یکشنبه 09 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

2 و نیم میلیون نفر از کشورهای مختلف در سال 1402 حاجی می‌شوند

500
0

عربستان اعلام کرده که در حج آینده تعداد زائران حج تمتع را افزایش می‌دهد؛ به طوری که قرار است 2 میلیون و 500 هزار نفر از کشورهای مختلف در حج تمتع سال 1402 (1444 قمری) حضور یافته و حاجی شوند.

2 و نیم میلیون نفر از کشورهای مختلف در سال 1402 حاجی می‌شوند

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، حج تمتع آینده قرار است با سهمیه ۱۰۰ درصدی کشورها برگزار شود. این امر در حالی است که در حج تمتع ۱۴۰۱ (۱۴۴۳ قمری) حدود ۴۵ درصد سهمیه کشورها به حج تمتع دعوت شده‌اند.

سال آینده ۲.۵ میلیون نفر از مسلمانان جهان حاجی می‌شوند

البته سعودی‌ها اعلام کرده‌اند که تعداد زائران خانه خدا در حج آینده نسبت به سال‌های قبل از کرونا افزایش خواهد یافت؛ به طوری که عصمت معتوق، دبیر کل اتاق مکه مکرمه با بیان اینکه در حج آینده تعداد حجاج افزایش می‌یابد، گفته است: در تلاش هستیم که تعداد زائران در ایام حج تمتع آینده را به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسانیم که از این تعداد ۸۵۰ هزار نفر را زائران سعودی و یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را زائران خارجی تشکیل دهند.

آمادگی عربستان برای پذیرش ۳.۳ میلیون زائر در ایام حج

دبیر کل اتاق مکه مکرمه همچنین به افزایش ۳۰ درصدی تعداد زائران خانه خدا نسبت به گذشته اشاره کرده است که البته منظور او قبل از ایام کروناست؛ چرا که سال گذشته قرار بود عربستان بیش از یک میلیون زائر را پذیرش کند که با افزایش هزینه سفر از سوی سعودی‌ها تعداد حجاج به کم‌تر از ۹۰۰ هزار نفر رسید و در صورتی که ۳۰ درصد به این تعداد افزوده شود، تعداد زائران حج آینده به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد، نه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر!

با این وجود عربستان در تدارک افزایش تعداد زائران خانه خداست و در برنامه‌ریزی صورت گرفته افزایش تعداد حجاج را پیش‌بینی کرده است. همانطور که در چشم‌انداز ۲۰۳۰ تشرف حدود ۱۵ میلیون زائر به حج تمتع را هدف‌گذاری کرده است. البته به گفته برخی از مسؤولان سعودی هم‌اکنون با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم امکان تشرف سه میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به حج تمتع وجود دارد.

سالی که بیشترین زائر به حج تمتع مشرف شد

در سال‌های گذشته که زیرساخت‌های عر بستان تا این اندازه فراهم نشده بود، در سال ۱۳۹۱ (۱۴۳۳ قمری) سه میلیون و ۱۶۱ هزار و ۵۷۳ نفر به حج تمتع مشرف شدند و آن سال رکورد حضور زائران در حج تمتع شکسته شد. در سال‌های قبل از این زمان، هر سال تعداد حجاج به طور متوسط ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود و هر سال هم بر تعداد حجاج افزوده می‌شد. اما از آن زمان، تعداد زائران حج تمتع به شدت کاهش یافت و حتی در سال‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا این تعداد به کم‌تر ۹۰ درصد هم رسید. در سال ۱۳۹۹ (۱۴۴۱ قمری) حدود ۱۰ هزار زائر ساکن عربستان و در سال ۱۴۰۰ (۱۴۴۲ قمری) حدود ۶۰ هزار زائر ساکن عربستان به حج تمتع مشرف شدند.

اولویت‌های حج ۱۴۰۲

به گزارش فارس، در روزهای آینده هیأت ایرانی برای انجام مذاکرات حج تمتع و امضای تفاهم‌نامه حج ۱۴۰۲ به عربستان سفر می‌کنند و پس از آن وضعیت حج تمتع به صورت روشن‌تری پیش خواهد رفت.بر اساس سهمیه سال ۱۳۹۹ ایران، ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر از کشورمان به حج آینده مشرف خواهند شد که رئیس سازمان حج و زیارت از تلاش برای افزایش این سهمیه و اعزام ۹۰ هزار ایرانی به حج ۱۴۰۲ خبر داده است. همچنین سازمان حج و زیارت اولویت‌های حج آینده را اعلام کرده و افرادی که در حج تمتع سال ۱۳۹۹ ثبت‌نام کرده و هزینه حج را پرداخته بودند، در اولویت تشرف به سرزمین وحی قرار دارند. پس از آن نیز ودیعه‌گذاران تا تاریخ‌های ۲۹ اسفند سال ۱۳۸۵، ۳۱ فروردین ۱۳۸۶، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ و اول خرداد ۱۳۸۶ در اولویت‌های بعدی اعزام هستند.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.