شنبه 29 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

بیانیه وزارت بهداشت عربستان درباره ارائه خدمات پزشکی به زائران در حج امسال

57
0

وزارت بهداشت عربستان سعودی آمار افراد مبتلا به گرمازدگی و نحوه ارائه خدمات پزشکی به زائران خانه خدا را تشریح کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، عربستان سعودی موفقیت موسم حج امسال 1402 را اعلام کرد و این درحالی است که مقامات سعودی آمار  افراد مبتلا به گرمازدگی را اعلام کردند.

«فهد الجلالجل» وزیر بهداشت عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که  خوشحالم که برنامه‌های بهداشتی موسم حج امسال 1444 هجری شمسی (1402) با موفقیت انجام شد و حج امسال  عاری از هرگونه شیوع بیماری و تهدید سلامت عمومی بود.

وی این موفقیت را مرهون عملکرد یکپارچه میان دستگاه‌های دولتی و آمادگی نهادها در شرایط اضطراری دانست و تاکید کرد که نظام سلامت 354 مرکز بهداشتی را با بیش از 36000 پزشک و با حضور 7600 داوطلب  برای ارائه خدمات به زائران خانه خدا فراهم کرده بود.

وزیر بهداشت عربستان تاکید کرد که تعداد کسانی که خدمات بهداشتی دریافت کردند از 400 هزار زائر فراتر رفت و 50 عمل جراحی قلب باز، 800 کاتتریزاسیون قلب و بیش از 1600 جلسه دیالیز انجام شد.

 الجلاجل با اشاره به ارائه خدمات مجازی از طریق بیمارستان مجازی «صحه» به بیش از 4000 زائر و ارتباط  با بیش از 8000  مبتلا به گرمازدگی، نقش آگاهی بخشی این مرکز  را در کاهش تعداد مبتلایان ستود.

 وی در پایان بیانیه خود از تمامی طرف‌هایی که در امر آموزش و ارائه خدمات به زائران  خانه خدا همکاری داشته‌اند، تشکر و برای زائران خانه خدا  سفری سلامت به کشورهای خود آرزو کرد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت عربستان سعودی، پس از رسیدن دمای هوا  کشور به 48 درجه سانتیگراد، از ابتدای زیارت بیش از 2000 نفر از جمله 1721 نفر روز پنجشنبه دچار گرمازدگی شده‌اند.

بر اساس آنچه مقامات چندین کشور گزارش داده‌اند، تعداد جان باختگان در میان زائران امسال حداقل به 240 نفر رسیده است.

بر اساس گزارش سرکنسول اندونزی در عربستان ، حداقل 209 اندونزیایی در مراسم حج امسال جان خود را از دست دادند که بسیاری از آن‌ها به دلیل مشکلات قلبی و تنفسی درگذشته‌اند.

از سوی دیگر « توفیق الربیعه» وزیر حج و عمره عربستان سعودی اعلام کرد که عربستان سعودی از همین حالا تدارک ساز و کار و برنامه‌های مربوط به حج 1445 را آغاز کرده است.

وی از همه کشور‌ها خواست از همین حالا برای حج سال آینده آماده و با مسئولان سعودی در ارتباط باشند تا خدمات  برای حجاج کشورهایشان به آن‌ها ارائه شود.

بزرگترین اجتماع مسلمانان جهان روز جمعه در سرزمین منا پایان یافت. زائران خانه خدا پس از سه روز بیتوته در منا، از ظهر جمعه خروج از این سرزمین را آغاز کرده و راهی مکه‌ مکرمه شدند.

وزارت امور اسلامی عربستان در آستانه پایان‌ یافتن ایام حج و بازگشت زائران خانه خدا به کشورهای خود اقدام به توزیع 2 میلیون قرآن در میان آن‌ها کرد.

پس از آنکه عربستان سعودی اجازه داد مسلمانان امسال بدون محدودیت در تعداد و سن حج را به جای آورند، هزاران زائر از همه ملیت‌ها وارد سرزمین وحی شدند.

 وزیر حج و عمره سعودی سه‌شنبه 6 تیر اعلام کرد که تعداد حجاج از بیش از 150 کشور به یک میلیون و 845 هزار و 45 نفر رسیده است.

وی در ادامه تاکید کرد که یک میلیون و 660 هزار و 915 زائر از خارج از کشور از طریق بنادر مختلف وارد شده‌اند.تعداد زائران مرد از مجموع زائران داخلی و خارجی به 969 هزار و 694 زائر و زائران زن در همین مقایسه 875 هزار و 351 زائر بوده است.

تعداد زائرانی که از کشورهای عربی آمده اند 346214 نفر معادل 21 درصد رسیده است.در مورد زائران کشورهای آسیایی، به استثنای کشورهای عربی، تعداد زائران به 156317 نفر معادل 63.5 درصد رسیده است.

در حالی که تعداد زائران از اروپا، آمریکا، استرالیا و سایر کشورهای طبقه بندی نشده به 36521 زائر یا 2.1 درصد رسیده است

عربستان سعودی در سال گذشته به دلیل محدودیت‌های اعمال شده ناشی از ویروس کرونا پذیرای بالغ بر 900 هزار زائر خانه خدا بود، اما امسال اعلام کرد که نزدیک به 2 میلیون حجاج به حج مشرف شدند.

سال گذشته (حج 1443) 899 هزار و ‌353 حجاج به حج مشرف شدند. در حج‌های تمتع 1441 و 1442 نیز عربستان سعودی تصمیم گرفت که حج تمتع را با حضور زائران ساکن عربستان برگزار کند.

 

انتهای پیام/

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.