یکشنبه 10 تیر 1403
EN

حج تمتع

اخبار

نحوه حضور زائران ایرانی در روضه النبی اعلام شد

50
0

سازمان حج و زیارت اعلام کرد که هر یک از زائران ایرانی حج تمتع هنگام حضور در مدینه منوره می توانند یک بار در روضه النبی حضور یابند و زمان حضور آنان نیز پس از ثبت نام اینترنتی اعلام می شود.

رَوْضَةُ النَّبی (ص)، روضه مطهّره یا روضه شریفه جایی میان منبر و مرقد پیامبر(ص) در مسجد النبی است که در حدیث نبوی، بهشتی و بسیار مقدس خوانده شده است. در محدوده روضه مطهّر، سه مکان مقدس مرقد رسول خدا(ص)، منبر و محراب وجود دارد که زایران می توانند بهره های معنوی بی شماری از حضور و عبادت در این فضا کسب کنند و به همین دلیل، همواره ازدحام و فشار جمعیت زیادی برای ورود به این مکان مقدس وجود داشته است.

 

عربستان سعودی از سال گذشته تصمیم گرفت برای نظم بخشیدن به این موضوع و فراهم شدن امکان زیارت همه زائران کشورهای اسلامی، از طریق نوبت دهی اینترنتی امکان حضور آنان را در روضه النبی فراهم کند.

 

بر اساس تصمیم وزارت حج و عمره عربستان، هر زایر در ایام حضور در مدینه منوره و پس از ثبت نام در اینترنت فقط یکبار به روضه مشرف شود.

 

امسال بیش از دو میلیون زائر خارجی و 200 هزار زائر از داخل عربستان سعودی در مراسم حج تمتع شرکت می کنند که از این تعداد، 87 هزار و 550 نفر را زائران ایرانی تشکیل می دهند.

 

سهم هر کشور از حج تمتع بر اساس تصمیم سازمان کنفرانس اسلامی، معادل یک درصد جمعیت آنها تعیین می شود.

 

سازمان حج و زیارت در اطلاعیه ای اعلام کرد: واحد فناوری اطلاعات این سازمان برای کاروانهای ایرانی که به مدینه النبی (ص) مشرف می شوند، نوبت حضور در روضه النبی را دریافت و به مدیران کاروان ها اعلام می کند.
بر اساس این اطلاعیه، زائران می توانند در قالب کاروان و با هماهنگی مدیر آن پس از دریافت نوبت حضور در روضه ، با در دست داشتن مدارک مربوطه و براساس روز و ساعت تعیین شده در این مکان شریف حضور یابند.
بر اساس این اطلاعیه، نوبت یادشده در چهارمین یا پنجمین روز حضور زایران در مدینه النبی که معمولا مصادف با آخرین روز حضور آنان در شهر پیامبر است، به مدیران کاروان ها اعلام می شود.
نوبت های دریافتی زایران ایرانی، برای بانوان صبح ها و برای آقایان عصرها تنظیم شده است.

 

بر اساس این اطلاعیه، با توجه به اینکه نوبت دریافتی در سیستم الکترونیکی وزارت حج و عمره عربستان ثبت و قابل رویت است، مهلت در نظر گرفته شده برای هر یک از زائران به هیچ عنوان قابل تمدید و یا تعویض نیست.

 

سازمان حج و زیارت گفته است که زایران ، کارگزاران و مدیران کاروان ها و مجموعه های اعزامی ایران می توانند در نرم افزار موبایلی حج و زیارت، زمان حضور خود را در روضه النبی مشاهده و برنامه ریزی لازم را انجام دهند.

 

 نرم افزار موبایلی سازمان حج و زیارت خدمات متنوعی را ارایه می کند و لینک آن از طریق کافه بازار به نشانی 
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.haj_ziyarat&ref=share
قابل دریافت است.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.