یکشنبه 10 تیر 1403
EN

حج تمتع

اخبار

یکی از ممتازترین آشپزخانه ها در سطح غرب آسیا در ایام حج در اختیار ایران است

39
0

مدیرکل تغذیه و تدارکات حج و عمره با اشاره به اینکه در یکی از ممتازترین آشپزخانه‌ها در سطح غرب آسیا طبخ غذای زائران ایرانی انجام خواهد شد، گفت: دو آشپزخانه متمرکز در مدینه و دو آشپزخانه متمرکز در مکه در اختیار ایران است.

مرتضی آقایی مدیرکل تغذیه و تدارکات حج و عمره سازمان حج و زیارت در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج به فرآیند اجرایی طبخ غذا در ایام حج در عربستان اشاره کرد و گفت: دو آشپزخانه متمرکز در مدینه و دو آشپزخانه متمرکز در مکه در اختیار ما است تا بتوانیم غذای مورد نیاز حجاج را تهیه کنیم.
آقایی درباره ظرفیت پخت غذا در آشپزخانه های مدینه و مکه، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در بالاترین پیک در آشپزخانه‌های مدینه حدود 7 هزار پرس غذا در هر وعده غذایی طبخ شود،.
وی در ادامه به ظرفیت آشپزخانه‌های مکه اشاره کرد و اظهار داشت: در شهر مکه یکی از آشپزخانه ها با ظرفیت 15 هزار پرس در هر وعده و آشپزخانه دیگر با عنوان افندی با ظرفیت 70 هزار پرس در هر وعده، غذا طبخ خواهند کرد.
مدیرکل تغدیه و تدارکات حج و عمره درباره آشپزخانه افندی گفت: این آشپزخانه یکی از ممتازترین آشپزخانه‌ها در سطح غرب آسیا به حساب می آید.
به گفته وی با وجود اینکه مالک این آشپزخانه، سعودی است اما ساخت و طراحی این آشپزخانه توسط کارشناسان ایرانی و مسئولان سازمان حج و زیارت و دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری انجام شده است.
مدیرکل تغذیه و تدارکات حج و عمره به «آشپرخانه خود پخت» نیز اشاره کرد و گفت: این آشپزخانه در صورت فعالیت کامل و استفاده از تمام ظرفیت و تجهیزات آن امکان طبخ 6 هزار پرس غذا را دارد.
«آشپزخانه خود پخت متناسب با طبخ غذاهای ایرانی تجهیز نشده لذا ممکن است نتوان از کل ظرفیت این آشپزخانه استفاده کرد.»
آقایی افزود: مالک هتل وعده‌هایی در خصوص ایجاد تغییرات لازم در آشپزخانه خود پخت به ما اعلام کرده اما با توجه به محدودیت زمانی، پیش‌بینی این است که این وعده ها احتمالا محقق نشود.
وی تاکید کرد: با توجه به مزایای این نوع پخت، تلاش داریم که اگر هم نتوانیم از کل ظرفیت آشپزخانه خود پخت استفاده کنیم، حداقل از پنجاه درصد ظرفیت آن بهره ببریم.
مدیر کل تغذیه و تدارکات حج و عمره همچنین درباره ارسال اقلام مورد نیاز برای آشپزخانه‌ها از ایران گفت: در سالهای گذشته به علت قطع روابط ایران و عربستان این امکان نبود که از اقلام ایرانی استفاده کنیم و اگر اقلام ارسال می‌شد به صورت محدود بود. امسال نیز با وجود برقراری ارتباط اما به علت اینکه هنوز روابط تجاری در سطح گسترده برقرار نشده است باز هم نتوانستیم تمام اقلام مورد نیاز را از ایران به عربستان ارسال کنیم.
آقایی افزود: البته با توجه به تمام این محدودیت‌ها 12 قلم کالا از ایران به عربستان ارسال خواهد شد.
وی در انتها با بیان اینکه عوامل اجرایی در حوزه تغذیه و تدارکات یک عملیات 63 روزه را پیش رو دارند، خاطرنشان کرد: تمام تلاش‌ها در این حوزه باید راس ساعت و در زمان مقرر خود انجام شود لذا این اقدامات را نمی توان با تاخیر انجام داد و دقت در انجام ماموریت محوله یکی از وجوب کار در آشپزخانه است.

 

 

| شناسه مطلب: 115192

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.