دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
EN

اربعین حسینی

اخبار

دومین کنگره بین‌المللی ام المؤمنین حضرت خدیجه برگزار شد

92
0

دومین همایش بین المللی ام المومنین خدیجه کبری (س) بانوی اول اسلام با سخنرانی میهمانان داخلی و خارجی در سالن وحدت بعثه مقام معظم رهبری در تهران برگزار شد .

 

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور عصر دوشنبه (22 فرردین ماه) در دومین کنگره بین‌المللی ام البنین حضرت خدیجه بانوی اول اسلام گفت: امیدوارم در جهاد تبیین بتوانیم زندگی حضرت خدیجه  را بعنوان یکی از الگوهای والا و از صحنه های زیبای حیات شریف پیامبر اسلام به شایستگی ترسیم و به جامعه و جهان بشناسانیم.

 

دکترانسیه خزعلی افزود: از ویژگی‌های ممتاز حضرت خدیجه اولی بودن اوست؛ در مسائل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی اولی بودن هزینه دارد و با خطر همراه است .

 

وی ادامه داد: خیلی ها منتظرند تا وضع را بسنجند و منافع شان را لحاظ کنند و ببینند چه خواهد شد لذا از موضع صریح و به هنگام اجتناب می کنند اما آن حضرت با ایمان به راه و آرمان پیامبراسلام نخستین بانویی بود که ایمان آورد و در اعلام ایمان به آن حضرت تردید نکرد.

 

 

وی اضافه کرد: آن حضرت صادقانه ، شجاعانه ، بدون ترس و مصلحت سنجی های شخصی به پیامبر و اسلام ایمان آورد و ایمانش را آشکار کرد؛ این تصمیم نیازمند شجاعت بالا و ایمان قوی بود.

 

خانم خزعلی تصریح کرد: حضرت خدیجه (س) مومن بعد فتح نبود بلکه مومن اوج عسرت و تنهایی و مظلومیت پیامبر و اسلام بود.

 

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه آن بانوی بزرگ  با تمام وجود، خالصانه و صادقانه خود را وقف اسلام و پیامبر کرد، اظهار داشت: حضرت خدیجه در این راه همه سختی ها را به جان خرید و از حصر قومی و عشیره ای نهراسید و مال و ثروتش را پشتوانه راه پیامبر اسلام کرد و این کار را صادقانه و خالصانه انجام داد.

 

خانم خزعلی حضرت خدیجه (س) را الگوی شایسته ای برای همه، بویژه برای زنان به عنوان یک زن بی نظیر، یک مادر بی همتا، یک همسر نمونه و یک زن فعال در عرصه اجتماعی توصیف کرد و  گفت : آن حضرت در عرصه اقتصادی و تولید و حوزه مصرف درست سرمایه و ثروت، برای جامعه امروزما و همیشه تاریخ اسوه و الگویی شایسته و بی همتاست.

 

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور همچنین  از کمیته فرهنگی آموزشی اربعین و سازمان های همکار در برگزاری این کنگره تقدیر کرد .

 

دکتر ایران رکن آبادی مدیرکل اموراجتماعی مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم ‌السلام) دیگر سخنران این همایش بود که برلزوم استفاده از ظرایف و ظرفیت های هنری و رسانه ای برای شناساندن حضرت خدیجه (س) تاکید کرد.

 

وی با بیان ضرورت تبیین ویژگی های شخصیت حضرت خدیجه (س)، به نونگری و           نو اندیشی آن حضرت پرداخت و گفت: در عصری که زن؛ مقام و منزلتی نداشت حضرت خدیجه (س) یک فعال و کنشگر اجتماعی بود و در بازرگانی و تجارت فردی موفق به شمار می رفت به طوری که 400 مرد و بازرگان کارگزار وی بودند.

 

خانم رکن آبادی تصریح کرد: حضرت خدیجه (س) در استفاده از ثروت و مکنت خود هیچگاه دچار تبختر و فخر فروشی نشد و علاوه بر فداکاری مثال زدنی اش در کنار پیامبر (ص) غمخوار و حامی آن حضرت در انجام ماموریت الهی ایشان بود.

 

وی در پایان گفت: عشق، مهربانی و تدبیر حضرت خدیجه (س)  از او کنشگری فعال در جامعه و همسری بی مانند در خانه و افتخاری برای اهل بیت (علیهم السلام) ساخت .

 

هدی الموسوی خواهر شهید سید عباس الموسوی رهبر شهید حزب الله نیز در سخنرانی خود در این کنگره از حضرت خدیجه (س) بعنوان الگوی شایسته مقاومت اسلامی یاد کرد.

 

خانم هدی الموسوی با تبیین ابعاد شخصیت این بانوی بزرگ اسلام، افزود: پایداری  و ایستادگی ام المومنین خدیجه کبری (س)  در راه آرمان و اهداف پیامبر اعظم (ص) درس و الگویی بی نظیر برای مقاومت اسلامی و مبارزات حق طلبانه است.

 

 

وی ادامه داد: منش و سلوک حضرت خدیجه (س) راهگشای مبلغان دینی است که در راه ترویج دین مقاوم و بردبار، سخت کوش و صادق باشند.

 

الموسوی افزود: حمایت همه جانبه، صادقانه و صبورانه حضرت خدیجه (س) از پیامبر(ص) وی را شایسته دریافت سلام خداوند متعال به وسیله حضرت جبرئیل امین کرد و مادر کوثر هستی شد.

 

وی در پایان بر ضرورت شناخت ابعاد شخصیت این بانوی بزرگ اسلام به عنوان نمونه ای والا برای جهاد و مقاومت تاکید کرد و خواستار توجه مراکز علمی و فرهنگی به این مقوله شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، دکتر افتخاری دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان و دبیر دومین کنگره بین المللی حضرت خدیجه (س) در آغاز برگزاری این کنگره به اهداف برگزاری و محورهای مورد بحث در آن اشاره کرد و این همایش را راهی برای شناخت شخصیت و منش آن بانوی بزرگوار به علاقه مندان و به ویژه جوانان دانست.

 

دبیر کنگره بین المللی حضرت خدیجه (س) ضمن تسلیت رحلت جانسوز این بانوی بزرگوار

 

به ارسال مقالات از کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: شخصیت هایی علمی و فرهنگی از 8 کشور همچون ایتالیا، تایلند، آمریکا، انگلیس، لبنان ، عراق و ایران با ارسال مقاله و یا سخنرانی  حضوری در این کنگره  مشارکت کردند.

 

 

خانم افتخاری همچنین با ارائه گزارشی از فرآیند و تلاش های انجام گرفته برای برپایی کنگره دوم تصریح کرد : پیش نشست این کنگره در سال 98 و نخستین کنگره در سال 99  برگزار شد و دومین کنگره که شاهد برگزاری آن هستید به همت کمیته فرهنگی  آموزشی اربعین،  بعثه مقام معظم رهبری، اتحادیه جهانی زنان مسلمان، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری  تدارک و به اجرا در آمد.

 

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.