یکشنبه 10 تیر 1403
EN

حج تمتع

اخبار

رییس سازمان حج و زیارت: گوشت گوسفندهای قربانی حجاج به 34 کشور فقیر ارسال می شود

29
0

رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در عربستان، گوشت گوسفندهای قربانی در حج امسال به 34 کشور فقیر ارسال می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، «سیدعباس حسینی» در همایش ذابحان ایرانی در مکه مکرمه افزود: ۴۰ درصد از گوشت گوسفندان قربانی در روز عید سعید قربان نیز در اختیار فقرا و نیازمندان عربستان قرار خواهد گرفت.

 

وی تصریح کرد: مطابق احکام شرعی، هر حاجی باید در روز عید قربان، یک گوسفند نر قربانی کند و به تعداد تمامی زائران ایرانی، گوسفندهای موردنظر پیش بینی و خریداری شده است.

 

رییس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: 65 نفر ذابح (قصاب) از کشورمان در روز عید قربان، کار قربانی کردن گوسفند حجاج ایرانی را در قالب «طرح قربانی» انجام می دهند.

 

وی گفت: تمامی مقدمات و برنامه ریزی ها برای طرح قربانی اندیشیده شده است و 72 خط ذبح در عید سعید قربان برای زائران ایرانی در مکه مکرمه فعالیت خواهند داشت.

 

حسینی افزود: فرایند ذبح در خطوط یادشده توسط 65 ذابح ایرانی و در 3 کشتارگاه انجام می گیرد.

 

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ذابحان کشورمان در کشتارگاههای معیصم، مکانیزه آبی و مکانیزه قرمز حضور خواهند داشت، تصریح کرد: ظرفیت کلی این کشتارگاهها 72 خط ذبح می باشد که 40 خط مربوط به کشتارگاه معیصم و ۳۲ خط هم مربوط به کشتارگاههای مکانیزه به استعداد هر خط ۸۰۰ قربانی است.

 

وی گفت: زمان ذبح پس از نماز عید سعید قربان ( حدود ساعت ۷ صبح ) تا غروب آفتاب خواهد بود و ذابحان به نیابت از حاجیان و با رعایت اصول و احکام شرعی، کار ذبح را انجام خواهند داد.

 

رییس سازمان حج و زیارت قیمت هر راس گوسفند را که حجاج قربانی می کنند، 720 ریال سعودی بیان کرد.

 

حسینی در این همایش از همه ذابحینی که در حج امسال علاوه بر وظایف ذاتی خود در راستای خدمت به زائران عزیز در واحدهای حمل و نقل حضور داشتند و «بحمدالله خوش درخشیدند»، تقدیر و تشکر کرد.

 

وی گفت: در روز عید قربان، ناظران شرعی در رابطه با صحت و سلامت گوسفندان قابل ذبح در کنار شما خواهند بود.
رئیس سازمان حج و زیارت در این همایش با اشاره به منزلت آیه 107 سوره مبارکه صافات  خاطرنشان کرد: آن روز به اذن خدا مقرر شد تا  به جای حضرت اسماعیل (ع) یک قوچ  ذبح شود چون‌ آن حضرت (علیه‌السّلام) بایستی زنده می ماند تا از نسلش پیامبر اکرم صلی‌الله ‌علیه ‌و آله به وجود آید و از نسل پیامبر، فرزندی در صحرای کربلا ظاهر شود تا با شهادت خود، اسلام را تکمیل کند.

 

وی گفت: در واقع تفسیر باطنی آیه یادشده، ناظر بر امام حسین(ع)   است و عزت و اعتبار امروز ما نیز به برکت همان ذبح عظیم در کربلا است.
حسینی با قابل تقدیر برشمردن کار ذابحان در روز عید سعید قربان اظهارداشت: سرعت عمل و دقت شما در کار باید توأم با هم باشد تا عملیات و مناسک حج به خوبی پیش برود.

 

وی افزود: سرعت عمل شما زمانی ارزش دارد که همراه با رعایت احکام شرعی باشد و چنانچه وکالتی برای ذبحی داده شد، آن ذبح دقیقاً بایستی با همان نیت انجام شود.
وی در ادامه سخنان خود در رابطه با رعایت قوانین و مقررات حاکم بر کشتارگاه، رعایت سلسله مراتب کارها و ضرورت برقراری تعادل و توازن که در مجموعه ذبح باید صورت گیرد، نکاتی را خاطرنشان کرد و از همه ذابحان خواست تا روز عید قربان بطور کامل مراقب سلامتی و تندرستی خود باشند تا بتوانند بخوبی از عهده این ماموریت برآیند.
وی یادآور شد: پس از پایان طرح قربانی، باز دیگر از وجود ذابحان در حوزه حمل و نقل و امداد و راهنمایی حجاج استفاده خواهد شد.

 

امسال در مجموع 87 هزار و 541 زائر ایرانی در مناسک حج تمتع شرکت می کنند.

 

شمار کل زائران مسلمان از کشورهای مختلف در حج سال جاری دو میلیون و 300 هزار نفر اعلام شده است.

 

مهمترین مرحله حج تمتع، ایام تشریق است که از روز هشتم ذی الحجه (ششم تیر) آغاز شده و تا سیزدهم ذی الحجه (یازدهم تیر) ادامه می یابد.

 

این ایام به دلیل انجام اعمالی نظیر بیتوته ، پیاده روی طولانی و رمی جمرات (سنگ زدن به شیطان)، حلق و تقصیر (تراشیدن و کوتاه کردن مو) و قربانی کردن گوسفند در مشاعر مقدسه (عرفات، مشعر و منا) در هوای داغ عربستان با ازدحام شدید جمعیت در فضایی محدود، مهمترین و دشوارترین مرحله مناسک حج تمتع به شمار می رود.

 

امسال عید قربان در عربستان روز چهارشنبه و در ایران، روز پنجشنبه هفته جاری اعلام شده است.

 

 

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.