شنبه 15 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

آمادگی کامل نیروهای امنیتی عربستان برای برگزاری مراسم حج ۱۴۰۲

118
0

نیروهای امنیتی عربستان سعودی از آمادگی کامل خود برای برگزاری مراسم حج ۱۴۰۲ جهت تامین امنیت زائران خدا خبر دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، «محمد بن عبدالله البسامی» مدیرکل اداره امنیت عمومی عربستان و رئیس کمیته امنیتی ویژه حج به آمادگی کامل این مجموعه جهت اجرای برنامه‌های امنیتی، ترافیکی و سازمانی وزارت کشور برای موسم حج امسال اشاره کرد.

 

محمد بن عبدالله البسامی همچنین بر آمادگی نیروهای امنیتی برای مقابله با هرچیزی که نظم یا امنیت زائران خانه خدا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تاکید کرد.

 

وی  روز جمعه در  یک کنفرانس مطبوعاتی خطاب به فرماندهان امنیتی حج اعلام کرد که طرح کلی وظائف نیروهای امنیتی حج در سال جاری به تصویب « عبدالعزیز بن سعود بن نایف بن عبدالعزیز » وزیر کشور رسیده است. این طرح  شامل تقویت حضور نیروهای  امنیتی در شهرهای زیارتی عربستان برای نظارت سریع بر امور  امنیتی  و اتخاذ تدابیر مناسب در مقابل هرگونه تحرکات مشکوک است. همچنین اقداماتی برای پیشگیری از وقوع جرم، مقابله با جیب‌بری و هرگونه پدیده منفی که امنیت زائران  خانه خدا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اتخاذ شده است.

 

مدیر امنیت کل عربستان سعودی بر اجرای اصل پیشگیری و فراهم کردن شرایط ایمن  برای زائران  خدا در اماکن مقدس و  همچنین کنترل ترافیک در این اماکن تاکید کرد.

 

سرلشکر« محمد العمری»  فرمانده نیروهای ویژه وضعیت اضطراری نیز اعلام کرد که نیروهای ویژه وضعیت  اضطراری برای حفظ امنیت و نظم  زائران در مکه مکرمه و مدینه منوره  تلاش می‌کنند.

 

سرلشکر «حمود الفرج» مدیرکل دفاع غیرنظامی عربستان سعودی هم آمادگی نیروهای دفاع غیرنظامی برای حج امسال  در اماکن  مقدسه  را اعلام کرد.

 

سرلشکر دکتر «صالح بن سعد المربع » مدیر پلیس گذرنامه حج نیز از تکمیل طرح گذرنامه مرحله ورود برای پذیرایی از زائران خانه خدا با ورود بیش از یک میلیون و 600 هزار زائر خارج از کشور خبر داد.

 

نیروهای امنیتی عربستان از روزهای گذشته در شهرهای زیارتی این کشور و مسیر تردد زائران مستقر شدند تا امنیت را برقرار کنند. بیش از 4 هزار نیروی امنیتی در مکه مکرمه  حضور دارند که از ورود غیرقانونی افراد به این شهر جلوگیری می‌کنند. آن‌ها همچنین برای تامین امنیت زائران خانه خدا اقداماتی را عملیاتی کردند. همچنین برخی از آن‌ها که در اطراف مسجدالحرام حضور دارند، در تردد زائران به آن‌ها کمک می‌کنند.

 

اخیرا ریاست کل امور مسجد الحرام و مسجدالنبی از طرح‌های امنیتی در این مکان مقدس و مناطق اطراف آن در مراسم حج 1444 هجری قمری(1402 هجری شمسی) خبر داد.

 

وی اعلام کرد که این طرح شامل بررسی تعداد زائران خانه خدا و همکاری مستمر با مسئولان و نهادهای امنیتی در حین برگزاری نمازها و تعیین ورودی‌های مشخص شده و همچنین تعیین تعداد نسبی مهمانان خانه خدا در اوقات برگزاری نمازها برای ارائه بهترین خدمات است.

 

وزارت حج و عمره عربستان نیز پیش بینی کرد که تعداد حجاج خانه خدا امسال به 2 میلیون و 300 هزار نفر از بیش از 160 کشور جهان برسد.

 

صدها هزار زائر خانه خدا نخستین نماز جمعه موسم حج را در مسجد الحرام برگزار کردند.

 

دور روز گذشته نیز وزارت بهداشت عربستان تمام آمادگی‌های خود را برای ارائه خدمات بهداشتی به زائران با سریع‌ترین و بهترین قابلیت‌ها اعلام کرده است.

 

بر اساس گزارش وزارت بهداشت سعودی، بیمارستان‌های مکه و اماکن مقدسه حج به 32 بیمارستان از جمله بیمارستان‌های میدانی با پشتیبانی 140 مرکز بهداشتی درمانی مجهز  شده و ظرفیت تخت‌های بستری نیز به 6132 تخت افزایش یافته است .

 

اخیراً  وزارت حج و عمره عربستان از طریق حساب رسمی خود در توییتر نوشت: ما از کلیه نیروهای انسانی و امکانات موجود برای تسهیل انجام مناسک حج امسال استفاده می‌کنیم و تلاش داریم بهترین خدمات را به زائران خانه خدا ارائه دهیم، بنابراین از زائران می‌خواهیم با نیروهای انسانی همکاری کنند تا زمینه برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم فراهم شود.

 

«عبدالرحمن السدیس» رئیس امور حرمین شریفین عربستان سعودی نسبت به برگزاری یک مراسم استثنایی ممتاز و ایمن برای حج امسال ابراز امیدواری کرد.

 

السدیس تأکید کرد: آمادگی‌ها و تدارکات، نویدبخش خوبی است و ما نسبت به یک موسم استثنایی و برجسته حج که امن و در دسترس است، خوش‌بین هستیم.

 

تعداد زائران حج تمتع کشورهای مختلف در سرزمین وحی در حال افزایش است و سعودی‌ها برای حضور میلیونی زائران در جوار خانه خدا، حصارهای اطراف مطاف را برداشته و فضای زیارتی مسجدالحرام را توسعه دادند.

 

عربستان سعودی در سال گذشته به دلیل محدودیت‌های اعمال شده ناشی از ویروس کرونا پذیرای بالغ بر 900 هزار زائر خانه خدا بود، اما امسال اعلام کرد که نزدیک به 2 میلیون حجاج به حج مشرف می‌شوند.

 

سال گذشته (حج 1443) 899 هزار و ‌353 حجاج به حج مشرف شدند. در حج‌های تمتع 1441 و 1442 نیز عربستان سعودی تصمیم گرفت که حج تمتع را با حضور زائران ساکن عربستان برگزار کند.

 

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.