یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
EN

اخبار عمومی

اخبار

سالروز جنگ احد و شهادت حضرت حمزه عموی پیامبر (ص)+ فیلم

40
0

پانزدهم شوال سالروز جنگ احد و شهادت حضرت حمزه عموی باوفا و والا مقام پیامبر اکرم (ص) است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، در تاریخ اسلام دو شخصیت بزرگ با لقب سید‌الشهداء شناخته می‌شوند: حمزة بن عبدالمطلب و حسین بن علی (علیه السلام).

 

نخستین بار این لقب از سوی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به حمزة بن عبدالمطلب، عموی پیامبر که در جنگ اُحد به شهادت رسید، عطا شد و از آن پس از حمزه با لقب سید‌الشهداء یاد می‌شد.

 

حضرت حمزه به سبب ایمان بالا و سابقه درخشان، در حمایت از اسلام، یاری و دفاع از شخص رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) همواره مورد توجه و علاقه ایشان بود.

 

 

ایثار و فداکاری‌های حمزه و همچنین شجاعت فوق‌العاده او در تاریخ اسلام مشهور است. همچنان که در جنگ اُحد نیز صحنه‌هایی از این ایمان و ایثار و شجاعت و دلاوری را به نمایش گذاشت. درکنار این فضایل، چگونگی شهادت او و اوج غربت و مظلومیت او نیز در میان شهیدان اُحد و قبل و بعد از آن کم نظیر بوده است.

 

گویا با توجه به موارد فوق، حمزه، ملقب به سید‌الشهداء شد و بر سایر شهیدان والامقام اسلام برتری یافت. امامان شیعه نیز بر تکرار لقب سید‌الشهداء برای حضرت حمزه تأکید می‌ورزیدند و همواره یکی از افتخارات و ارزش‌های والای معنوی خاندان رسول‌خدا را، انتساب‌شان به حمزه سیدالشهداء ذکر می‌کردند. جایگاه حمزه به گونه‌ای رفیع است که در روز‌های غربت و تنهائی امیرالمؤمنین (علیه السلام) و غصب حق خلافت، آن حضرت چنین فرمودند: "وا حمزتاه، و لا حمزة لی الیوم- حمزه کجاست تا یاری ام کند، من که امروز حمزه‌ای ندارم".

 

آن حضرت در جنگ بدر در حالی که مسلمانان در اقلیت بودند در کنار امیرالمؤمنین (علیه السلام) رشادت و جنگاوری از خود نشان داد.
نکته مهم در زندگی پر افتخار حضرت حمزه آن است که در آخرین شب عمر مبارکش پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به آن حضرت خبر داد که شهادت ایشان نزدیک است و باید در پیشگاه الهی پاسخگوی عقاید خویش باشد؛ و شبی که فردای آن شب حمزه به شهادت رسید، رسول خدا او را فرا خواند و فرمود:‌ ای حمزه،‌ ای عموی پیامبر! نزدیک است که غیبتی طولانی داشته باشی، (مرگت فرا رسد) پس چه می‌گوئی اگر بر خدای تبارک و تعالی وارد شوی و از تو درباره شرایع اسلام و شرط‌های ایمان سؤال کند؟ پس حمزه گریست و عرض کرد: پدر و مادرم فدایت، راهنمایی ام فرما و به من بفرما، پس پیامبر (ص) فرمود:‌ای حمزه، باید مخلصانه شهادت به لا اله الا الله دهی و نیز شهادت دهی که من به حق رسول خدا هستم، پس حمزه عرض کرد: شهادت دادم، پیامبر فرمودند: و شهادت دهی که بهشت حق است، و دوزخ حق است و قیامت بدون شک آمدنی است و صراط و میزان حق است، و هر کس ذره‌ای عمل خیر انجام دهد آن را می‌بیند، و هر کس ذره‌ای شر و بدی انجام دهد آن را می‌بیند، و گروهی در بهشت و گروهی در دوزخ اند، و باید شهادت دهی که علی امیرالمؤمنین است، حمزه عرض کرد: شهادت دادم و اقرار کردم و ایمان آوردم و تصدیق کردم، پیامبر فرمود: و باید شهادت دهی که امامان از نسل علی، حسن و حسین اند، و در ذریه حسین هستند، حمزه عرض کرد: ایمان آوردم و تصدیق کردم، و فرمود: باید شهادت دهی که فاطمه سرور بانوان جهان است، حمزه عرض کرد: آری تصدیق کردم، و فرمود: باید شهادت دهی حمزه سرور شهیدان و شیر خدا و شیر رسول اوست و عموی پیامبر اوست، پس حمزه گریه کرد تا با صورت به زمین افتاد و دو چشم رسول خدا را می‌بوسید، پیامبر فرمود: باید شهادت دهی که برادرت جعفر در بهشت همراه فرشتگان در پرواز است، و باید شهادت که محمد و آل محمد برترین آفریدگانند، به سر و آشکارشان و به ظاهر و باطنشان ایمان بیاوری و بر اساس همین اعتقاد زندگی کنی و بمیری، دوستانشان را دوست بداری، و با دشمنانشان دشمن باشی.

 

حمزه عرض کرد: آری‌ ای رسول خدا، خدا را گواه می‌گیرم و تو را و خداوند برای گواه بودن کافی است.

 

شهادت این مرد بزرگ دل پیامبر خدا (ص) را به درد آورد، و آن حضرت فرمود که حمزه گریه کن ندارد و دستور دادند که بر حمزه نوحه کنند.

 

زیارت حضرت حمزه (علیه السلام) در محل احد در مدینه منوره برای دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) مغتنم است.

 

حجت الاسلام والمسلمین عمار ابوطالبی از روایان بعثه مقام معظم رهبری درباره آیه 140 سوره آل عمران که پس از غزوه احد نازل شد، توضیحاتی داده است:

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.