخت و معرفت همراه شود، زمینه‌ساز ظلم‌ستیزی و استحکام‌‌ بخشی میان مسلمانان و حق‌خواهی خواهد شد. 

 

نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه به مرور خاطرات دوران طلبگی خود در شهر نجف و همچنین مبارزات شهید آیت الله سید محمد باقر حکیم در راستای این ارزش الهی با رژیم بعث پرداخت. حجت الاسلام والمسلمین معزی حضور میلیونی زائران حسینی در اربعین حسینی را جلوه بی‌نظیری در جهانی کنونی دانست که به نمادی از جامعه اسلامی تبدیل شده است. 

 

نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر در ادامه خدمت در اربعین حسینی را افتخاری برشمرد که جمعیت هلال احمر با تمام ظرفیت‌ها در این حرکت الهی حضور دارد. وی با اشاره به خدمت‌رسانی هلال در حوادث و بلایا، حضور در این رویداد معنوی را  یکی‌ دیگر از فعالیت‌های با ارزش در جمعیت هلال احمر برشمرد و از امدادگران و داوطلبان مشارکت کنند‌ه در این ایام قدردانی کرد.

 

وی حضور داوطلبانه پزشکان، پرستاران، امدادگران و کادر درمانی و خدمات برای کمک به تسهیل در روند بهداشتی – درمانی سفر زائران به عراق خدمتی  ارزشمند و معنوی دانست و تصریح کرد: خدمت در حوزه سلامت در اربعین حسینی افتخاری است که نصیب داوطلبان و امدادگران جمعیت هلال احمر شده است.

 

 

 

پیشگیری، آموزش و غربالگری سلامت زائران در مراسم اربعین در دستور کار است

 

 

 

رئیس سازمان نظام پزشکی نیز در کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین گفت: زائران حسینی باید نکات بهداشتی و درمانی را رعایت کنند و با آگاهی لازم به راهپیمایی اربعین بپیوندند.

 

محمد رئیس زاده در آیین افتتاحیه اولین کنگره بین‌المللی سلامت در اریعین گفت: بسیاری از زائران آگاهی‌های لازم را ندارند و بنابراین نقش پیشگیری و آموزش و غربالگری بیماران بسیار اهمیت دارد و این کنگره هم به همین اقدام لازم کمک می‌کند.

 

وی افزود: در سال آینده کتابچه‌های راهنمایی برای بیماری‌های شایع تهیه می‌کنیم و در خدمت کادر بهداشت و درمان و امدادگران اربعین می‌گذاریم.

 

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: عوارضی که در اربعین به جسم زائران می‌رسد، جدید است و ما باید آمادگی علمی مواجه با آن را داشته باشم.

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.