چهارشنبه 06 تیر 1403
EN

اخبار

اخبار

عرفات از جمعیت خالی شد بانوان و معذورین در منا؛ مردان در مشعرالحرام

14
0

صحرای عرفات عصر امروز شنبه (نهم ذی الحجه با تقویم عربستان) از انبوه جمعیت خالی شد و زائران حج تمتع برای ادامه مناسک خود راه مشعرالحرام و سرزمین منا را در پیش گرفتند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، بیش از 87 هزار زایر ایرانی حج تمتع در سال جاری با استفاده از ۳۰۴ دستگاه اتوبوس در قالب عملیات موسوم به «حمل و نقل ترددی» امشب از عرفات به منا و مزدلفه منتقل شدند.

 

بر اساس این گزارش، پس از اذان مغرب، عملیات انتقال بانوان زایر و معذورین آغاز شد.

 

این زائران که شمار آنان حدود 43 هزار نفر بود، در پنجمین مرحله حمل و نقل ترددی، بعد از وقوف اضطراری در مشعر الحرام به منا منتقل شدند.

 

سپس مابقی زائران که مردان بودند، در مرحله ششم حمل و نقل ترددی از عرفات به مزدلفه انتقال یافتند.

 

عملیات حمل و نقل ترددی از صبح روز هشتم ذی الحجه در مکه مکرمه آغاز شد و در مرحله نخست حدود 12 هزار نفر زایران اهل سنت کشورمان در « یوم الترویه »به سرزمین منا منتقل شدند.
مرحله دوم عملیات از بعد از ظهر روز جمعه (هشتم ذی الحجه در عربستان) در مکه آغاز شد و بانوان زایر شیعه به سرزمین عرفات انتقال یافتند.

 

در مرحله سوم، زائران مرد ایرانی پس از نماز مغرب از مکه مکرمه رهسپار سرزمین عرفات شدند و این عملیات تا پایان وقت روز جمعه (هشتم ذی الحجه) ادامه یافت.
در مرحله چهارم عملیات نقل ترددی، زایران اهل سنت که در یوم الترویه به منا رفته بودند، از صبح روز نهم ذی الحجه به عرفات منتقل شدند.
مرحله پنجم از عصر شنبه آغاز شد و تا نیمه شب ادامه یافت. در این مرحله، همه زایران وقوف اضطراری( بانوان و معذورین) عرفات را ترک کردند و بعد از توقفی کوتاه در ایستگاه نیت مزدلفه ، به منا انتقال یافتند.

 

اندکی پس از آن، در مرحله ششم عملیات نقل ترددی، کار انتقال زائران مرد به مزدلفه (مشعرالحرام) عملیاتی شد و آنها با عزیمت به مزدلفه، در فضای باز آنجا وقوف کردند تا شب را به نیایش و راز و نیاز با خدا بگذرانند.

 

زائران مذکور اکنون در مشعرالحرام بسر می برند تا مطابق احکام شرعی، بعد از نماز صبح و طلوع آفتاب به صورت پیاده رهسپار سرزمین منا شوند.

 

آنها در روز دهم ذی الحجه (یکشنبه) که روز عید قربان در عربستان است، در سرزمین منا اعمالی نظیر رمی جمرات (سنگ زدن به شیطان)، قربانی کردن (گوسفند، گاو یا شتر) و حلق و تقصیر (تراشیدن یا کوتاه کردن موی سر) را انجام می دهند و سه روز را در آنجا بیتوته خواهند کرد.

 

 

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.