جمعه 04 خرداد 1403
EN

اخبار

اخبار

رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری؛ ماه مبارک رمضان امسال ۳۰ روزه و عید سعید فطر شنبه است

133
0

حجت الاسلام موحدنژاد گفت: طبق تجربه سالهای گذشته، نظر کارشناسان این است که هلال ماه در روز پنج شنبه قابل رویت نیست و عید فطر شنبه دوم اردیبهشت ماه است.

حجت الاسلام «علیرضا موحدنژاد»، رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در گفتگویی اظهار داشت: طبق تجربه سالهای گذشته، نظر کارشناسان این است که هلال ماه در روز پنج شنبه قابل رویت نیست.

 

وی اظهار کرد: بنابراین انتظار داریم همان طور که در تقویم آمده روز جمعه سی ام  ماه مبارک رمضان و شنبه ( دوم اردیبهشت) اول ماه شوال و روز عید سعید فطر باشد. هر چند بررسی تیم ستاد استهلال همه چیز را مشخص می کند. ولی تجربه کارشناسان نشان می دهد که هلال ماه روز پنج شنبه قابل رویت نیست.

 

حجت الاسلام موحد نژاد با بیان اینکه تیم رصد استهلال غروب پنج شنبه مستقر می شوند افزود: همه ساله قبل از فرارسیدن ماه رمضان و شوال کار رصد هلال ماه توسط اعضای گروه استهلال در سراسر کشور انجام می‌شود لذا تیم رصد استهلال، غروب پنج شنبه در ارتفاعات و مناطقی که امکان دیدن ماه در آنها بهتر وجود دارد، عزیمت می کنند و نتایج تحقیقات بدست آمده همان شب در سایت استهلال مقام معظم رهبری بارگذاری می شود.

 

 

رویت هلال ماه پنجشنبه در آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی و آمریکای مرکزی

 

رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: طبق پیش بینی های صورت گرفته، روز پنچ شنبه در آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی و آمریکای مرکزی هم هلال ماه با ابزارهای مربوطه قابل رویت است ولی گاهی مواقع ممکن است به دلیل عدم تجربه کافی، برخی رصدگران به اشتباه چیزی را مشاهده کنند و بگویند هلال ماه را دیدند و در برخی کشورها اسلامی چون عربستان، پنج شنبه ماه را ببینند و روز جمعه را عید اعلام کنند که دور از انتظار نیست.

 

وی ادامه داد: عربستان براساس «تقویم ام القری» که مهمترین تقویم کشورشان محسوب می شود، ملاک عید را رویت هلال ماه عنوان کرده است، ضمن اینکه در عربستان هم استهلال انجام می شود ولی دقتی که در استهلال کشور ما صورت می گیرد در آنجا انجام نمی شود. 

 

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.