جمعه 04 خرداد 1403
EN

اخبار

اخبار

مسئول تغذیه و تدارکات عملیات حج: امسال هیچگونه مسمومیت غذایی در میان زائران ایرانی نداشتیم

25
0

مسئول تغذیه و تدارکات عملیات حج تمتع 1402، تامین غذای مناسب هم از نظر کمی و هم کیفی را از برنامه های اصلی سازمان حج و زیارت در سال جاری اعلام کرد و گفت که عملکرد خوب این بخش موجب شد خوشبختانه امسال شاهد هیچگونه مسمومیت غذایی در میان زائران ایرانی نباشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آقای «مرتضی آقایی» در گفت وگو با روابط عمومی سازمان حج و زیارت در باره وضعیت تغذیه زائران در حج امسال افزود: موضوع تغذیه و تدارکات یکی از مباحث بسیار مهم عملیات حج تمتع است و امسال تلاش شد تا این موضوع از جهات مختلف به بهترین شکل ممکن انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: با آغاز عملیات حج و تشرف حجاج کشورمان به سرزمین وحی در سوم خردادماه گذشته، فعالیت آشپزخانه های مرکزی در مدینه منوره و مکه مکرمه آغاز شد و به صورت روزانه در هر وعده غذایی ناهار، شام و صبحانه گرم براساس برنامه تدوین شده غذایی برای زائران تهیه گردید.

 

آقایی، میزان تهیه غذا برای زائران را در هر وعده غذایی پس از حضور همه زائران ایرانی در سرزمین وحی، حدود 90 هزار پرس غذا عنوان کرد که از این تعداد، حدود 5 درصد را غذاهای رژیمی شامل می شده است.

 

امسال از سوم خرداد تا دو تیرماه بیش از 87 هزار و 500 زائر ایرانی برای انجام مناسک حج تمتع راهی سرزمین وحی شدند و پس از انجام مناسک، روند بازگشت آنها از دوازدهم تیرماه آغاز شده است.

 

در حال حاضر، حدود 20 هزار حاجی ایرانی در شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره حضور دارند که همه آنها تا سوم مرداد بتدریج وارد کشور خواهند شد.
آقایی خاطرنشان کرد: برنامه غذایی زائران ایرانی با حضور کارشناسان تغذیه، متخصصین طب سنتی و کارشناسان ذیربط در حوزه تغذیه و تدارکات تدوین شده است.
مسئول تغذیه و تدارکات در موسم حج تمتع 1402 تصریح کرد: در سال جاری با تنوع غذایی که در برنامه تدوینی وجود داشت و عملکرد خوب آشپزخانه های مرکزی ، رضایت نسبی زائران را در خصوص تغذیه شاهد بودیم و این میزان رضایت نسبت به سنوات قبل رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه امسال در موسم حج تمتع 4 آشپزخانه مرکزی به صورت مکانیزه و با امکانات مناسب و وجود نیروهای متبحر و با تجربه به خدمت رسانی برای حجاج می پرداختند، گفت: آشپزخانه های الافندیه و ابوجدایل در مکه و احد و بدر در مدینه منوره کار طبخ و توزیع غذای زائران ایرانی را انجام داده اند.
آقایی با قدردانی از زحمات آشپزهای حاضر در آشپزخانه های مدینه و مکه افزود: آشپزها به صورت شبانه روزی و با وجود گرمای شدید هوا و آشپزخانه ها تلاش کرده اند رضایت زائران کشورمان را جلب کنند و خدمات رسانی آنها تا زمان حضور آخرین زائران ادامه دارد.
وی یادآور شد: دو آشپزخانه بین راهی نیز برای تامین غذای گرم زائرانی که از مدینه به مکه مشرف می شدند و زائرانی که از مکه به مدینه تشرف می یابند نیز در حج امسال راه اندازی شد و به لطف خدا غذای با کیفیت و بهداشتی تقدیم زائران ایرانی کردند.
آقایی گفت: کیفیت غذا از زمان تهیه مواد غذایی تا طبخ و توزیع آن به صورت مداوم از سوی کارشناسان کنترل شده است و هیچ مشکلی در این زمینه نداشتیم.
وی افزود: در حالی که برخی کشورهای حاضر در عربستان برای زائران خود غذای گرم طبخ و توزیع نمی کنند و یا اینکه برخی زایران کشورهای دیگر غذای خود را از بیرون تهیه می کنند که گاها دچار مشکلات بهداشتی یا حتی مسمومیت می شوند، اما، جمهوری اسلامی ایران برای حفظ سلامت و توجه به ذائقه زائران خود در این زمینه کاملا متفاوت عمل می کند.
آقایی خاطرنشان کرد: آشپزخانه بزرگ الافندیه در مکه در ایام پیک حضور زائران توانایی طبخ 75 هزار پرس غذا و آشپزخانه ابوجدایل نیز در همین شهر ظرفیت طبخ ۱۷ هزار و پانصد غذا را دارد و همین آشپزخانه ها غذای گرم و مطبوع ایام تشریق را برای زائران ایرانی تهیه کردند.
مسئول تغذیه و تدارکات در موسم حج تمتع گفت: در تمام مدت اقامت زائران ایرانی در شهرهای مکه و مدینه، علاوه بر تامین غذای گرم و با کیفیت، میوه های تازه و مناسب نیز به صورت روزانه در اختیار آنان قرار گرفته است.
وی با این حال بر ضرورت آسیب شناسی و بهره مندی از ایده های نو در تغذیه و تدارکات حج تاکید کرد و گفت: امیدواریم با احصای نقاط قوت و ضعف و اهتمام ویژه به این موضوع، خدمات رسانی در حوزه تغذیه برای زائران ایرانی خانه خدا در سال های آتی باز هم بهتر شود.

 

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.