یکشنبه 10 تیر 1403
EN

حج تمتع

اخبار

جزییات عملیات انتقال زائران ایرانی به مشاعر مقدسه از انتقال زائران به صحرای عرفات تا وضعیت تغذیه و اسکان آنان

49
0

همه زائران شیعه ایرانی مستقر در مکه مکرمه به منظور انجام مناسک حج تمتع، به صحرای عرفات و زائران اهل سنت به سرزمین منا منتقل شده اند. به گفته مسئولان حج ایران، برنامه اقامت، تغذیه و مراقبت از آنها نیز به صورت ویژه در حال انجام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، زائران اهل سنت مطابق احکام شرعی خویش، پس از وقوف در منا فردا صبح (سه شنبه) نهم ذی الحجه در تقویم عربستان به عرفات انتقال می یابند تا به این ترتیب، همه حجاج در روز عرفه در صحرای عرفات اجتماع کنند.

 

امسال 87 هزار و 541 زائر ایرانی که حدود 10 هزار تن از آنان را هموطنان اهل سنت تشکیل می دهند، مناسک حج تمتع را انجام می دهند.

 

شمار کل زائران از کشورهای مختلف اسلامی که در مشاعر مقدسه (عرفات، مشعر و منا ) حضور دارند، بیش از دو میلیون و 300 هزار نفر اعلام شده است.

 

عملیات اعزام زائران کشورمان با اتوبوس به مشاعر مقدسه، بامداد دوشنبه با انتقال زائران اهل سنت به سرزمین منا آغاز شد و پس از آن، مطابق برنامه از پیش تعیین شده، از ساعت 15 دوشنبه، مرحله دوم این عملیات با انتقال اعضای کاروان های شیعه از هتل های محل استقرار خویش در مکه مکرمه به صحرای عرفات به مرحله اجرا درآمد.

 

مطابق برنامه، نخست، بانوان به چادرهای محل اسکان خویش در صحرای عرفات انتقال یافتند و پس از آن، نوبت به اعزام مردان رسید که این کار نیز ساعت 2 بامداد امروز سه شنبه بطور کامل به پایان رسید.

 

 آقای سیدعباس حسینی رییس سازمان حج و زیارت همزمان با آغاز فعالیت مرحله دوم انتقال حجاج از هتل ها به عرفات، در صحرای عرفات حضور یافت و از نزدیک بر روند نقل و انتقال نظارت کرد.
حسینی در پایان این عملیات گفت:  بحمدالله عملیات نقل ترددی به خوبی انجام شد و همه زائران ایرانی مستقر در عرفات و منا در سلامت هستند. 

 

رییس سازمان حج و زیارت پیش از آن با حضور در محل پارکینگ خروج اتوبوس های نقل ترددی از نزدیک فرایند عملیات را بررسی کرده بود.

 

حسینی در جریان این بازدید، با نیروهای نقل ترددی که به عنوان راهنما در اتوبوس ها حضور دارند، به گفتگو پرداخت و توصیه هایی را به جهت خدمت رسانی هرچه بهتر و توجه به زمانبندی مطرح کرد.

 

عملیات انتقال حجاج از مکه به عرفات و سپس منا در عرف کارگزاران حج به عنوان «عملیات نقل ترددی» مشهور است و یکی از بزرگترین عملیات های انتقال حجاج به شمار می رود.

 

با پایان مرحله دوم این عملیات و انتقال زائران مرد شیعه به صحرای عرفات، صبح امروز زائران اهل سنت از منا به عرفات انتقال می یابند.

 

انتقال زائران به مشاعر مقدسه (عرفات، مشعر و منا) به منظور انجام مناسک حج تمتع در ایام تشریق صورت می گیرد. ایام تشریق از روز هشتم ذی الحجه آغاز می شود و تا سیزدهم ذی الحجه ادامه دارد. بیتوته، پیاده روی، رمی جمرات (سنگ زدن به شیطان)، حلق و تقصیر (تراشیدن و کوتاه کردن مو) و قربانی کردن گوسفند از جمله مناسک این ایام است.

 

وضعیت اسکان زائران در عرفات و منا

 

در همین حال، مدیرکل اسکان عملیات حج تمتع 1402 با اشاره به سرانه فضای اسکان هر زایر در عرفات و منا گفت: این سرانه براساس تعداد زائران در نظر گرفته شده است و به دلیل محدود بودن چادرهای حجاج در عرفات و منا، برای زائران همه کشورها محدودیت متراژ وجود دارد.

 

« مرتضی اسدزاده» که با پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت گفت وگو می کرد، افزود:  سرانه هر زائر ایرانی در عرفات حدود یک متر و 40 سانتی متر و در منا حدود 90 سانتی متر است.
وی با بیان اینکه فضای اسکان در عرفات و منا برای همه زائران حاضر در موسم حج محدود می باشد، یادآور شد: سرانه تعیین شده برای کشورها بسته به نوع و تعداد زائران تعیین می شود و بر همین اساس، فضای استقرار زائران ایرانی در عرفات و منا مشخص است.
مدیرکل اسکان عملیات حج تمتع در همین راستا از زائران ایرانی حج تمتع خواست این محدودیت ها را مورد توجه قرار دهند و در ایام تشریق آرامش خود را حفظ کنند تا بتوانند به اعمال و مناسک عبادی بپردازند.

 

وضعیت تغذیه زائران در ایام تشریق

 

مدیرکل تغذیه و تدارکات حج نیز با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای تغذیه و تدارکات زایران در ایام تشریق گفت که ارایه مطلوب ترین خدمات را برای رضایت حداکثری زائران مدنظر داریم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت، «مرتضی آقایی» در باره خدمات تغذیه ای ایام تشریق اظهارداشت: برای ایام تشریق تمهیدات تغذیه ای مناسبی اندیشیده شده و تمامی وعده های غذایی حجاج به استثنای شام روز عرفه، غذای گرم با دورچین مناسب خواهد بود.

 

وی افزود: شام عرفه نیز شامل یک عدد کنسرو مرغ به همراه نان و نوشیدنی است.
آقایی تصریح کرد: با زحمات شبانه روزی خدمه آشپزخانه های مرکزی ایران در مکه مکرمه، طبخ و توزیع غذا در ایام تشریق به بهترین نحو و با بسته بندی مناسب، بهداشتی و با کیفیت صورت می گیرد.
مدیرکل تغذیه و تدارکات حج با بیان اینکه اقدامات کارشناسی همانند توجه به ذائقه زائران و میزان کالری مصرفی برای این ایام مورد توجه بوده است، گفت: با توجه به اینکه زائران در این شرایط باید با انرژی لازم به اعمال و مناسک بپردازند و مسیرهای پیاده روی را طی کنند، غذای مقوی برای آنها تامین می شود.
وی به زائران ایرانی توصیه کرد به دلیل گرمای شدید هوا، غذای خود را سریع میل کنند تا از فاسدشدن احتمالی آن جلوگیری شود.

 

آقایی گفت: همچنین به زائران توصیه می کنیم آب و نوشیدنی به اندازه کافی مصرف کنند تا دچار گرمازدگی نشوند.

 

وی افزود: به همین منظور، برای هر زائر ایرانی بسته ای شامل پودر خاک شیر، تخم شربتی و پودر نبات سفید به صورت مخلوط مهیا شده است تا آنها را با آب مخلوط کرده و به صورت شربت تناول کنند.

 

مدیرکل تغذیه و تدارکات حج در ادامه سخنانش از تهیه میان وعده برای زائران ایرانی در مدت استقرار در عرفات، مشعر و منا خبر داد و گفت: برای میان وعده های زائران در ایام تشریق نیز تمهیداتی اندیشیده شده و به آنان میوه داده می شود تا کالری مورد نیاز را کسب کنند.

 

پایش مستمر عملیات انتقال حجاج

 

همزمان با آغاز عملیات حمل و نقل ترددی زائران ایرانی از صبح دوشنبه( هشتم ذی الحجه)، مرکز پایش عملیات حج تمتع ایران نیز در ستاد مکه مکرمه آغاز به کار کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ این مرکز به منظور نظارت بر عملیات انتقال زائران ایرانی به عرفات و منا راه اندازی شده است و به صورت لحظه ای، شرایط انتقال و جابجایی زائران را در مشاعر مقدسه (عرفات، مشعر و منا) رصد می کند.

 

بر اساس گزارش های این مرکز، تا ساعت 17 عصر دوشنبه بیش از 9 هزار زائر اهل سنت به منا منتقل شدند و با آغاز عملیات انتقال زائران شیعه به عرفات از ساعت 15 دیروز، طی دو ساعت بیش از 10 هزار و 500 تن از بانوان زائر به عرفات انتقال یافتند.
این گزارش می افزاید: انتقال زائران ایرانی به عرفات طی ساعت 15 تا 17 با 295 دستگاه اتوبوس انجام گرفت.
به گفته مسئولان عملیات انتقال حجاج ایرانی، انتقال بانوان زائر به صحرای عرفات تا ساعت 20 دوشنبه شب به طول انجامید و پس از آن، کار انتقال حجاج مرد آغاز شد که تا ساعت 2 بامداد ادامه یافت.

 

مسئولان بعثه مقام معظم رهبری، ستاد مکه مکرمه و سازمان حج و زیارت در مرکز عملیات پایش حضور دارند و نظارت لحظه ای عملیات را انجام می دهند.

 

مسئولان مرکز فناوری اطلاعات در ستاد عملیات حج تمتع، حمل و نقل عملیات حج تمتع و نیروهای ستاد مدیریت بحران حج از دیگر اعضای فعال در مرکز پایش عملیات حج تمتع هستند تا به وظایف و ماموریت های محوله با سرعت و جدیت عمل کنند.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.