شنبه 29 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

مراکز درمانی ایران در منا و عرفات استقرار یافت

28
0

رییس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: کادر پزشکی و درمان این جمعیت با استقرار 8 مکتب و دو ایستگاه سیار درمانی در صحرای عرفات و سرزمین منا به وضعیت حجاج بیمار در ایام تشریق رسیدگی خواهند کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر، «پیر حسین کولیوند» روز شنبه (سوم تیر) در حاشیه همایش پزشکان داوطلب در مکه مکرمه گفت: کادر درمانی هلال احمر در آمادگی کامل به سر می‌برد تا در مشاعر مقدسه (عرفات، مشعر و منا) حضور یابد و به زائران خدمات ارائه دهد. بر همین اساس، نیروهای هلال احمر در عرفات و منا مستقر شده اند و داروهای مورد نیاز به محل ارسال شده است

 

وی افزود: گروه‌های پزشکی هلال احمر نیز در ۸ مکتب در عرفات و منا مستقر شده اند و ۲ ایستگاه سیار در مشعر آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج هستند. 

 

 رییس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: برای مراسم رمی جمرات نیز تمهیداتی اندیشیده شده است.

 

ایام تشریق از هشتم ذی الحجه (روز سه شنبه ششم تیر) آغاز می شود و تا سیزدهم ذی الحجه (یازدهم تیر) ادامه دارد. این ایام مصادف با حضور حجاج در صحرات عرفات، مشعرالحرام و سرزمین منا و انجام مناسکی نظیر بیتوته، رمی جمرات (سنگ زدن به شیطان)، حلق و تقصیر (تراشیدن و کوتاه کردن مو) و قربانی کردن گوسفند است و به دلیل نوع اعمال، هوای داغ عربستان،  پیاده روی طولانی حجاج و همچنین محدودیت فضا و امکانات، مهمترین و دشوارترین مرحله عملیات حج تمتع به شمار می رود. 

 

فاجعه منا در همین ایام (دهم ذی الحجه 1436 قمری برابر با دوم تیر 1394 شمسی) در روز رمی جمرات و عید قربان در منا رخ داد که در آن، به دلیل ازدحام جمعیت، بیش از دو هزار و 230 زائر جان باختند که 464 نفر از آنان، ایرانی بودند.

 

کولیوند یادآور شد: با توجه به اینکه در گرم ترین روزهای سال قرار گرفته ایم، گروه‌های پزشکی به همراه کاروان‌ها به محل اعزام می‌شوند تا در صورت گرمازدگی، به حجاج خدمات پزشکی ارائه دهند. 

 

امسال دو میلیون و 300 نفر از کشورهای مختلف در مراسم حج تمتع حضور دارند که 87 هزار و 541 تن از آنان، ایرانی  هستند.

 

رئیس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: خوشبختانه حال عمومی زائران ایرانی بستری شده در بیمارستان‌ها مساعد است و این آمادگی وجود دارد تا وقوف اضطراری برای اینگونه زائران انجام و از آن‌ها حمایت شود.

 

وی گفت: همچنین شرایطی فراهم شده است تا آن دسته از حجاج که باید تحت مراقبت های ویژه پزشکی قرار گیرند، بلافاصله پس از انجام مناسک حج، با پروازهای نخست به کشور بازگردانده شوند.

 

پروازهای بازگشت حجاج ایرانی از روز سیزدهم تیر آغاز می شود و تا سوم مرداد ادامه خواهد داشت.

 

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.