یکشنبه 10 تیر 1403
EN

حج تمتع

اخبار

مسئول ستاد مدینه سازمان حج: امکان استفاده از قطار سریع السیر برای زائران مدینه بعد در دستور کار است

43
0

مسئول ستاد مدینه سازمان حج و زیارت از برنامه ریزی این سازمان برای استفاده زائران ایرانی حج تمتع 1402 «مدینه بعد» از قطارهای سریع السیر مسیر مکه به مدینه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آقای «محمدجواد دانشیار » در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت در باره اینکه آیا امکان تردد زایران ایرانی حج تمتع از مدینه به مکه یا بالعکس با قطار وجود دارد؟، گفت: برای زایران «مدینه قبل» که در ابتدا در این شهر حضور دارند و بعد از احرام بستن در میقات شجره به مکه مکرمه مشرف می شوند، یک ساعت شرعی مشخص وجود دارد که باید بر مبنای آن حرکت صورت گیرد.
وی افزود: بازه زمانی تشرف آنها از اذان مغرب تا قبل اذان صبح است که البته پیش بینی چند ساعت احتیاط هم باید صورت گیرد تا زایران عزیز به سلامت وارد مکه مکرمه شوند.
مسئول ستاد مدینه منوره با اشاره به بالا بودن سن برخی زایران کشورمان در حج تمتع امسال گفت: انتقال زایران به وسیله اتوبوس های باکیفیت، زمان عصر به سمت میقات شجره می باشد. در اکثر شبها نیز در میقات شجره با تعدادی زایران مواجه هستیم که به دلیل فشار خون، ضعف یا برخی بیماری ها در درمانگاه محل میقات، مورد رسیدگی قرار می گیرند تا شرایط آنها در مدت زمان اندک عادی شود و به مسیر خود ادامه دهند.
دانشیار افزود: وقتی زایر ما محرم می شود، نمی توان او را نگه داشت چرا که باید در لباس احرام بماند تا مشرف شود. از طرف دیگر، ساعت حرکت قطار هم دارای زمانبندی مشخص و بسیار دقیق است که راس ساعت تعیین شده و بدون توقف حرکت می کند.

 

وی تصریح کرد: وقتی زایر ما در درمانگاه مشغول دریافت خدمات است، می توانیم اتوبوس را دقایقی نگه داریم یا حتی اتوبوس را در محل غذای بین راهی متوقف کنیم تا زایر «مُحرم شده برای اعمال» که خدمات درمانی هم دریافت کرده است، به سایر هم کاروانی ها بپیوندد.
مسئول ستاد مدینه با اشاره به اینکه اتوبوس زایران ایرانی برای انتقال به مکه از نوع باکیفیت و مناسب است، خاطرنشان کرد: اگر قطار بخواهد بدون درنگ حرکت کند و زایر ما جا بماند و حتی نتواند قطار بعدی را بدست آورد، می بایست آن فرد تا روز بعد در احرام باقی بماند و سایر موضوعات شرعی همانند قربانی را انجام دهد.
دانشیار گفت: به همین دلیل، استفاده از قطار برای زائران کاروان های مدینه قبل دشوار است اما برنامه ریزی ها و پیش بینی های لازم صورت گرفته است تا در صورت اجرا در کاروان های «مدینه بعد» موضوع استفاده از قطار مورد توجه قرار گیرد.

 

امسال در مجموع 87 هزار و 550 زائر ایرانی در مناسک حج تمتع شرکت می کنند. اعزام این افراد از سوم خرداد آغاز شده است و تا یکم تیر ادامه دارد.

 

بر اساس آخرین آمار، تاکنون حدود 59 هزار زائر ایرانی وارد سرزمین وحی شده اند. 

 

رئیس ستاد عملیات مدینه منوره از انجام  273 پرواز به مقصد فرودگاههای مدینه و جده تا پایان امشب خبر داد و گفت: با 185 پرواز به فرودگاه مدینه و 88 پرواز به فرودگاه جده زائران ایرانی وارد سرزمین وحی شده اند.

 

زائران ایرانی مدینه قبل که هنگام ورود به عربستان ابتدا برای زیارت مرقد پیامبر و ائمه (ع) در بقیع وارد مدینه می شوند، پس از پنج روز اقامت در شهر پیامبر برای زیارت و انجام مناسک حج تمتع راه مکه مکرمه را در پیش می گیرند اما زائران مدینه بعد، کسانی هستند که ابتدا به مکه می روند و پس از انجام مناسک حج تمتع به مدینه منوره انتقال می یابند.

 

مناسک حج تمتع امسال از هشتم ذی الحجه (ششم تیرماه) آغاز می شود و تا سیزدهم ذی الحجه ادامه دارد.

 

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.