دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
EN

اخبار عمومی

اخبار

سبك زندگي اسلامي براساس آموزه‌هاي حج

501
0
نويسنده كتاب حج و سبك زندگي اسلامي، درصدد است تا با دقت در تعاليم ديني مربوط به حج، شيوه زندگي اسلامي را براي زائران و علاقه‌مندان تبيين كند.
به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع‌رساني حج، حج و سبك زندگي اسلامي عنوان كتابي به قلم مجتبي حيدري است كه وي در آن به بررسي سبك زندگي اسلامي، بر اساس آموزه‌هاي حج مي‌پردازد و درصدد است تا با دقت در تعاليم ديني مربوط به حج، شيوه زندگي اسلامي را براي زائران و علاقه‌مندان تبيين كند.

اين كتاب به همت گروه اخلاق و اسرار پژوهشكده حج و زيارت وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت در شش فصل كليات، حج و سبك زندگي در رابطه با خدا، حج و سبك زندگي در رابطه با ولايت اهل بيت، حج و سبك زندگي در رابطه با خود، حج و سبك زندگي در تعامل با ديگران و حرم و سبك زندگي اسلامي تدوين شده است.

حج، عبادتي بزرگ است كه در آموزه‌هاي اسلامي جايگاه والايي دارد و افزون بر جايگاه عبادي حج و عمره، كنكاش و پژوهش در معارف آن، عرصه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي و عرفاني را به روي انسان مي‌گشايد و شيوه بندگي بهتر براي پروردگار، بهتر زندگي كردن و در تعاملات اجتماعي، اخلاق بهتر زيستن را ببه انسان مي‌آموزد.

براساس آنچه در ديباچه اين اثر آمده است، در كتاب «حج و سبك زندگي اسلامي» به بررسي و كشف سبك زندگي اسلامي، از ميان آموزه‌ها و مناسك حج و عمره پرداخته و يافته‌هاي آن در معرض ديد خوانندگان و علاقه‌مندان به معارف اسلامي و آموزه‌هاي ديني قرار داده شده است.

نويسنده در فصل نخست اثر به تبيين ماهيت و مفهوم «زندگي»، اختلاف ماهوي در تعريف زندگي در فرهنگ غرب و نظام ديني، تعريف سبك زندگي، ويژگي‌هاي سبك زندگي، كاركردهاي سبك زندگي، دين و سبك زندگي، ابعاد سبك زندگي اسلامي و حج و سبك زندگي پرداخته است.

همچنين او فصل دوم را با يك مقدمه و چهار بخش با عنوان‌هاي خداشناسي در همه امور، روي آوردن به خدا و ياد او، عبادت خدا و اجتناب از گناهان و توبه به درگاه خداوند به پايان برده و در فصل سوم شناخت امام را مقدم بر حج و ساير عبادات دانسته و بر ثبات قدم در مسير ولايت و دفاع از امامت اهل بيت عليهم‌السلام تأكيد كرده است.

مجتبي حيدري كه خود از طلاب حوزه علميه قم و از پژوهشگران پژوهشكده حج و زيارت است، در فصل چهارم كتاب، حج را فرصت خودشناسي، تزكيه نفس و خودسازي و فرصتي براي قطع دلبستگي‌ها و تمرين صبر در موقعيت‌هاي دشوار دانسته است.

وي همچنين حج را فرصت تمرين نظم و انضباط، تمرين ساده‌زيستي و دوري از تجملات، حسابرسي اموال، تمرين فراگيري احكام و معارف دين و تمرين مديريت زمان خوانده و هر فرصت را براساس آياتي از قرآن كريم و رواياتي از ائمه معصومين عليهم‌السلام اثبات كرده است.

فصل پنجم اين اثر نيز كه حج و سبك زندگي در تعامل با ديگران نام دارد، در پنج بخش با عنوان‌هاي نزديكان (خانواده و بستگان)، همسفران، زائران هم‌وطن: برابري و مساوات، ساير مسلمانان و دشمنان اسلام: برائت و دشمني سامان يافته است.

نگارنده، فصل ششم را نيز در دو بخش «حرم، محيط امن براي انسان‌ها» و «حرم و محيط زيست» تدوين كرده و در بيان ماهيت حرم آورده است: «حرم در لغت، به معناي سرزمين مقدس و مورد احترام است و در فرهنگ فقه اسلامي، به منطقه خاصي كه شهر مكه و بخشي از اطراف آن را در برمي‌گيرد، اطلاق مي‌شود.»

كتاب حج و سبك زندگي اسلامي را مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت در قطع وزيري، ۱۵۹ صفحه و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قيمت هشت هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر كرده است.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.