شنبه 29 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

توصیه رهبر معظم انقلاب در خصوص پرهیز از بازار گردی در ایام حج

74
0

رهبر معظم انقلاب درخصوص پرهیز از بازارگردی در حج فرمودند: بازار، همه جای دنیا هست؛ در این تهران هم بازار هست؛ اجناس جورواجور، مُجاز و غیر مُجاز، در همه جا هست؛ در این تهران هم هست، در شهرهای دیگر هم هست، آنچه در تهران نیست، کعبه است.

به گزارش بایگاه اطلاع رسانی حج، در سال‌های گذشته شاهد این مسئله بودیم که هر کدام از حجاج در مسیر بازگشت از سفر معنوی حج، مقدار زیادی کالای خریداری شده از عربستان را همراه خود به کشور می‌آورند. این مسئله گرچه در ظاهر باعث خروج ارز از کشور می شود، اما در باطن خود، کمک به واردات جنس غالبا چینی به کشور کرده و تاثیر مهمی بر عمیق تر شدن رکود می‌گذارد.

 

انتظار است با فرهنگ سازی و برنامه ریزی صحیح در خصوص توصیه رهبرمعظم انقلاب به حجاج در خصوص «پرهیز از بازارگردی»، زمینه را برای استفاده هرچه بیشتر افراد از فرصت حج فراهم آورند.

 

در این زمینه می‌توان به بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص بازار گردی های غیر ضروری در ایام حج اشاره کرد که فرمودند:

 

بنده مکرّر در مکرّر این معنا را عرض کرده‌ام. بازار، همه جای دنیا هست؛ در این تهران هم بازار هست؛ اجناس جورواجور، مُجاز و غیر مُجاز، در همه جا هست؛ در این تهران هم هست، در شهرهای دیگر هم هست. آنچه در تهران نیست، کعبه است؛ آنچه در تهران و در محیط زندگی شما نیست، مسجدالحرام است، مسجدالنّبی است؛ این است که [فقط] آنجا است؛ باید از آن استفاده کنید؛ وَالّا بازار و اشیاء گوناگون همه جا هست. وقت عزیز را صرف این چیزها نکنید.

 

فرصت کوتاه حضور در جوار خانه خدا حداکثر بهره را ببرند.

 

رهبرمعظم انقلاب در بخشی از بیانات شان در دیدار  با کارگزاران حج در سال ۱۳۹۰ با تاکید بر رویه غلط بازارگردی در سفر حج، پیشنهاد ویژه‌ای برای تهیه "سوغات" توسط حجاج داشتند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آن دیدار فرمودند:

 

" من با سوغاتی خریدن مخالف نیستم، اما با این بازارگردی ها چرا؛ خیلی بد است. یک عده‌ای عطش بازارگردی دارند؛ اینها ملت شما را، مردم شما را سبک می کند؛ حیف است. میروند یک جنس هائی را می خرند، غالباً هم جنس‌های بی‌کیفیت از کشورهای دوردستِ سودجو که با همان کمپانی های داخل آن کشور میزبان بندوبست دارند. برای حجاج جنس بدلی و بی کیفیت درست می کنند می‌آورند توی این بازارها می ریزند، شما هم می روید این ارز خودتان را و عِرض خودتان را می ریزید برای اینکه این کالاهای بی کیفیت را خریداری کنید. امروز در کشور ما خوشبختانه کالاهای داخلی با کیفیت خوب، متنوع، زیبا، ساخته‌شده‌ی دست کارگر ایرانی - برادر خودتان - فراوان است. بعضی‌ها قبل از اینکه سفر مکه بروند، سوغاتی های سفر را در اینجا می خرند - کار خوبی است - نگه می دارند؛ بعد که برگشتند، همان هائی را که در بازار شهر خودشان تهیه کرده‌اند، به عنوان سوغاتی می دهند. هدیه‌ی سفر است دیگر، خوب است. این کار، خیلی کار خوبی است.
بعضی‌ها به عنوان چیز متبرک، از آنجا سوغاتی می‌آورند؛ تبرکی ندارد. این جانمازهائی که در سنندج و کردستانِ خودمان میبافند، بمراتب از جانمازهائی که از آنجا می‌آورند، بهتر است. برادر خودتان را تقویت کنید، ساخت دست او را که هم زیباتر است، هم بهتر است، بخرید و این را به عنوان سوغاتی بدهید. این را آنجا ببرید و به افرادی که دوست دارید، سوغاتی بدهید. همه‌ی اجناس خودمان همین طور است؛ حالا من جانماز را مثال زدم که مقدس‌ترین است. اینها را رعایت کنید. "

 

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.