شنبه 15 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

رییس مرکز پزشکی حج: زائران لباس نخی بپوشند و شب ها به زیارت بروند

122
0

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به دلیل گرمای شدید هوا در عربستان از حجاج ایرانی خواست لباس نخی رنگ روشن بپوشند و در صورت اصرار به زیارت مسجدالحرام، شب ها آنجا بروند که هوا اندکی بهتر است.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به دلیل گرمای شدید هوا در عربستان از حجاج ایرانی خواست لباس نخی رنگ روشن بپوشند و در صورت اصرار به زیارت مسجدالحرام، شب ها آنجا بروند که هوا اندکی بهتر است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، دکتر «سیدعلی مرعشی» امروز شنبه در گفت وگو با روابط عمومی جمعیت هلال احمر اظهارداشت: به همه زائران گرامی توصیه می کنیم به دلیل گرمای زیاد هوا در عربستان  و برای پیشگیری از گرمازدگی، حتما لباس نخی رنگ روشن بپوشید و حتی الامکان در طول روز از هتل های محل اقامت خود خارج نشوید و زیارت را به شب موکول کنید. 

 

وی افزود: زائران در مدت اقامت در عربستان حتما باید آب کافی بنوشند تا بدن آنها با بی آبی مواجه نشود.

 

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سطح غریزه‌ تشنگی در افراد مختلف فرق می‌کند، وجود این تفاوت می‌تواند به این معنی باشد که ممکن است شما کمتر از حد مورد نیازتان آب بنوشید اما به جای تکیه بر تشنگی، در طول روز زمان‌هایی را برای نوشیدن یک لیوان بزرگ آب برنامه‌ریزی کنید.

 

مرعشی با تشریح خدمات مرکز پزشکی حج و زیارت به حجاج ایرانی در کشور عربستان و در ایام حج تمتع امسال گفت: از سوم خرداد تا 2 تیرماه در مجموع، 230 هزار و 385 خدمت بهداشتی و درمانی امدادی به زائران ایرانی در مکه و مدینه ارائه شده است.

 

وی ادامه داد: 172 هزار  و 988 مورد ویزیت عمومی و تخصصی در مجموعه هتل‌های محل اقامت زائران ایرانی، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های این جمعیت در مکه و مدینه به حجاج ایرانی ارائه شده است.

 

مرعشی یادآور شد: در  همین مدت 12 هزار و 716 مورد خدمات پاراکلینیکی از جمله آزمایشگاه، رادیولوژی و سونوگرافی و 36 هزار و 815 مورد خدمات پرستاری شامل نوار قلب، فشار خون و قند خون، تزریقات، پانسمان و سرم تراپی در مراکز درمانی ایران در مکه و مدینه به حجاج کشورمان ارائه شده است.

 

وی تعداد نسخ درمانگاه‌ها و داروخانه بیمارستان برای حجاج را 120 هزار و 771 مورد اعلام کرد و گفت: 2133 مورد امدادرسانی و انتقال بیماران به مراکز درمانی نیز از خدمات ارائه شده در این مدت بوده است.

 

به گفته مرعشی، در حال حاضر 35 زائر ایرانی در بیمارستان هلال‌احمر ایران و 18 زائر  ایرانی دیگر نیز در بیمارستان سعودی بستری هستند.

 

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر ادامه داد: تا عصر روز گذشته (جمعه 2 تیر)، 203 نفر  نیز در بخش ccu بستری شده و تحت نظر پزشکان ایرانی بوده اند.

 

شمار زائران حج تمتع ایران در سال جاری 87 هزار و 550 نفر است که بتدریج از سوم خرداد تا یکم تیرماه به عربستان سعودی منتقل شده اند.

 

مناسک حج تمتع این روزها در مکه مکرمه در حال انجام است و پس از آن، ایام تشریق که مهمترین مرحله حج تمتع است، در هفته جاری آغاز خواهد شد.

 

ایام تشریق از هشتم ذی الحجه (ششم تیر) تا سیزدهم ذی الحجه (یازدهم تیر) به طول می انجامد و شامل بیتوته و اقامت در صحرای عرفات، مشعر  و منا و انجام اعمالی نظیر رجم شیطان، حلق و تقصیر (تراشیدن و کوتاه کردن مو) و قربانی کردن گوسفند است. 

 

این ایام به دلیل ازدحام دو میلیون و 500 هزار زائر از کشورهای مختلف در فضایی محدود و هوای داغ عربستان، مهمترین و دشوارترین مرحله عملیات حج تمتع به شمار می رود.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.