جمعه 15 تیر 1403
EN

اخبار

اخبار

خیل عظیم زائران در مسجد قبلتین مدینه منوره

14
0

مسجد قبلتین واقع در مدینه منوره به عنوان یکی از مساجد تاریخی صدر اسلام پذیرای خیل عظیم زائران در پایان موسم حج است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش ایکنا به نقل از البلاد، مسجد قبلتین واقع در مدینه منوره به عنوان یکی از مساجد تاریخی صدر اسلام پذیرای خیل عظیم زائران در پایان موسم حج است.

روزانه صدها زائر به مسجد تاریخی «قبلتین» واقع در مدینه منوره می‌آیند تا در این مسجد نماز بخوانند. این مسجد تاریخی در قالب «طرح تمدنی قبلتین» از سوی هیئت توسعه مدینه منوره توسعه، مرمت و نوسازی شده است. این مسجد در پنج کیلومتری غرب مسجدالنبی واقع شده است، یکی از برجسته‌ترین مکان‌های تاریخی است که زائران بیت‌الله الحرام هنگام حضور در مدینه از آن دیدن می‌کنند.

 

این مسجد از نظر تاریخی محل وقوع یکی از برجسته‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که پس از آن اسلام هویتی منحصربه‌فرد یافت. در این مسجد بود که پس از آنکه پیامبر(ص) نماز خود را به سوی قبله نخست مسلمانان یعنی بیت‌المقدس خواند، جبرئیل بر پیامبر نازل شد و پیغام الهی مبنی بر تغییر قبله به سوی کعبه را به پیغمبر ابلاغ کرد. پیامی که در این آیه از سوره مبارکه بقره آمده است: قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ ﴿۱۴۴﴾ما [به هر سو] گردانيدن رويت در آسمان را نيك مى ‏بينيم پس [باش تا] تو را به قبله‏ اى كه بدان خشنود شوى برگردانيم پس روى خود را به سوى مسجدالحرام كن و هر جا بوديد روى خود را به سوى آن بگردانيد در حقيقت اهل كتاب نيك مى‏ دانند كه اين [تغيير قبله] از جانب پروردگارشان [بجا و] درست است و خدا از آنچه مى كنند غافل نيست.

در برنامه توسعه و ترمیم مسجد قبلتین، نصب سایبان در حیاط بیرونی آن و همچنین ارائه خدمات راهنمایی و ارشاد به زائران صورت گرفته است.

مسجد قبلتین شاهد انجام برنامه توسعه برای افزایش ظرفیت این مسجد به ۳ هزار نفر است.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.