ﺳﻪشنبه 04 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

سرسبزترین مسیر قدیمی در پیاده‌روی اربعین/ علما از این راه به کربلا می‌روند

219
0

علمای نجف برای زیارت اربعین حسینی از «طریق العلماء» عبور می‌کردند. مسیری 89 کیلومتری که سرسبزترین مسیر قدیمی در پیاده‌روی اربعین است و این روزها برخی ایرانی‌ها از این مسیر به کربلای معلی مشرف می‌شوند.

این روزها گوشه‌ای از کره خاکی مملو از دلدادگان حسینی است که از اقصی نقاط دنیا خودشان را برای اربعین حسینی به کربلای معلی می‌رساند. مسیرهای متعددی که شاهد حضور خیل بی‌سابقه زوار بعد از ۲ سال همه‌گیری ویروس کروناست.

به غیر از «طریق الحسین» (جاده نجف به کربلا) که راه اصلی پیاده‌روی اربعین است، زائران اربعین حسینی از سه مسیر دیگر کاظمین، حله و طریق العلماء راهی حرم امام حسین (ع) هستند.

«طریق العلماء» از میان نخلستا‌ن‌های کنار رود فرات می‌گذرد، به این دلیل به این نام خوانده می‌شود که این مسیر در زمان ممنوعیت زیارت کربلا از سوی علما انتخاب و مرسوم شد.

در واقع «طریق العلماء» سرسبزترین مسیر قدیمی در پیاده‌روی اربعین به سوی کربلاست که طول این مسیر به ۸۹ کیلومتر می‌رسد. مسیری که بسیار مورد علاقه طلاب و علمای نجف اشرف است. البته فایده این مسیر در زمان رژیم بعث صدام حسین بیش‌تر خودش را نشان داده است، چون به دلیل محدویت‌های ظالمانه، این مسیر تنها راه امن، برای رسیدن به کربلا به حساب می‌آمد.

در چند سال اخیر این جاده، شاهد حضور بیش‌تر زوار ایرانی است که هم‌قدم با روحانیون و مردم عراق این مسیر عشق را طی می‌کنند. در این مسیر با اینکه موکب‌ها بسیار اندک است، اما مردم محلی در خانه‌هایشان را به روی زوار حسین (ع) گشوده‌اند و هر آنچه دارند در طبق اخلاص گذاشته‌اند.

در «طریق العلماء»، بیشتر اهالی منطقه به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند که علاوه بر اشجار خرما، درختان انجیر زیادی نیز در این منطقه وجود دارد که میوه‌هایش را برای زائران مسیر چیده‌اند و به آن‌ها تعارف می‌کنند.

البته این مسیر زیبا و خوش آب و هوا، نسبت به طریق الحسین خلوت‌تر است. 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.