دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

هزینه خدمات درمانی زائران عتبات ۷۵ درصد کاهش یافت

53
0

هزینه ارائه خدمات درمانی زائران عتبات که ۱۳۷ هزارتومان بود، با اعمال تغییرات به ۳۰ هزارتومان کاهش یافت. ‌‌به این ترتیب هزینه خدمات درمانی برای زائران ۷۵ درصد ارزان‌ شد.

هزینه خدمات درمانی زائران عتبات ۷۵ درصد کاهش یافت

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، خدمات درمانی زائران عتبات توسط مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر صورت می‌گیرد و این مرکز در شهرهای نجف و کربلا درمانگاه‌هایی به منظور ارائه خدمات درمانی به زائران راه‌اندازی کرده است.

پس از شیوع کرونا که سفرهای زیارتی به عتبات متوقف شد، با توجه به نبود اعزام‌های رسمی، درمانگاه‌های مرکز پزشکی حج و زیارت نیز تعطیل شدند تا اینکه با برقراری سفرهای زیارتی به عتبات از سال گذشته، دوباره این مراکز فعالیت خود را ازسرگرفتند. 

البته با توجه به محدودیت در اعزام‌ها در اوایل برقراری سفر عتبات که به صورت هوایی فقط انجام می‌شد، تعداد زائران نیز اندک بود و همین امر موجب شد تا هزینه خدمات درمانی زائران در سال ۹۸ که ۱۶ هزار تومان بود، در اعزام‌های جدید به ۱۳۷ هزار تومان افزایش یابد.

با وجود ارائه خدمات درمانی، هر ساله بسیاری از زائران عتبات که به این سفر معنوی مشرف می‌شدند، نیازی به این‌نوع خدمات نداشتند و فقط هزینه ۱۳۷ هزارتومانی را باید پرداخت می‌کردند که به این منظور سازمان حج و زیارت از مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر خواست تا با توجه به مزایای استفاده از انتقال دارو و افزایش تعداد زائران پس از برقراری سفر زمینی، هزینه خدمات درمانی را کاهش دهد، اما ‌این امر رخ نداد و همین‌ موضوع موجب اعمال تغییراتی در روند خدمات درمانی زائران عتبات شد.

بر اساس تصمیم مسؤولان از این پس زائران عتبات دیگر برای ارائه خدمات درمانی در عراق نیازی به پرداخت ۱۳۷ هزار تومان ندارند و به جای آن مبلغ ۳۰ هزارتومان بابت خدمات درمانی می‌پردازند و یکی از نمایندگان شرکت‌ بیمه در درمانگاه‌های مرکز پزشکی حج و زیارت حضور دارد و زائران درصورت استفاده از خدمات درمانی و پرداخت هزینه آن، مبلغ هزینه شده را دریافت می‌کنند.

با این اقدام دیگر هزینه زائران برای مرکز پزشکی حج و زیارت حذف شد و زائران با پرداخت ۳۰ هزار تومان (کم‌تر از ۲۵ درصد هزینه‌ای که به مرکز پزشکی حج و زیارت می‌دادند) به عنوان هزینه خدمات درمانی به یکی از شرکت‌های بیمه، از خدمات ارائه شده در درمانگاه‌های مرکز پزشکی حج و زیارت استفاده می‌کنند. البته این روند نیز نیازمند اصلاح است و مسؤولان درصدد بهبود آن به نفع زائران هستند.

به گفته یکی از زائران که روز گذشته از خدمات درمانگاه مرکز پزشکی حج و زیارت در عراق استفاده کرده است، این مرکز در ساعت‌های محدودی فعال است و بیشتر صبح‌ها فعالیت دارند و شب‌ها درهای مرکز بسته است. در حالی که ممکن است زائری هر ساعتی از شبانه‌روز نیاز به خدمات درمانی داشته باشد. از طرفی هم بسیاری از خدمات در این مراکز ارائه نمی‌شود و پزشکان مستقر زائران را به بیمارستان‌های عراق ارجاع می‌دهند یا داروهایی می‌نویسند که زائران باید از داروخانه‌های عراق آن را خریداری کنند.

این امر در حالی است که در سال‌های قبل از شیوع کرونا فعالیت مرکز پزشکی حج و زیارت شبانه‌روزی بود و داروهای مورد نیاز زائران نیز در این مراکز ارائه می‌شد. 

به گزارش فارس، هزینه ورودی بیمارستان‌های عراق ۱۰۰ دلار است که این مبلغ برای زائران مبلغ قابل توجهی به شمار می‌رود. پس از شیوع کرونا که مسیر زیارت عتبات بسته شد، همه فعالیت‌های مرتبط با سازمان حج و زیارت در عراق نیز متوقف شد و امکان تشرف زائران به این سفر معنوی وجود نداشت. اما اکنون زائران می‌توانند در قالب کاروان‌های زمینی و هوایی عتبات عازم کربلا شوند.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.