یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
EN

اخبار عمومی

اخبار

دهم رمضان، سالروز ارتحال حضرت خدیجه تسلیت باد

41
0

دهم رمضان، سالروز ارتحال حضرت خدیجه (علیهاالسلام) اولین بانویی است که به حضرت محمد(ص) ایمان آورد و رسالت ایشان را پذیرفت.

دهم رمضان روز ارتحال مادر امت، ام المومنین خدیجه کبری (س) است. پانزده سال از زندگی سراسر صفا و صمیمیت حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه (س) می گذشت که حضرت محمد مصطفی در «غار حرا» به پیامبری مبعوث شدند. حضرت خدیجه (علیهاالسلام) اولین بانویی بود که به آن حضرت ایمان آورد و رسالتش را پذیرفت؛ از این رو رسول اکرم (ص) فرمودند:

 

 «پیشتاز زنان جهان در ایمان به خدا و محمد صلی الله علیه و آله ، خدیجه علیهاالسلام است».

 

 پس از آن، حضرت خدیجه (س) یاور رسول خدا (ص) در برپایی و رشد و توسعه دین اسلام بود و آن حضرت را در سختی ها و مصایب تبلیغ دین همراهی می کرد.

 

افتخارات

 

حضرت خدیجه علیهاالسلام یکی از شخصیت های برجسته تاریخ اسلام است که با ایمان، اخلاص و ویژگی های الهی خویشْ توانست افتخارات بسیاری در صفحات تاریخ ثبت کند. از افتخارات والا و ارزش مند وی همین بس که ایشان همسر اشرف مخلوقات عالم، حضرت محمدمصطفی صلی الله علیه و آله ، مادر حضرت زهرا علیهاالسلام بزرگْ بانوی سراسر تاریخ و نیز مربی حضرت علی علیه السلام و بسان مادری برای آن حضرت بود.

 

سلام خدا بر خدیجه علیهاالسلام

 

یکی از وقایع بسیار مهم زندگی درخشان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله موضوع معراج ایشان از مکه به بیت المقدس و از آن جا به آسمان هاست. در این سفر آسمانی بود که جبرئیل سلام خداوند را توسط رسول اکرم صلی الله علیه و آله به حضرت خدیجه علیهاالسلام رساند. ابوسعید خِدْری دانشمند بزرگ اسلام در این باره می گوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: در شب معراج، هنگام بازگشت به جبرئیل گفتم: آیا حاجتی داری؟ گفت: «حاجت من این است که سلام خدا و سلام مرا به خدیجه علیهاالسلام برسانی».

 

رحلت

 

پس از پایان محاصره اقتصادی پیامبر صلی الله علیه و آله و یارانش در شعب ابی طالب، چندی نگذشت که ابوطالب و خدیجه علیهاالسلام هر دو با فاصله چند روز در بستر بیماری افتادند. طبق پاره ای از روایات، ابوطالب علیه السلام دو ماه پس از آزادی ازمحاصره از دنیا رفت و پس از سه روز و به نقلی 35 روز، در دهم رمضان سال دهم هجرت، حضرت خدیجه علیهاالسلام نیز دار فانی را وداع گفت. مرقد مطهر آن حضرت در قبرستان حَجون در بالای شهر مکه قرار دارد که امروز به نام «قبرستان مُعَلّی» معروف است.

 

پیامبر در ارتحال ایشان و عموی بزرگوارشان فرمودند: (عام الحزن) سال اندوه و غم،  عبارتی که برای هیچ یک از مرحومین در دوران حیاتشان نفرمودند.

 

بیاد آن حضرت زیارتنامه می خوانیم:

 

ﺍﻟﺴﱠﱠﻠﺎﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚِ ﻳﺎ ﺍﻡﱠﱠ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ، ﺍﻟﺴﱠﱠﻠﺎﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚِ ﻳﺎ ﺯَﻭْﺟَﺔَ ﺳَﻴِﺪِ ﺍﻟْﻤُﺮْﺳَﻠِﻴﻦَ، ﺍﻟﺴﱠﱠﻠﺎﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚِ ﻳﺎ ﺍﻡﱠﱠ ﻓﺎﻃِﻤَﺔَ ﺍﻟﺰﱠﱠﻫْﺮﺍﺀِ ﺳَﻴﱢﱢﺪَﺓِ ﻧِﺴﺎﺀِ ﺍﻟْﻌﺎﻟَﻤِﻴﻦَ، ﺍﻟﺴﱠﱠﻠﺎﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚِ ﻳﺎ ﺃَﻭﱠﱠﻝَ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨﺎﺕِ، ﺍﻟﺴﱠﱠﻠﺎﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚِ ﻳﺎ ﻣَﻦْ ﺃَﻧْﻔَﻘَﺖْ ﻣﺎﻟَﻬﺎ ﻓِﻲ ﻧُﺼْﺮَﺓِ ﺳَﻴﱢﱢﺪِ ﺍﻟْﺄَﻧْﺒِﻴﺎﺀِ، ﻭَﻧَﺼَﺮَﺗْﻪُ ﻣَﺎﺍﺳْﺘَﻄﺎﻋَﺖْ ﻭَﺩﺍﻓَﻌَﺖْ ﻋَﻨْﻪُ ﺍﻟْﺄَﻋْﺪﺍﺀَ، ﺍﻟﺴﱠﱠﻠﺎﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚِ ﻳﺎ ﻣَﻦْ ﺳَﻠﱠﱠﻢَ ﻋَﻠَﻴْﻬﺎ ﺟَﺒْﺮَﺋِﻴﻞُ، ﻭَﺑَﻠﱠﱠﻐَﻬَﺎ ﺍﻟﺴﱠﱠﻠﺎﻡَ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪِ ﺍﻟْﺠَﻠِﻴﻞِ، ﻓَﻬَﻨِﻴﺌﺎً ﻟَﻚِ ﺑِﻤﺎ ﺃَﻭْﻟﺎﻙِ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪُ ﻣِﻦْ ﻓَﻀْﻞٍ، ﻭَﺍﻟﺴﱠﱠﻠﺎﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻚِ ﻭَﺭَﺣْﻤَﺔُ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪِ ﻭَﺑَﺮَﻛﺎﺗُﻪُ.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.