دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

دعای توسل زائران ایرانی در سرداب حرم حضرت عباس (ع)

56
0

یکی از معروف‌ترین و مجرب‌ترین دعاهای نقل‌شده، که در میان شیعیان جایگاه بسیاری والایی دارد، «دعای توسل» است که با حضور زائران ایرانی در سرداب حرم حضرت عباس (ع) برگزار می شود.

 

دعا در فرهنگ مسلمانان جایگاه بسیار والایی داشته و ادعیه‌ متعددی از چهارده معصوم‌(ع) و بزرگان دینی وجود دارد که هریک از آن‌ها فضایل و ویژگی‌های خاص خود را دارد. شناخت و معرفی این دعاها و بیان فضایل آن‌ها می‌تواند موجب بهره‌مندی بیشتر در راستای مسیر رسیدن به کمال دنیوی و اخروی، در میان مسلمانان سراسر جهان شود.

 

یکی از معروف‌ترین و مجرب‌ترین دعاهای نقل‌شده، که در میان شیعیان جایگاه بسیاری والایی دارد، «دعای توسل» است. این دعا را نخستین بار علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار و به نقل از محمد بن بابویه، از ائمه(ع) آورده و گفته است «این دعا را در هیچ امری نخواندم، مگر اینکه اثر اجابت آن را به‌زودی یافتم».

 

پس از علامه مجلسی، شیخ عباس قمی نیز این دعا را در مفاتیح‌الجنان آورده و نام «دعای توسل» را برای آن برگزیده است، چراکه در این دعا با عبارات مشابه «اللهم انی اسئلک و اتوجه الیک بنبیک نبی الرحمة»‌ بدین معنا که «خدایا من از تو می‌خواهم و روی می‌آورم به سوی تو، به پیامبرت، پیامبر رحمت» و «یا وجیها عندالله اشفع لنا عندالله»‌ بدین معنا که «ای آبرومند نزد خدا، شفاعت کن برای ما نزد خدا» به چهارده معصوم(ع) توسل جسته و آن‌ها را واسطه‌ای بین خود و درگاه الهی قرار می‌دهیم تا به برآورده شدن حاجاتمان نزدیک‌تر شویم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، دعای توسل با حضور پرشور زائران ایرانی ، سه‌شنبه‌شب (29 آذرماه ) به همت بعثه مقام معظم رهبری در سرداب حرم حضرت عباس (ع) با نوای گرم حاج علیرضا کافی قرائت شد.

 

گفتنی است هر شب بعد از نماز مغرب و عشا برنامه سخنرانی، مدیحه‌سرایی و عزاداری در سرداب حرم حضرت عباس(ع) توسط نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در کربلا برگزار می‌شود و علاوه بر آن سه‌شنبه‌ شب‌ها با توجه به فضیلت فراوان خواندن دعای توسل، زائران فرازهای این دعا را زمزمه می کنند.

 

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.