شنبه 29 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

تعداد سهمیه اعزام زائران کشورها به حج تمتع

107
0

سهمیه اعزام زائران کشورها به حج تمتع بر اساس جمعیت آن تعیین می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، سهمیه هر کشور بر اساس جمعیت آن تعیین می‌شود؛ به طوری که بر اساس مصوبه سازمان همکاری‌ اسلامی یک هزارم جمعیت هر کشور به عنوان سهمیه آنها برای حج تمتع به شمار می‌رود. بر همین اساس، اندونزی به عنوان بزرگ‌ترین کشور مسلمان جهان، هر ساله بیش‌ترین سهمیه زائر خارجی را در ایام حج تمتع به خود اختصاص می‌دهد و به نوعی حضور زائران این کشور تعیین کننده است.

 

کاهش بیش از ۵۰ درصدی سهمیه کشورها در حج سال گذشته

 

در سال‌های اخیر تعداد زائران خانه خدا در ایام حج تمتع به بیش از ۲ میلیون نفر می‌رسید که سال  گذشته پس از کاهش بیش از ۵۰ درصدی تعداد زائران خانه خدا از سوی سعودی‌ها، سهمیه کشورها هم به مرور اعلام و سهمیه ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفری ایران در حج سال ۱۴۴۱ قمری (۱۳۹۹ شمسی)، برای حج تمتع سال ۱۴۰۱ به ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر کاهش یافت.

 

 

 

کشورها سهمیه حج ۱۴۰۱ سهمیه حج ۱۳۹۹
اندونزی ۱۰۰.۰۵۱ ۲۲۱.۰۰۰
پاکستان ۸۱.۱۳۲ ۱۸۰.۰۰۰
هند ۷۹.۲۳۷ ۱۴۰.۰۰۰
بنگلادش ۵۷.۵۸۵ ۱۳۷.۰۰۰
نیجریه ۴۳.۰۰۸  
ایران ۳۹.۶۳۵ ۸۷.۵۵۰
ترکیه ۳۷.۷۷۰  
مصر ۳۵.۳۷۵ ۱۲۰.۰۰۰

 

کدام کشورها بیش‌ترین حاجی را دارند؟

 

بر همین اساس، سهمیه کشور اندونزی که ۲۲۱ هزار نفر بود، سال گذشته به ۱۰۰ هزار و ۵۱ نفر کاهش پیدا کرد و سایر کشورها هم متأثر از کاهش سهمیه حج تمتع، با کاهش بیش از ۵۰ درصدی تعداد زائران در حج تمتع ۱۴۴۳ مواجه شدند. هر ساله از بین کشورهای خارجی، پس از اندونزی، کشورهای پاکستان، هند، بنگلادش، مصر و ایران بیش‌ترین سهمیه حج تمتع را با توجه به جمعیت مسلمانان به خود اختصاص می‌دادند که سال ۱۴۰۱ به دلیل شیوع کرونا تا ۴۵.۲ درصد از سهمیه آن‌ها در سال‌های گذشته، امکان تشرف به حج تمتع را داشتند و برخی از سهمیه کشورها متفاوت از سال‌های گذشته شد؛ به طوری که سال گذشته ۸۱ هزار و ۱۳۲ نفر از پاکستان، ۷۹ هزار و ۲۳۷ نفر از هند، ۵۷ هزار و ۵۸۵ نفر از بنگلادش، ۳۵ هزار و ۳۷۵ نفر از مصر و ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر از ایران به حج تمتع مشرف شدند.

 

و همچنین نکته جالب دیگر در حج تمتع سال گذشته ، حضور محدود زائران برخی از کشورهاست؛ به طوری که با کاهش سهمیه کشورها، آنگولا با ۲۳ زائر و اوکراین با ۹۱ زائر کم‌ترین سهمیه در حج تمتع ۱۴۴۳ را به خود اختصاص دادند. و نیز سهمیه کشورهایی همچون آمریکا ۹ هزار و ۵۰۴ نفر، روسیه ۱۱ هزار و ۳۱۸ نفر، چین ۹ هزار و ۱۹۰ نفر و تایلند ۵ هزار و ۸۸۵ نفر اعلام شده بود.

 

عربستان هر ساله بیش‌ترین سهمیه حج را دارد که به دلیل شیوع کرونا در حج سال ۱۴۴۱ قمری (۱۳۹۹ شمسی) حدود ۱۰ هزار نفر و سال ۱۴۴۲ قمری (۱۴۰۰شمسی) هم ۶۰ هزار نفر از افراد ساکن این کشور به زیارت خانه خدا مشرف شدند و سال ۱۴۰۱ هم ۱۵ درصد از حجاج یعنی ۱۵۰ هزار نفر از زائران حج تمتع را سعودی‌ها تشکیل دادند.

 

سالی که بیشترین زائر به حج تمتع مشرف شد

 

در سال‌های گذشته که زیرساخت‌های عر بستان تا این اندازه فراهم نشده بود، در سال ۱۳۹۱ (۱۴۳۳ قمری) سه میلیون و ۱۶۱ هزار و ۵۷۳ نفر به حج تمتع مشرف شدند و آن سال رکورد حضور زائران در حج تمتع شکسته شد. در سال‌های قبل از این زمان، هر سال تعداد حجاج به طور متوسط ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود و هر سال هم بر تعداد حجاج افزوده می‌شد. اما از آن زمان، تعداد زائران حج تمتع به شدت کاهش یافت و حتی در سال‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا این تعداد به کم‌تر از ۹۰ درصد هم رسید.

 

قرار بود امسال ۲.۵ میلیون نفر از مسلمانان جهان حاجی شوند

 

سعودی‌ها اعلام کرده‌بودند که تعداد زائران خانه خدا در حج آینده نسبت به سال‌های قبل از کرونا افزایش خواهد یافت؛ به طوری که عصمت معتوق، دبیر کل اتاق مکه مکرمه بیان کرده بود در حج آینده تعداد حجاج افزایش می‌یابد، و اینکه در تلاش هستیم که تعداد زائران در ایام حج تمتع آینده را به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسانیم که از این تعداد ۸۵۰ هزار نفر را زائران سعودی و یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را زائران خارجی تشکیل دهند.

 

آمادگی عربستان برای پذیرش ۳.۳ میلیون زائر در ایام حج

 

دبیر کل اتاق مکه مکرمه همچنین به افزایش ۳۰ درصدی تعداد زائران خانه خدا نسبت به گذشته اشاره کرده بود که البته منظور او قبل از ایام کرونا بود؛ چرا که دوسال گذشته قرار بود عربستان بیش از یک میلیون زائر را پذیرش کند که با افزایش هزینه سفر از سوی سعودی‌ها تعداد حجاج به کم‌تر از ۹۰۰ هزار نفر رسید و در صورتی که ۳۰ درصد به این تعداد افزوده شود، تعداد زائران حج آینده به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد، نه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر!

 

با این وجود عربستان در تدارک افزایش تعداد زائران خانه خداست و در برنامه‌ریزی صورت گرفته افزایش تعداد حجاج را پیش‌بینی کرده است. همانطور که در چشم‌انداز ۲۰۳۰ تشرف حدود ۱۵ میلیون زائر به حج تمتع را هدف‌گذاری کرده است. البته به گفته برخی از مسؤولان سعودی هم‌اکنون با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم امکان تشرف سه میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به حج تمتع وجود دارد.

 

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.