شنبه 29 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

مذاکرات هیئت اعزامی کشورمان با وزیر حج عربستان درمورد حج 1402

77
0

در جلسه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، رئیس این سازمان با بیان محورهای مذاکرات انجام شده در خصوص حج آتی با وزیرحج و عمره عربستان، از تخصیص ارز مورد نیاز برای حج 1402 خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، در این نشست که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت تشکیل شد، آقای سید صادق حسینی گفت: ارز ۳۷ هزار نفری که سال ۹۹ ثبت‌نام کرده اند نزد بانک مرکزی است و برای باقیمانده سهمیه حج آینده، هیئت دولت با اختصاص مبلغ 250 میلیون دلار موافقت کرده است.

 

وی مجموع افرادی را که در حج 1402 به عربستان اعزام خواهند شد 87 هزار و 550 نفر عنوان کرد و گفت: کمیته نرخ گذاری در حال تدوین جدول هزینه ها و نرخ گروههای قیمتی است و زائران در زمان ثبت نام می توانند با اطلاع از این نرخ ها، کاروان مورد نظر خود را انتخاب کنند.

 

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین در این جلسه از مذاکرات هیئت اعزامی کشورمان با مسئولان سعودی و شرکت های ارائه دهنده خدمات درحج و عمره درحاشیه برگزاری نمایشگاه اکسپو حج 2023 گزارش مشروحی بیان و تصریح کرد: افزایش قدرت انتخاب در دریافت خدمات نسبت به گذشته در ارائه خدمات درحج آتی تاثیرات مثبتی را بدنبال دارد.

 

آقای اکبر رضایی معاون حج و عمره سازمان حج نیز دراین باره افزود: درفضا و شرایط کنونی ریل گذاری جدید درعملیات حج مورد نیاز است و در اولین فرصت هیئتی برای پیگیری قراردادها درحوزه های اسکان، تغذیه، حمل ونقل و دیگر بخش ها به عربستان اعزام خواهد شد. 

 

در ادامه این نشست، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از مسئولان ذی ربط خواست هرچه سریعتر قیمت حج آینده را نهایی کرده و در خصوص نحوه پرداخت آن اطلاع رسانی لازم را به زائرانی که در نوبت تشرف قرار دارند، انجام دهند.

 

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به گزارش ارائه شده مبنی براینکه 270 هزار نفر از افرادی که سند حج در اختیار دارند تاکنون وضعیت شان بلاتکلیف است، افزود: اطلاعات لازم در خصوص این افراد استخراج و آماده شود.

 

سرپرست حجاج ایرانی همچنین از معاونین و مدیران بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت خواست در راستای  کاهش سرانه کارگزاری در حوزه های فرهنگی و اجرایی با توجه به شرح وظایف افراد برنامه ریزی جدیدی نمایند و با کاهش این رقم به 5 درصد زمینه اعزام زائران بیشتری فراهم و در هزینه ها نیز صرفه جویی شود.

 

وی همچنین خواستار پیگیری موضوع اعزام زائران به عربستان از طریق فرودگاه طائف بعنوان فرودگاه سوم، برگزاری دعای کمیل، دیه شهدای منا، پرداخت نشدن دیه به برخی از مجروحان حادثه سقوط جرثقیل درمسجدالحرام و پیگیری هزینه خدماتی شد که شرکت مطوفین در حج گذشته ناقص و یا اصلا ارائه نکرده است. 

 

این نشست با ارائه گزارش آقای مهران فرشید مدیرکل دفتر طرح و برنامه و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی سازمان حج و زیارت درباره اهداف و برنامه های نمایشگاه اکسپو حج 2023 پایان یافت و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به معاونت های سازمان حج و بعثه توصیه کرد که این موارد را در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار دهند.

 

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.