پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403
EN

اخبار

اخبار

احادیثی در باب حج

899
0
قال الامام الصادق – علیه السلام – :من کان معسرا فلم یتهیأ له حجة الاسلام فلیأت قبر الحسین – علیه السلام – فلیعرف عنده.
امام صادق – علیه السلام – فرمودند:کسی که تنگدست باشد و حج واجب برایش فراهم نگردد، پس به زیارت قبر امام حسین – علیه السلام -برود و عرفه را آنجا باشد.
«وسائل الشیعة، ج ۱۰، ص ۳۶۰»

قال الامام الصادق – علیه السلام – :اذا حج احدکم فلیختم بزیارتنا، لأن ذلک من تمام الحج.
امام صادق – علیه السلام – فرمودند:هر گاه یکی از شما به حج رفت، آن را با زیارت ما به پایان برساند، چرا کهاین (دیدار ما) از نشانه‏های تمامیت و کمال حج است.
«وسائل الشیعة، ج ۱۰، ص ۲۵۴»

امام باقر(سلام الله علیه):
الصِّیامُ والحَجُّ تَسکِینُ القُلوبِ؛
روزه و حج، آرامبخش دل‏هاست.
میزان الحکمة: ح ۱۱۰۷۴

امام على (علیه السلام) فرمودند:
و فرض علیکم حج بیته الحرام الذى جعله قبلة للانام؛
و (خداوند) حج بیت حرام خود را به شما واجب کرد، بیتى که آن را قبله مردم قرار دارد.
(نهج البلاغه ، خطبه ۱ – ۵۰).

امام باقر (علیه‏السلام ) فرمودند:
اَلصّیامُ وَ الْحَجُّ تَسْکینُ الْقُلوبِ؛
روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
امالى طوسى، ص ۲۹۶، ح ۵۸۲

امام باقر علیه‏السلام :
انَّ الرّجُلَ إذا أصابَ مالاً مِن حَرامٍ لَم یُقْبَلْ مِنهُ حَجُّ ولا عُمْرَةٌ ولا صِلَةُ رَحِمٍ حتّى أنّه یَفْسُدُ فیهِ الفَرْجُ ؛
هرگاه انسان مالى از حـرام بـه دست آورد نه حجّى از او پذیرفته شود، نه عمره‏اى و نه صله رحمى و حتّى در ازدواج و زناشویى او تأثیر سوء مى‏گذارد.
أمالی الطوسیّ : ۶۸۰ / ۱۴۴۷

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
الحَجّ یَنْفیالفَقرَ؛
حجّ، فقر و تهیدستى را از بین مى‏برد.
تحف العقول : ۷

امام صادق علیه‏السلام :
مَن حَجَّ ثَلاثَ حِجَجٍ لَم‏یُصِبْهُ فَقرٌ أبَدا؛
هر کس سه بار حجّ به جا آورد ، هرگز به فقر گرفتار نیاید .
الخصال : ۱۱۷ / ۱۰۱

امام صادق علیه‏السلام می فرمایند:
ما رأیتُ شَیئا أسْرَعَ غِنىً ولا أنْفى للفَقرِ مِن إدْمانِ حَجِّ هذا البَیتِ؛
ندیده‏ام که چیزى همانند مداومت بر زیارت این خانه(خانه خدا) چنان سریع توانگرى آورد و فقر را بزداید .

أمالی الطوسیّ : ۶۹۴ / ۱۴۷۸

قال الصادق – علیه السلام -:
ان الصلوة و الصوم و الصدقة و الحج و العمرة و کل عمل صالح ینفع المیت حتى ان المیت لیکون فى ضیق فیوسع علیه و یقال : هذا بعمل ابنک فلان او بعمل اخیک فلان اخوه فى الدین ؛
نماز، روزه ، صدقه ، حج ، عمره ، و نیز هر عمل صالحى براى میت سود دارد، حتى اگر میت در تنگنا هم باشد، به واسطه این اعمال ، گشایشى براى او به عمل مى آید و به وى مى گویند: این گشایش به خاطر عملى است که پسر تو فلانى یا برادر دینى تو فلانى به جا آورده است .
(بحارالانوار، ج ۸۵، ص ۳۱۲)

قال الصادق – علیه السلام -:
ان اول ما یسئل عنه العبد اذا وقف بین یدى الله – عز و جل – الصلوات المفروضات و عن الزکاة المفروضة و عن الصیام المفروض ، و عن الحج المفروض و عن ولایتنا اهل البیت ؛
وقتى بنده (فرداى قیامت ) در مقابل خداى عز و جل قرار گرفت ، اولین چیزى که از او سؤ ال مى کنند، نمازهاى واجب ، زکات واجب ، روزه واجب ، حج واجب و ولایت ما اهل بیت است .
(وسائل الشیعه ، ج ۳، ص ۹۰)

قال الصادق – علیه السلام -:
اما انه لیس شى ء افضل من الحج الا الصلوة ؛
به درستى که هیچ عملى بالاتر از حج نیست ، مگر نماز.
(وسائل الشیعه ، ج ۳، ص ۲۶)

قال الباقر – علیه السلام -:
بنى الاسلام على خمس : الصلوة و الزکوة ، و الصوم و الحج و الولایة ؛
اسلام بر روى پنج پایه بنا شده است : نماز، روزه ، زکات ، حج ، ولایت .
(کافى ، ج ۲، ص ۱۷)

پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
الحجّ جهاد کلّ ضعیف و جهاد المرأه حسن التّبعّل؛
حج جهاد ضعیفان است و جهاد زن، شوهردارى خوب است.
نهج الفصاحه

پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
الحجّ المبرور لیس له جزاء إلّا الجنّه؛
حج مقبول سزایى جز بهشت ندارد.
نهج الفصاحه

پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
حجّوا تستغنوا و سافروا تصحّوا؛
به حج روید تا بى نیاز شوید و سفر کنید تا سالم مانید.
نهج الفصاحه

پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
تفتح أبواب السّماء و یستجاب الدّعاء فی أربعه مواطن: عند التقاء الصّفوف فی سبیل اللَّه و عند نزول الغیث و عند إقامه الصّلاه و عند رؤیه الکعبه؛
چهار موقع درهاى آسمان را بگشایند و دعاها را مستجاب کنند. هنگام تلاقى صف مبارزان در راه خدا و هنگام نزول باران و هنگام نماز و هنگام دیدار کعبه.
نهج الفصاحه

پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إذا حجّ الرّجل بمال من غیر حلّه فقال لبّیک اللّهمّ لبّیک قال اللَّه لا لبّیک و لا سعدیک هذا مردود علیک؛
وقتى کسى با مالى که حلال نیست به حج رود هنگامى که گوید لبیک خدا یا لبیک، خدا گوید نه لبیک و نه سعدیک این ها به تو باز می گردد.
نهج الفصاحه

قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء – سلام الله علیها – :
جَعَلَ اللّهُ الاْیمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشّـِرْکِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ مِنَ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِی الرِّزقِ، وَ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلاْخْلاصِ، وَ الْحَّجَ تَشْییداً لِلدّینِ ؛
حضرت فاطمه زهرا – سلام الله علیها – فرمودند:
خداوند سبحان، ایمان و اعتقاد را برای طهارت از شرک و نجات از گمراهی ها و شقاوت ها قرار داد. و نماز را برای خضوع و فروتنی و پاکی از هر نوع تکّبر، مقرّر نمود. و زکات (و خمس) را برای تزکیه نفس و توسعه روزی تعیین نمود. و روزه را برای استقامت و اخلاص در اراده، لازم دانست. و حجّ را برای استحکام أساس شریعت و بناء دین اسلام واجب نمود.
ریاحین الشّریعة، ج ۱، ص ۳۱۲

امام علی (علیه السلام ) می فرمایند:
و الحج جهاد کل ضعیف ، و لکل شی ء زکاة و زکاة البدن الصیام ، و جهاد المرأة حسن التبعل؛
نمازوسیله تقرب و نزدیک شدن هر پارسایی به خداست ، و حج ، جهاد افرادناتوان است .هر چیزی زکات دارد و زکات و پاک کردن بدن ، روزه گرفتن است . جهاد زن هم خوب شوهرداری کردن می باشد.
( نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص ۱۱۵۲ )

امام صادق ـ علیه السّلام ـ می فرمایند :
ما عبداللّه بشیء أفضل من الصّمت و المشی الی بیته؛
خداوند به چیزی برتر از خاموشی و رفتن به خانه‌ی او (حج)، عبادت نشده است.
الخصال: ۳۵ / ۸٫

امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند:
اما انه لیس شی ء افضل من الحج الا الصلاة؛
به درستی که هیچ عملی بالاتر از حج نیست ، مگر نماز.
( وسائل الشیعه ، ج ۳، ص ۲۶ )

امام باقر (علیه السلام ) می فرمایند:
بنی الاسلام علی خمس : الصلوة و الزکوة و الصوم و الحج و الولایة؛
اسلام بر روی پنج پایه بنا شده است : نماز، روزه ،زکات ، حج ، ولایت .
( کافی ، ج ۲، ص ۱۷ )

قال الصادق علیه السلام:
صلاة فریضة خیر من عشرین حجة و حجة خیر من بیت مملو ذهبا یتصدق منه حتی یفنی او حتی لا یبقی منه شی‏ء.
امام صادق علیه السلام فرمود:
یک نماز واجب از بیست حج بهتر است، و یک حج از صدقه دادن خانه‏ای پر از طلا بهتر است، آنگونه که آن را صدقه دهند تا آنکه چیزی در آن نماند.
بحار، ج ۸۲، ۲۲۷

امام علی (علیه السلام) می فرمایند:
زیارت خانه خدا امان دهنده است از عذاب دوزخ.
غررالحکم ، باب حج

پیامبراکرم صلى‏ الله ‏علیه‏ و‏ آله وسلم می فرمایند :
مَن ضَمِنَ وَصیَّةَ الْمَیِّتِ مِن أمرِ الْحَجِّ فَلا یَعجُزَنَّ فیها فَإنَّ عُقُوبَتَها شَدیدَةٌ وَ نَدامَتَها طَویلَةٌ، لا یَعجُزُ عَن وَصیَّةِ الْمَیِّتِ إلاّ شَقىٌّ وَ لا یَقومُ بِها إلاّ سَعیدٌ؛
هر کس وصیت میت را در کار حج بر عهده بگیرد، نباید در آن کوتاهى کند، زیرا عقوبت آن سخت و پشیمانى‏اش طولانى است. از وصیت میت جز بدبخت کوتاهى نکند و به آن جز خوشبخت عمل ننماید.
جامع الأخبار، ص ۱۵۹ .

امام رضا(علیه السلام) می فرمایند:
الحَجُّ تَسکینُ القلُوبِ؛
حجّ آرام بخش دل‏ها است
الأمالى ، طوسى ، ص

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.