شنبه 15 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

اختصاص غذای رژیمی برای حاجیان ایرانی

117
0

رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد به منظور توجه به ذائقه و سلامت حجاج ایرانی و تامین هر چه بیشتر رضایت آنان، توزیع غذای رژیمی نیز در کنار غذاهای عادی در برنامه تغذیه آنان قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آقای سیدعباس حسینی در گفت وگو با روابط عمومی سازمان حج و زیارت افزود: تا پایان روز پنجشنبه گذشته (اول تیرماه) تعداد 2 میلیون و 549 هزار و 650 پرس غذا به صورت کاملا بهداشتی و با کیفیت مناسب برای زائران عزیز طبخ شده است.

 

وی افزود: بخشی از هر وعده زایران نیز به غذای رژیمی اختصاص داشته است.

 

رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: غذای زائران ایرانی در 4 آشپزخانه مرکزی در شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره طبخ و توزیع می شود و برای تهیه آن از مرغوبترین محصولات و متناسب با ذائقه هموطنان بهره گرفته ایم.

 

حجت الاسلام والمسلمین ایزدی مسئول طرح قربانی ستاد عملیات حج سال 1402 نیز در رابطه با عملکرد و اقدامات انجام شده برای تأمین گوشت گرم آشپزخانه های مکه و مدینه گفت: از بدو ورود زائران گرامی به مکه مکرمه و مدینه منوره، خرید گوسفند برای تأمین گوشت روزانه زائران توسط واحد تغذیه و تدارکات ستاد عملیات حج به صورت مستمر و منظم در دستور کار همکاران واحد قربانی قرار گرفته و روزانه تعداد 100 الی 600 رأس کشتار توسط ذابحان ایرانی صورت می گیرد.

 

وی افزود: در همین راستا و به منظور رعایت موازین شرعی و اسلامی، روزانه تعداد 4 الی 5 نفر از ذابحان مجرب ایرانی برای ذبح گوسفندان به کشتارگاه مکه مکرمه مراجعه می کنند.

 

ایزدی یادآور شد: ذابحان ایرانی پس از عملیات ذبخ سایر مراحل کشتار مانند پوست کندن، چربی گیری از لاشه ها و تقطیع گوشت ها را انجام می دهند.

 

به گفته وی، چربی گیری از هر گوسفند به طور میانگین به میزان یک کیلوگرم انجام می شود و این میزان چربی از لاشه ها به اصطلاح چربی دور ریز است که هیچ استفاده ای از آن نمی شود.

 

 

حجت الاسلام ایزدی تصریح کرد: در مجموع از ابتدای عملیات انتقال حجاج به مدینه منوره و سپس مکه مکرمه تا انتهای عملیات حج، از گوشت گرم و بهداشتی با رعایت جوانب شرعی استفاده می شود و این گوسفندان توسط ذابحان با تجربه و عزیز کشورمان در کشتارگاه مکه مکرمه ذبح و در اختیار آشپزخانه های متمرکز قرار می گیرند.

 

استقرار همه حجاج ایرانی در سرزمین وحی

 

رییس سازمان حج و زیارت در بخش دیگری از گفت وگویش که از سوی روابط عمومی این سازمان انتشار یافت، از استقرار کامل همه حجاج ایرانی در سرزمین وحی خبر داد و اظهارداشت: امسال در مجموع، 87 هزار و 550 نفر از زائران کشورمان از 21 ایستگاه پروازی به عربستان منتقل شده اند که مقصد بخشی از آنها فرودگاه مدینه منوره (مدینه قبل)و بخشی دیگر، فرودگاه جده (مدینه بعد)بوده است.

 

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به پرواز عوامل اجرایی حج توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) از روز 31 اردیبهشت ماه گفت: پرواز زائران مدینه قبل از سوم خرداد و مدینه بعد نیز از 13 خردادماه شروع شد و بحمدالله همه زائران کشورمان به سلامت وارد سرزمین وحی شدند.

 

وی افزود: جمعا 377 پرواز از کشورمان وارد عربستان شد که سهم فرودگاه مدینه 223 پرواز و فرودگاه جده 154 پرواز بوده است.

 

حسینی یادآور شد: اولین گروه زائران ایرانی، روز سوم خرداد از فرودگاه امام خمینی (ره) و آخرین کاروان ها نیز روز پنجشنبه (یکم تیر) از فرودگاه همدان وارد سرزمین وحی شدند.

 

رییس سازمان حج و زیارت از همه دستگاههای همکار در راستای انتقال زایران کشورمان قدردانی کرد و گفت: برنامه ریزی های لازم برای بازگشت زایران نیز در زمان مقرر انجام شده است.

 

راهنمایی 25 هزار زائر گمشده

 

حسینی در بخش دیگری از سخنانش درباره عملکرد واحد امور راهنمایان حج تمتع اظهارداشت: در مجموع تاکنون 25 هزار و 95 نفر زائر توسط امور راهنمایان در مکه مکرمه و مدینه منوره مورد راهنمایی قرار گرفته اند.

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.