جمعه 04 خرداد 1403
EN

اخبار

اخبار

بقیع ، چلچراغی که در جهان نورافشانی می کند

50
0

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، قبرستان بقیع را دومین محل مقدس درجهان هستی یاد کرد که پیکر مطهر چهار امام معصوم را در بر گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب در نشست هم اندیشی با مراکز مشارکت کننده و نهادهای موثر در برپایی کنگره بین المللی بقیع گفت: قبرستان بقیع همانند چلچراغی در جهان نورافشانی می کند.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار داشت: بقیع مکان مقدسی است که پیامبر رحمت (ص) بطور مرتب در آن حضور پیدا می‌کرد و همسر پیامبر هرگاه درپی ایشان بود حضرت را در بقیع می یافت.

 

وی با بیان اینکه بقیع محل ارتباط پیامبر با خدا و جایگاه تدریس معارف برای اصحاب  بود، افزود: تاکنون در تاریخ ظلمی  بمانند ظلم به ائمه بقیع صورت نگرفته است و ما امروز گرد هم آمده ایم تا گرد غربت و مظلومیت را از چهره  بقیع  بزداییم.

 

حجت الاسلام و المسلمین نواب با قدردانی از همراهی و مشارکت مراکز پژوهشی و حوزوی در برپایی کنگره بین المللی بقیع مدفن امامان و اصحاب، خاطرنشان کرد: همه باید شاکر خداوند باشیم که در چنین مقطعی توفیق داریم در جهت معرفی ائمه بقیع (علیهم السلام) واصحاب مدفون دربقیع قدمی برداریم.

 

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: باید ازهمه توان خود برای هر چه باشکوه برگزار شدن این کنگره استفاده کنیم.

 

رئیس پژوهشکده حج و زیارت هم در این نشست با بیان گزارشی از فعالیت های انجام شده درارتباط با برگزاری کنگره بین المللی بقیع مدفن امامان و اصحاب، گفت: با ۳۵ مرکز پژوهشی و فرهنگی برای مشارکت و همکاری در برگزاری این کنگره رایزنی صورت گرفته و با استقبال خوب این مراکز روبرو شده است.

 

دکتر میرزا علیزاده افزود: برای پربار تر شدن بخش علمی کنگره اعتبار علمی پژوهشی  iscبا همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اخذ شده و پوستر کنگره نیز طراحی و به مرحله چاپ رسیده است.

 

 وی با اشاره به برگزاری موفق هم‌اندیشی بقیع، نگین تراث  اسلامی در سال 1399 و همایش بین المللی بقیع حرم اهل بیت (علیهم السلام) و اصحاب پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰  از انتشار ۷ جلد کتاب در موضوعات مرتبط با بقیع  به همت پژوهشکده حج و زیارت خبر داد.

 

وی افزود: به همت این  پژوهشکده همچنین نشست‌های تخصصی بازشناسی ماهیت تاریخی بیت الاحزان دربقیع و زیارات مزارات ائمه بقیع از دیدگاه اهل سنت برپا شده است.

 

در ادامه این نشست تعدادی از نمایندگان مراکز پژوهشی و حوزوی مشارکت کننده در برپایی کنگره ، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده دیدگاه و دغدغه خود را برای برپایی باشکوه و پرشور کنگره بین المللی بقیع بیان کردند.

 

راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی بقیع به زبان های فارسی و اردو، آمادگی موسسه دارالحدیث برای تولید محتوای روایی درموضوع بقیع ، به کارگیری ظرفیت های پژوهشی در راستای برپایی کنگره، آمادگی مرکز شیعه شناسی برای تبلیغ کنگره و ارزیابی مقالات در سطح     بین المللی، آمادگی دانشگاه فرهنگیان برای استفاده از ظرفیت های دانشجویان و فرهنگیان و بهره گیری از قلم آنها در جهت تبیین ظرفیت  بقیع، استفاده از ظرفیت های مبلغین مرتبط با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در اقصی نقاط  جهان برای ترویج ادبیات بقیع، استفاده از شبکه سراسری ائمه جمعه درکشور برای تولید محتوا ، نگارش مقالات علمی با موضوع ائمه مدفون در بقیع آمادگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) در جهت برپایی پیش نشست های کنگره ، تاکید بر بهره گیری از دانش آموزان و نسل های جوان در برگزاری کنگره، آمادگی موسسه مذاهب اسلامی برای برپایی گردهمایی با حضور علمای اهل سنت و بهره گیری از توانمندی های آنان در تولید و ارزیابی مقالات و اعلام آمادگی یک مرکز مطالعاتی در جهت برگزاری نشست های علمی در کشورهای هند و بنگلادش از مهمترین مباحثی بود که از سوی نمایندگان مراکز پژوهشی و حوزوی مطرح شد.

 

در ادامه این نشست نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با قدردانی از مشارکت و همراهی مراکز پژوهشی در برگزاری نخستین کنگره بین المللی بقیع مدفن امامان و اصحاب، خاطر نشان کرد که این کنگره باید زمینه ای شود که بتوانیم از مشارکت سایر کشورهای اسلامی درکنگره های آینده استفاده کنیم.

 

وی افزود: مقالات ارسالی به کنگره شایسته است افزایش یابد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع جهانی اهل بیت بتوانند ضمن ارتباط با سایر علما از قلم  و آثار علمی آن ها استفاده کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین نواب افزود: امروزاین امکان دراختیار تک‌تک ما قرار گرفته و باید تلاش کنیم ازاین فرصت برای معرفی و زدودن گرد غربت از چهره ائمه مظلوم بقیع واصحاب مدفون دربقیع  گام برداریم.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با گرامیداشت یاد و نام آیت الله ری شهری  اضافه کرد: این مردالهی همواره از ذره ذره عمر خود برای خدمت  به ائمه معصومین (علیهم السلام) استفاده می‌کرد و در سفرهایی که همراه ایشان بودم ، می دیدم که چگونه با مطالعه و تحقیق حتی  در حین سفر برای خود باقیات صالحات به جا گذاشتند.

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.