یکشنبه 10 تیر 1403
EN

حج تمتع

اخبار

معاینات پزشکی 460 نفر از مشمولان حج تمتع1402 استان البرز انجام شد

82
0

بر اساس دستور العمل های سازمان حج و زیارت و اصول فقهی و مذهبی، یکی از شرایط اعزام به حج تمتع استطاعت بدنی و جسمانی است که می بایست از طریق معاینات و  آزمایشات پزشکی این استطاعت احراز گردد..

استطاعت جسمانى یعنی، داشتن توانايى جسمانى براى انجام اعمال و مناسك حج. تمتع که بر اساس فتاوای مراجع عالیقدر،" هرگاه كسى قدرت مالى پيدا كند، و در زمان قدرت، بر اثر پيرى يا بيمارى، توانايى انجام حج نداشته باشد، حج بر او واجب نيست، هر چند احتياط مستحب آن است كه اجير بگيرد.".

با توجه به تکمیل ظرفیت بسیاری از کاروان‌های حج تمتع ۱۴۰۲ استان، عملیات سنجش و ارزیابی استطاعات جسمی مشمولان حج تمتع در هلال احمر کرج آغاز شده تا سلامت افرادی که قرار است در حج آینده حضور یابند، از سوی پزشکان مرکز پزشکی حج و زیارت مور تأیید قرار گیرد.

 

بررسی استطاعت جسمی زائران حج تمتع

برای تشرف به حج تمتع تنها استطاعت مالی ملاک نیست و یکی دیگر از موارد مهم برای اعزام زائران، داشتن سلامت جسمی است. بر همین اساس، هر ساله قبل از آغاز اعزام و تکمیل روند ثبت‌نام، وضعیت جسمی زائران بررسی می‌شود و در صورتی که فردی توانایی انجام اعمال حج تمتع را نداشته باشد، نمی‌تواند به این سفر معنوی مشرف شود.

حضور پررنگ زائران مسن در حج ۱۴۰۲

با توجه به اینکه امسال پس از شیوع کرونا محدودیت سنی از سوی سعودی‌ها اعمال نشده است، بسیاری از مشمولان حج تمتع که بالای ۶۵ سال دارند و سال‌ها در انتظار تشرف به سرزمین وحی بودند، امسال اقدام به ثبت‌نام کرده و قصد تشرف به خانه خدا را دارند؛ تا جایی که بخش قابل توجهی از زائران حج ۱۴۰۲ را افراد مسن تشکیل می‌دهند و حتی در برخی از کاروان‌ها تعداد این افراد بالاست.

دکتر ناصر جرخساز در این زمینه اظهار داشت :  با توجه به فرا رسیدن زمان اعزام زائران حج تمتع معاینات اولیه زائران در مرکز درمانی جمعیت هلال احمر استان به صورت رایگان آغاز شده است و تا کنون هشتم فروردین ماه1402 از تعداد 1315 نفر ثبت نامی در کاروان های حج تمتع استان البرز، تعداد 460 نفر از از زائران معزز در این مرکز ویزیت شد ه اند که هر روزه به تعداد این عزیزان تا تکمیل ظرفیت زایران افزوده خواهد شد..

وی افزود: این ویزیت ها توسط  پزشکان واجد شرایط و مورد تایید هیئت پزشکی حج و زیارت در دو نوبت صبح و عصر انجام می شود..

 چرخساز گفت: معاینات اولیه بر اساس تشخیص پزشک معالج و در صورت نیاز، زائران از خدمات پزشکان متخصص در این مرکز شامل مشاوره ومعاینه، قلب، داخلی، زنان، ارتوپدی، اعصاب و روان بهره مند خواهند شد.  

وی گفت : با آغاز عملیات اعزام حج تمتع خدمات جمعیت هلال احمر توسط مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ادامه خواهد داشت و به زائران ایرانی در مکه مکرمه و مدینه منوره خدمات رایگان ارائه خواهد شد.

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.