یکشنبه 10 تیر 1403
EN

حج تمتع

اخبار

توصیه های سازمان حج و زیارت به زائران ایرانی: از کیسه کفش استفاده کنید

30
0

سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه ای با عنوان «الزامات سفر حج» از زائران ایرانی خواست هنگام تشرف به حرمین شریفین (مسجدالحرام و مسجدالنبی) حتما از کیسه کفش استفاده کنند و هنگام خرید نیز مراقبت های لازم را انجام دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، این اطلاعیه که حاوی «توصیه ها و مقررات» در باره سفر حج است، در ادامه اطلاعیه هفته گذشته سازمان حج و زیارت و با هدف کمک به افزایش امنیت، عزت و کرامت زایران ایرانی در سفر حج تمتع 1402 منتشر شده است.
در این اطلاعیه تصریح شده است: در فرهنگ مردم کشور میزبان (عربستان سعودی)، بلند کردن کفش به طرف کسی جزو بدترین توهین ها قلمداد می شود، لذا هنگام بردن آن به داخل حرمین شریفین، حتماً از کیسه کفش استفاده شود.
سازمان حج و زیارت همچنین از زائران ایرانی خواسته است در حرمین شریفین (مکه و مدینه) همواره مراقب جیب، کیف، وجه نقد و اشیاء قیمتی خود باشند و از برداشتن هرگونه اشیاء مانند اسکناس، موبایل، کیف و ... از روی زمین خودداری کنند.
اطلاعیه خطاب به حجاج ایرانی می افزاید:« به دلیل حساسیت های موجود در قبرستان مطهر بقیع از بحث با عوامل ارشادی پرهیز نمائید.»
سازمان حج و زیارت همچنین از زائران ایرانی خواسته است از دادن هرگونه اطلاعات فردی شامل تلفن و آدرس خود در ایران و یا مطالب مربوط به دیگر هم میهنان به اتباع بیگانه، خودداری و به هیچ وجه در خصوص سیاست ها و مقامات کشور میزبان اظهار نظر نکنند.

 

این سازمان به زائران یادآور شده است: استعمال دخانیات(سیگار و ....) در برخی اماکن عربستان ممنوع است و انجام این عمل در حرمین شریفین ، محوطه های اطراف مساجد، داخل وسایط حمل و نقل عمومی، ایستگاه های حمل و نقل و کلیه فرودگاه ها سبب بازداشت افراد می شود.
با توجه به درپیش بودن ایام تشریق و مناسک حج تمتع از هشتم ذی الحجه (ششم تیر)، اطلاعیه به حجاج ایرانی بطور جدی توصیه کرده است پیش از حرکت به سوی مشاعر مقدسه ، نسبت به جمع کردن وسایل خود و تحویل اشیاء قیمتی و وجوه نقد به صندوق امانات و قراردادن اشیاء و کالاهای قیمتی خود در محل امن با هماهنگی مدیر کاروان اقدام نموده و از همراه داشتن هرگونه وسایل اضافی خودداری کنند.
سازمان حج و زیارت در باره خرید از بازار هم به زائران ایرانی گفته است: نگهداری و یا استفاده از ارز (اسکناس خارجی) جعلی در عربستان با مجازات سختی روبرو است، لذا پیش از تبدیل ارز در بازار یا صرافی ها سریال یا تصویر آن را نزد خود نگهداری و دقت لازم را داشته باشند.
«حفظ و مراقبت از وجوه نقد و اشیای گرانقیمت در اماکن پرجمعیت و شلوغ از قبیل مطاف ، روضه النبی ، بقیع مطهر، مراکز خرید و داخل اتوبوس» از دیگر توصیه های سازمان حج و زیارت به حجاج است.

 

اطلاعیه همچنین از حجاج ایرانی خواسته است در صورت خرید سیم کارت عربی ، راسا نسبت به تعویض آن اقدام کنند و یا صرفا از عوامل ایرانی کمک بگیرند.
آخرین توصیه این سازمان به زائران این است: در صورت بروز هرگونه حادثه و اتفاق مانند سرقت، مزاحمت، درگیری و ... مراتب را در اسرع وقت به اطلاع مدیر کاروان یا عوامل ایرانی هتل محل اقامت خود برسانید.

 

امسال در مجموع 87 هزار و 550 نفر در مناسک حج تمتع شرکت می کنند. اعزام این افراد از سوم خرداد آغاز شده است و تا یکم تیر ادامه دارد.

 

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.